REKLAMA

Porsche Macan T – niewielki silnik Volkswagena i zmienione zawieszenie

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 17 lutego 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Porsche Macan T to specjalna wersja niemieckiego SUV-a, której  dane techniczne mogą zaskoczyć. Klienci oczekujący od tej odmiany silnika o dużej pojemności i mocy mogą się srogo zawieść. Macan T otrzymał bazowy silnik z tego modelu, znany też z koncernu Volkswagena. Zmieniono za to jego zawieszenie, a wszystko w imię lepszego prowadzenia.

Popularna seria T (od słowa „Touring”) pojawiła się w Porsche już w latach 60-tych XX wieku. Jej założenia były od początku jasne – uczynić jazdę możliwie ciekawą, inspirującą, autentyczną. Nie oznacza to jednak stosowania w niej najmocniejszych wersji napędowych, a raczej skupieniu się na poprawie zachowania w zakrętach. A tutaj kluczowa jest masa samochodu. Tak to przynajmniej tłumaczy Porsche, które przygotowując model Macan T, wyposażyło go w podstawowy silnik. Na dodatek stosowany w innych modelach grupy VAG, a do tego w słabszej wersji niż w Skodzie Superb.

Porsche Macan T – silnik

Porsche Macan T pozycjonowany jest pomiędzy zwykłym Macanem a Macanem S. Jego zaletami ma być lepsze prowadzenie przy zachowaniu oczywiście sensownych osiągów. Pod maskę wersji T trafił turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik o pojemności 2 litrów generujący moc 265 KM i 400 Nm momentu obrotowego.  W porównaniu do jednostki 2.9 V6 biturbo montowanej w wariantach S i GTS, układ napędowy odmiany T nad przednią osią waży o 58,8 kg mniej. W rezultacie ma to korzystnie wpływać na zachowanie w zakrętach.

Porsche Macan T wygląda bardzo dynamicznie, ale pod maską ma dość przeciętny pod względem mocy silnik. 

Oczywiście układ napędowy Macana T oferuje też dobre osiągi. W połączeniu z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową PDK oraz z układem napędu na cztery koła Porsche Traction Management (PTM), wyposażony w pakiet Sport Chrono z przełącznikiem trybów jazdy oraz przyciskiem Sport Response na kierownicy, Macan T przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 s i osiąga prędkość maksymalną 232 km/h. Nieźle, choć jak na Porsche nie oszałamiająco. Znacznie lepsze osiągi prezentuje np. Alfa Romeo Stelvio.

Porsche Macan T – zmodyfikowane podwozie

Ale Porsche Macan T to przede wszystkim przyjemność z dynamicznej jazdy, którą ma zapewniać zmodyfikowane podwozie. Warto zauważyć, że Macan to jedyny model Porsche, który jest standardowo wyposażony w stalowe zawieszenie z systemem Porsche Active Suspension Management (PASM), które dodatkowo zmniejsza prześwit auta o 15 mm. Z przodu zastosowano sztywniejsze stabilizatory, do tego zmieniono zestrojenie pracy amortyzatorów i układu kierowniczego, aby zapewnić większą responsywność układu na ruchy kierownicą.

Zobacz: Test Alfa Romeo Stelvio Ti 2.0 Turbo Q4

Także system Porsche Traction Management (PTM) dopasowano do właściwości jezdnych Porsche Macana T – ze szczególnym ukierunkowaniem na napęd tylnej osi. Opcjonalnie nabywcy mają do wyboru adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z PASM i prześwitem zmniejszonym o kolejne 10 mm – to nowość w modelach Macan z 4-cylindrowymi silnikami. Dodatkowo można zamówić układ Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), który został przystosowany do charakterystyki wariantu T i jeszcze bardziej „wyostrza” dynamikę jazdy.

Porsche Macan T – po czym go poznać?

Porsche Macana T wyróżniają na tle innych wersji w gamie m.in. elementy stylistyczne w kolorze Agate Grey Metallic, kontrastowy odcień lakierowania przedniego pasa, obudowy lusterek bocznych, listw bocznych, spojlera dachowego oraz tylnego oznaczenia. Wyposażenie seryjne obejmuje też sportowe końcówki układu wydechowego i obramowanie bocznych szyb w kolorze czarnym (wysoki połysk), a listwy boczne zdobi czarne logo „Macan T”. W standardzie oferowane są 20-calowe obręcze z lekkich stopów Macan S, lakierowane na specjalny odcień Dark Titanium. Klienci mają do wyboru 13 kolorów nadwozia: bazowych, metalizowanych i specjalnych.

Zobacz: Porsche 718 Cayman GT4 RS to niska masa, wielka moc i pakiet Weissach!

We wnętrzu Macana T zdradzają standardowo montowane, elektrycznie regulowane w 8 kierunkach sportowe fotele ze specjalną tapicerką łączącą się z pakietem wykończenia kabiny z czarnej skóry. Środkowe panele przednich i zewnętrznych tylnych siedzeń mają wzór w kratkę Sport-Tex Stripe, a na przednich zagłówkach wytłoczono herb Porsche. Do kontrastowych dodatków nadwozia nawiązują srebrne przeszycia foteli, zagłówków i kierownicy. Jest też w standardzie wielofunkcyjna kierownica GT z funkcją podgrzewania oraz stoper Sport Chrono umieszczony w górnej sekcji deski rozdzielczej. Nakładki progów drzwi są seryjnie wykończone aluminium w kolorze czarnym i ozdobione logo „Macan T”. Opcjonalnie można między innymi zamówić sportową, wielofunkcyjną kierownicę GT wykończoną materiałem Race-Tex oraz włóknem węglowym, a także jonizator powietrza.

Ile kosztuje Macan T?

Cena Porsche Macan T wynosi od 294 tys. zł. Jak wynika z komunikatu prasowego Porsche, nowy wariant niemieckiego SUV-a można już zamawiać. Dostawy rozpoczną się w kwietniu 2022 roku.

Zobacz: Porsche 911 Carrera T – T jak track day!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności