REKLAMA

Dlaczego akumulator rozładowuje się na mrozie?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 17 stycznia 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Dlaczego akumulator nie lubi niskich temperatur? Czemu rozładowuje się na mrozie? Jaki jest wpływ ujemnych temperatur na akumulator?

Akumulator zbudowany jest z 6 ogniw kwasowo-ołowiowych połączonych ze sobą szeregowo, a każde z nich ma pomiędzy biegunami napięcie 2,1 V (dlatego akumulator generuje napięcie 12,6 V). Posiada oprócz tego dwie płyty o przeciwnych ładunkach – dodatnim i ujemnym – pokryte masą czynną (na dodatniej tlenkiem ołowiu, na ujemnej pastą z ołowiem), które zanurzone są w 37% roztworze kwasu siarkowego.

Zobacz: Jak odłączyć klemy od akumulatora aby go wymienić?

naładowany akumulator

Naładowany akumulator

Po podłączeniu odbiornika prądu rozpoczynają się procesy chemiczne, których efektem jest powstawanie (oprócz prądu) coraz większej ilości cząstek wody i siarczanu ołowiu PbSO4, który gromadzi się na obu elektrodach. Gdy akumulator będzie notorycznie rozładowywany spowoduje to, że wytrącający się siarczan ołowiu zacznie się krystalizować i tworzyć na tyle grubą warstwę na płytach, że zadziała jak izolator, a akumulator przestanie spełniać swoje zadanie. Proces ten jest ma charakter odwracalny do momentu za nim siarczan ołowiu zacznie krystalizować. Akumulator ładując się odwraca przebieg tego procesu – na płycie dodatniej ponownie zbiera się tlenek ołowiu, a na ujemnej odkłada się ołów.

Zobacz: Elektryczny SUV Audi z akumulatorami LG i Samsung

Mówiąc najkrócej, im akumulator jest bardziej rozładowany, tym stężenie kwasu siarkowego w nim spada, a zwiększa się ilość wody. Na płytach odkłada się coraz więcej siarczanu ołowiu, który w formie skrystalizowanej staje się izolatorem, a procesy chemiczne w akumulatorze ustają. Dlatego tak ważne jest aby akumulator był stale doładowany przez alternator auta.

rozładowany akumulator

Rozładowany akumulator

A co temperatura ma zatem do sprawności akumulatora? Im wyższa temperatura tym elektrolit łatwiej przenika przez pory masy czynnej, a tym samym pojemność akumulatora jest większa, procesy zachodzą szybciej (także te dotyczące ładowania) a akumulator szybciej odzyskuje swoją pojemność. Jeśli elektrolit nie jest w stanie dotrzeć do wszystkich porów masy czynnej (dyfuzja elektrolitu w masie czynnej) to pojemność baterii jest coraz mniejsza. Kilka dni mrozu, krótka jazda autem a tym samym krótkie ładowanie powodują, że akumulator zostaje pozbawiony całej energii niezbędnej na rozruch. Co więcej, elektrolit w takich warunkach staje się wodą i zamarza. Dlatego jeśli akumulator traci energię, warto zabrać go na noc do domu i podłączyć pod prostownik. Jak zrobić to by nie uszkodzić akumulatora opisujemy tutaj.

Zobacz: Używana hybryda – Toyota Prius II i koszty jej eksploatacji

4
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
BronekBFpTrytytkaBasia Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Bronek
Gość
Bronek

Polecam zapoznać się z materiałem o tym jak przygotować akumulator do zimy. Dużo przydatnych informacji ***redakcja DailyDriver.pl chętnie nawiąże współprace z Państwa firmą (redakcja@dailydriver.pl_) tym bardziej, że nasi pracownicy korzystają z Państwa akumulatorów i jesteśmy naprawdę z nich zadowoleni. Nawet nasz redakcyjny Peugeot otrzymał niedawno taki akumulator : https://dailydriver.pl/porady/zakup-i-eksploatacja/kupilismy-auto-za-1000-zl-ktore-jest-lepsze-niz-nowe-z-salonu/

BFp
Gość
BFp

Dziś padł mi akumulator. Tylko noc na mrozie i po akumulatorze. Jak jest słaby to szybko go dobija

Trytytka
Gość
Trytytka

Ja się przestawiłem na żelowy akumulator i zimą póki co nie miałem problemów. Zobaczymy czy w tym roku akumulator będzie rozladowywal się szybciej na mrozie

Basia
Gość
Basia

Mój mąż wyciąga zimą akumulator na noc jeśli zapowiadają mrozy. Bo jaka by była bateria to i tak padnie na minus 25 stopniach po 20 godzinach

Aktualności