REKLAMA

Jakie są objawy uszkodzonych świec żarowych?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 1 sierpnia 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Zużyte świece żarowe powodują problemy z odpaleniem silnika Diesla zimą. Dlaczego? Jakie są objawy niesprawnych świec żarowych? Czy silnik odpali bez świec żarowych? Czy można jeździć z uszkodzonymi świecami? Jakie mogą być tego skutki? O tym wszystkim przeczytacie w moim artykule.

Świece żarowe stosowane w silnikach Diesla, przez lata uważane były za podzespół służący wyłącznie zapewnieniu właściwej temperatury niezbędnej do rozruchu jednostki wysokoprężnej. Nazywane podgrzewaczami rozruchowymi, miały za zadanie stworzyć warunki niezbędne do samozapłonu mieszanki paliwowej w cylindrze, jeśli trafiało do niego zbyt zimne powietrze dolotowe. Obecnie rola świec żarowych w silnikach Diesla wyraźnie się zwiększyła. Wydzielając energię cieplną wpływają one na zmniejszenie emisji szkodliwych cząstek do atmosfery oraz likwidują tzw. twardy bieg silnika. W nowoczesnych silnikach Diesla pracują one bowiem także po rozruchu. Ich pracę sygnalizuje kontrola w kształcie spirali, która pojawia się przy odpalaniu motoru.

Zobacz: Migająca kontrolka świec żarowych – co oznacza? Jakie są tego przyczyny?

Świece żarowe pracują w wyjątkowo trudnych warunkach. Muszą być sprawne przy bardzo niskich temperaturach otoczenia i błyskawicznie nagrzewać się do zadanej przez inżynierów temperatury roboczej. Inaczej rozruch silnika będzie albo utrudniony, albo nawet niemożliwy. W zależności od typu świecy żarowej, może ona nagrzewać się do temperatury 800-900°C w czasie od 20 do nawet 4 sekund! Jeśli dodać do tego pracę w warunkach wysokiej temperatury i ogromnego ciśnienia, a także wibracji i korozyjnego działania związków chemicznych to trudno przypuszczać, by element ten mógł być bezawaryjny. Średnio świece zapłonowe powinno się kontrolować co 80-100 tys. kilometrów. Kontrola powinna być drobiazgowa, bowiem objawy uszkodzonych czy niesprawnych świec żarowych są często niedostrzegalne na pierwszy rzut oka, zwłaszcza w okresie od wiosny do jesieni. Dopiero zima i gwałtowne spadki temperatury odkrywają niesprawność świec żarowych.

Czy silnik Diesla może odpalić bez świec żarowych?

Świece żarowe są potrzebne silnikowi do rozruchu przede wszystkim w warunkach niskiej temperatury powietrza dolotowego (zazwyczaj poniżej 10°C). W nowoczesnych jednostkach z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail, motor może odpalić nawet wtedy, gdy większość świec nie działa właściwie, a temperatura spadnie do 5-7°C. Osobiście znam przypadki, że volkswagenowskie motory 1.9 TDI czy 2.0 TDI odpalały nawet przy ujemnych temperaturach otoczenia nie mając ani jednej świecy sprawnej.

Silniki z serii TDI dzieki wysokiemu ciśnieniu wtrysku paliwa mogą odpalić nawet bez świec żarowych nawet na mrozie. Nie oznacza. Ale ich brak działa negatywnie na kondycje motoru i jego osprzętu.

Związane jest to z podawaniem paliwa pod dużo większym ciśnieniem niż miało to miejsce w starych silnikach Diesla, w których z biegiem czasu mogą dodatkowo pojawiać się problemy z właściwą kompresją. Są jednak pewne symptomy mogące dawać jasny sygnał, że świece żarowe mogą wymagać wymiany na nowe. Poza tym fakt, że silnik odpala mimo niesprawnych świec, nie oznacza, że można zrezygnować z ich wymiany.

Typowe objawy popsutych świec żarowych

Typowe objawy niesprawnych świec żarowych do przede wszystkim silne wibracje motoru pojawiające się przy jego porannym rozruchu, szarpanie silnika w trakcie przyspieszania przez pierwsze minuty pod odpaleniu oraz odczuwalny spadek mocy. Może także pojawić się wyraźne „kopcenie” motoru. Jeśli symptomy te mijają lub istotnie łagodnieją po tym, jak jednostka napędowa się nagrzeje, to może być to znak, że problemy te są bezpośrednio związane ze świecami żarowymi. Warto pamiętać o tym, że ocena kondycji świec żarowych wymaga ich wymontowania. Pomocny może się okazać omomierz. W nowszych typach aut kontrola ich stanu jest też możliwa przy wykorzystaniu komputera diagnostycznego. Wbrew pozorom, migająca kontrolka świec żarowych najczęściej oznacza zupełnie inną usterkę niż świec żarowych.

Czy można jeździć z niesprawnymi świecami żarowymi?

Warto przy tym pamiętać, że jazda z niesprawnymi świecami żarowymi negatywnie odbija się na kondycji silnika i jego osprzętu. Większemu obciążeniu poddawany jest akumulator, rozrusznik silnika a nawet filtr cząstek stałych. Im niższa jest bowiem temperatura spalania, tym silnik produkuje więcej sadzy, którą będzie wychwytywał DPF. Co więcej, jazda z uszkodzonymi świecami będzie także widoczna na stacji paliw bowiem zużycie paliwa ulegnie zwiększeniu.

Często winny akumulator a nie świece

Trzeba także pamiętać, że problemy z rozruchem mogą wynikać z niedoładowanego akumulatora. Za niskie napięcie może uniemożliwić uruchomienie silnika nawet wtedy, gdy świece żarowe są sprawne. W takim przypadku można to sprawdzić pożyczając prąd od innego auta, albo wykorzystać tzw. jump starter. Popularność i skuteczność tego urządzenia zwłaszcza zimą jest tak duża, że coraz więcej osób decyduje się na jego zakup. Zobaczcie jak to działa na przykładzie 3-litrowego diesla BMW :

Zobacz: Uszkodzony zawór EGR – objawy i przyczyny awarii

11
Dodaj komentarz

avatar
7 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
Daily DriverWaclawMichgrandrzejPaweł Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Waclaw
Gość
Waclaw

Przy okazji wymiany swiec zarowych nalezy usunac nagar z gniazd elementu grzewczego swiecy zarowej. W skrajnych przypadkach ilosc nagaru moze doprowadzic do przegrzania swiecy i jej uszkodzenia.

grandrzej
Gość
grandrzej

ktos coś wie , ktos coś słyszał ktos cos próbuje mysleć , słowotok bez konkretnej wiedzy !!

Paweł
Gość
Paweł

Przykład z dziś (końcówka arktycznych mrozów w Polsce). Po około 4 latach przekonałem ojca o potrzebie wymiany świec w silniku 1.5 dci renault. W czasie zimy problemy z odpalaniem pojawiały się już te kilka lat wstecz – auto miało wówczas około 90k przebiegu. Teraz ma 120k a świece w silniku były od nowości zapewne, bo auto kupił ojciec przy 40k przebiegu. Okazało się w warsztacie że nie grzała żadna świeca!! To, że auto jako tako odpalało to dziw nad dziwy. Za to ostatnio spaliło nadzwyczaj dużo ropy – może to wina świec, kto wie? Co ważne koszt świec to około… Czytaj więcej »

Mich
Gość
Mich

U mnie w Scenic 1.5 dCi odpala tak samo na mrozie jak odlacze zasilanie świec spalanie zima 5.5 ?

Waclaw
Gość
Waclaw

Wlasnie wymienilem wszystkie 4, niepracujace swiece zarowe po 90 tys, przebiegu. Nowe przetrwaly tylko 2 dni i sie przepalily. Zachodze glowe co jest przyczyna tego i dochodze do wniosku, ze to nagar w gniazdach swiec zarowych.

Kuba
Gość
Kuba

Dzisiaj po 12 h zmianie nocnej citroen Xsara Picasso 2.0 HDi po 4 próbie odmówił współpracy kolega kablami godzinę próbowaliśmy udało się . Kopcil szarpał i spalanie 2 x jak zawsze .. – 18 stopni

slawek
Gość
slawek

W Passacie 3 z 4 świec żarowych miałem niesprawne i jeździłem Tak prze 2 lata bo auto mam garażowany a pod pracą jest garaż podziemny -> Mordor 😉 ale za cos jest nie tak pokazał PDF który za często się wypalal. Warto sprawdzać świece żarowe.

Aktualności