REKLAMA

Produkcja wodoru bez emisji CO2? Toyota ma nowy elektrolizer wody

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 14 marca 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Toyota opracowała sposób na produkcję wodoru bez emisji CO2. Ma być to sposób na potencjalnie czystą produkcję nowego paliwa, przy użyciu energii odnawialnej.

Toyota opracowała nowy elektrolizer wody, który produkuje wodór bez emisji CO2 na potrzeby zakładów przemysłowych. Konstrukcja urządzenia opiera się w 90% na komponentach zestawu ogniw paliwowych drugiej generacji, stosowanych w samochodzie Toyota Mirai i autobusie miejskim Toyota SORA. Elektrolizer powstał w ramach współpracy Toyoty z firmą DENSO i samorządem prefektury Fukushima, których celem jest dekarbonizacja produkcji przemysłowej przy użyciu lokalnie produkowanego wodoru.

Produkcja wodoru bez CO2

Prototyp elektrolizera zostanie zamontowany w marcu tego roku w fabryce DENSO Fukushima, gdzie będzie poddany testom oraz posłuży jako instalacja poglądowa dla innych producentów zainteresowanych dekarbonizacją własnych zakładów. Urządzenie będzie wytwarzało wodór bezemisyjnie w procesie elektrolizy wody, przy użyciu energii odnawialnej. W ten sposób firma DENSO uzyska ekologiczne paliwo, które zastąpi gaz ziemny w jednym z pieców gazowych.

Program pilotażowy w fabryce DENSO, która należy do grupy Toyota, pozwoli na opracowanie łatwego w instalacji, kompleksowego systemu bezemisyjnej produkcji wodoru i jego wykorzystania w procesach przemysłowych. Toyota planuje wprowadzić go do swoich fabryk i zakładów produkcyjnych spółek zależnych, a jednocześnie chce zainteresować nim innych producentów z różnych branż i regionów.

Elektrolizer Toyoty

Nowy elektrolizer wody ma wymiary 2,3 m na 5,8 m i 2,8 m wysokości. Może wytwarzać około 8 kg wodoru na godzinę. Do jego produkcji będą używane te same maszyny, które służą do montażu ogniw paliwowych. Pozwoli to na masową produkcję elektrolizerów przy niskich kosztach i w konsekwencji – na zwiększenie wykorzystania zielonego wodoru w przemyśle.

Kluczowym elementem konstrukcji elektrolizera jest membrana polimerowa (Proton Exchange Membrane), która udowodniła swoją wydajność i trwałość w 20 000 seryjnie produkowanych samochodach, których napędy zawierają łącznie ponad 7 milionów ogniw paliwowych. Innym sprawdzonym elementem ogniw paliwowych są komponenty z tytanu, dzięki którym ogniwa Toyoty zachowują niemal 100-procentową wydajność nawet po 80 000 godzin pracy, czyli 27 latach codziennej pracy przez 8 godzin na dobę. Teraz to samo rozwiązanie trafiło do nowego elektrolizera wody.

Zobacz: Produkcja zielonego wodoru w Polsce rozwinie się przez kryzys paliwowy

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności