Dlaczego po wymianie rozrusznika silnik nie odpala? Sprawdzamy!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 2 lutego 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jeśli po wymianie rozrusznika, silnik nie chce odpalić, trzeba sprawdzić kilka rzeczy w samochodzie. Wbrew pozorom, nawet drobiazgi mogą spowodować, że motor nie odpali. Dziś przedstawimy typowe przyczyny nie uruchamiania się silnika po wymianie rozrusznika.

Rozrusznik to element odpowiedzialny za rozruch silnika z układem korbowo-tłokowym. Pracuje on w zasadzie tylko w momencie odpalania silnika, bo jego rolą jest wprawienie w ruch wału korbowego. Później nie uczestniczy już w pracy samego motoru. Wyjątkowo mocno jest on za to obciążany w samochodach z system Start&Stop, gdzie jego trwałość jest wystawiona na próbę, z uwagi na częste włączanie i wyłączanie silnika. Co ciekawe, w razie awarii rozrusznika, możliwe jest odpalenie silnika na pych. Jednak kolejnym krokiem musi być naprawa lub wymiana rozrusznika. Zdarza się jednak, że po wymianie rozrusznika, silnik nie chce odpalić. Dlaczego? Powodów może być wiele.

Dlaczego silnik nie odpala po wymianie rozrusznika?

W przypadku naszego Peugeota 406, awaria rozrusznika zakończyła się pomyślnie i po wymianie uszkodzonej części, auto znowu zaczęło prawidłowo działać (zobaczymy jak długo). Ale nie zawsze tak jest. Wbrew pozorom, przyczyn może być kilka. Koincydencja usterek, niedokładnie przeprowadzona naprawa czy wadliwy, nowy rozrusznik. Ten ostatni przypadek wcale nie jest taki odosobniony. Dlatego część firm dodaje do opakowania nowego rozrusznika wydruk potwierdzający pomyślnie zaliczony test jakości.

W naszym przypadku wadliwy był rozrusznik, a dokładnie jego elektromagnes. Montaż przeprowadził nasz redakcyjny mechanik, który nie popełnił typowych błędów montażowych. 

Dość ciekawą sprawą jest koincydencja, czyli zbieżność, usterek. Zdarza się, że awaria jednego elementu, doprowadza do uszkodzenia drugiego. Awarie rozrusznika mają niejednokrotnie powiązania ze spięciem w instalacji elektrycznej. Nawet prosta wymiana czy odłączenie akumulatora może doprowadzić do zwarcia, także w obrębie bezpieczników. Warto zatem rozpocząć poszukiwania źródła problemu od nich. Przy skokach napięcia, niejednokrotnie zawodzą też niektóre pompy paliwa (np. sterownik pompy VP44) i niestety sterownika silnika (Opel, Ford). Często też brak masy powoduje, że rozrusznik nie zacznie pracować (uszkodzony przewód masowy). Warto skontrolować stan klem i przewodów akumulatora. Zdarza się, że klemy nie są dobrze dokręcone (nie mogą mieć nawet minimalnego luzu) i już elektromagnes albo bendiks rozrusznika nie zadziałają. Ale to nie koniec.

Niedokładnie wykonana wymiana rozrusznika

Zdarza się, że po wymianie rozrusznika silnik nadal nie odpala, bo proces jego wymiany został przeprowadzony niedbale lub niedokładne. Bardzo często przy wymianie rozrusznika zapomina się o właściwym wpięciu czujnika położenia wału. Musi być on zapięty do końca, bez jakiekolwiek luzu, bowiem inaczej nie będzie działał. Silnik co prawda będzie kręcił, ale nie odpali. Trudny do zdiagnozowania problem może stanowić niedoładowany akumulator. Znamy przypadki, kiedy akumulator jest za słaby aby silnik odpalił, ale wystarczająco mocny, aby rozrusznik kręcił silnikiem. Często wystarczy naładować akumulator i ponownie spróbować odpalić silnik. Można też podpiąć kable z innego auta, aby od razu sprawdzić czy wina leży po stronie akumulatora. Ogólnie regularne ładownie akumulatora potrafi nie tylko zaoszczędzić problemów z innymi usterkami, ale przede wszystkim wydłużyć trwałość akumulatora o kilka lat (więcej na ten temat tutaj).

Zbyt niskie napięcie spoczynkowe uniemożliwi odpalenie silnika, mimo że będzie on kręcił.

Jeśli jednak akumulator jest sprawny, wszystkie kostki dobrze podpięte, nie było w aucie zwarcia, paliwo płynie do silnika, ten nadal nie odpala (mimo że kręci), to być może problem stanowią świece żarowe. Trzeba jednak zauważyć, że dotyczy to diesli i to raczej w okresie zimowym lub przy niskich temperaturach otoczenia. Co do zasady, nie są one potrzebne silnikowi wysokoprężnemu do pracy, a jedynie wspomagają rozruch silnika w warunkach niskich temperatur. Jeśli nie działają, to mogą utrudnić odpalanie silnika. Przedstawione usterki to te najczęściej występujące. Jeśli problem nie ustępuje, możesz skontaktować się z naszą redakcja, aby umówić wizytę we współpracującym z nami warsztatem mechanicznym (redakcja@dailydriver.pl).

Zobacz: Regeneracja filtra DPF – na czym polega i ile kosztuje?

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Karol Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Karol
Gość
Karol

Wymieniłem rozrusznik na ASa i nic. Silnik nawet nie kręci. nie wiem już gdzie szukać przyczyny. Klema sprawdzone masa też.

Aktualności