Jak zbudowana jest nowa opona deszczowa dla aut WRC?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Michelin · Dodane: 23 sierpnia 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowa opona deszczowa do samochodów rajdowych klasy WRC została zaprezentowana przez koncern Michelin. Przeznaczona do jazdy po mokrym asfalcie wyróżnia się m.in. zwiększoną odpornością na aquaplaning. Jak zbudowana jest opona deszczowa dla samochodów WRC?

Michelin przedstawia nową deszczową oponę sportową typu Full Wet do jazdy po nawierzchni pokrytej znaczną ilością wody. Premiera MICHELIN Pilot Sport FW2 odbędzie się podczas rozpoczynającego się w piątek 19 sierpnia rajdu WRC w Niemczech.

Zobacz: Jak zbudowany jest samochód rajdowy? Skoda Fabia R5

Opona Michelin Pilot Sport FW2 (FW2 = Full Wet 2) dzięki specyficznej rzeźbie bieżnika podwaja obszar kontaktu z nawierzchnią oraz lepiej trzyma się drogi, poprawiając w ten sposób bezpieczeństwo jazdy w intensywnym deszczu. Nowy produkt Michelin jest przeznaczony do pokonywania asfaltowych tras podczas rund Rajdowych Mistrzostw Świata 2016 (FIA World Rally Championship).

Michelin opona rajdy samochodowe

Opracowanie nowej opony Michelin Pilot Sport FW2 to wynik specjalnego zlecenia Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). Pod koniec 2015 r. złożyła ona formalny wniosek stworzenia oryginalnego ogumienia dostosowanego do jazdy po nawierzchni pokrytej znaczną ilością wody w celu zwalczania niezwykle groźnego zjawiska aquaplaningu. Wytyczne do zlecenia powstały na podstawie szczegółowych rozmów z kierowcami, zespołami i producentami.

Zobacz: Michelin CrossClimate nie jest oponą całoroczną?

Po raz pierwszy załogi będą mogły wypróbować nowe Michelin Pilot Sport FW2 podczas Rajdu Niemiec – początkowej z czterech kolejnych imprez cyklu rozgrywanych na nawierzchni asfaltowej. Właściwa rywalizacja kierowców rusza 19 sierpnia i potrwa do 21 sierpnia.

Zobacz: Michelin będzie testował opony na torze w Ivalo

Michelin Pilot Sport FW2 posiada bieżnik z bardzo głębokimi rowkami oraz kanałami odprowadzającymi wodę na boki, co minimalizuje zjawisko aquaplaningu, zapewnia przyczepność wzdłużną związaną z przyspieszaniem i hamowaniem oraz poprzeczną związaną ze zmianą kierunku jazdy. Zapewnia w ten sposób doskonałą przyczepność zarówno w linii prostej, jak i podczas pokonywania zakrętów.

– Zdolność do samooczyszczania wyróżnia Michelin Pilot Sport FW2 na tle poprzedniego modelu opon sportowych Michelin Pilot Sport H5/S5 – mówi Jacques Morelli, menedżer programu FIA WRC Michelin. – Dzięki węższemu bieżnikowi (175 mm zamiast 202 mm), głębszym rowkom (7 mm zamiast 6 mm) oraz relacji powierzchni kontaktu do kanałów odpompowujących i gromadzących wodę wyższej niż wymagane przepisami 27,5 proc. powierzchnia styku nowej opony Michelin z nawierzchnią została dwukrotnie zwiększona w warunkach silnego deszczu (pomiar przeprowadzony na nawierzchni pokrytej 3 mm warstwą wody przy prędkości pojazdu 90 km/h i ciśnieniu w oponach na poziomie 2,1 bara). Jesteśmy przekonani, że załogi, które zdecydują się na jazdę na nowych oponach Michelin podczas najbliższej rundy po drogach asfaltowych, mają szansę uzyskać czołowe wyniki – dodaje Jacques Morelli.

Michelin Pilot Sport FW2

Michelin Pilot Sport FW2

Limit opon Michelin Pilot Sport FW2 dla każdej z załóg do wykorzystania podczas poszczególnych rajdów wynosi 8 sztuk na samochód.

Opony Michelin Pilot Sport FW2 – dane techniczne:

Rozmiar: 215/45R18 (18/65-18)

Szerokość bieżnika: 175 mm

Szerokość opony: 220 mm

Wysokość boku: 96 mm

Średnica osadzenia: 18 cali

Rodzaj bieżnika: symetryczny kierunkowy

Przeznaczenie: nawierzchnie ze stojącą wodą, przelotny i ulewny deszcz na rundach asfaltowych Rajdowych Mistrzostw Świata WRC (2016: Rajd Niemiec, Rajd Chin, Rajd Francji, Rajd Hiszpanii).

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar

Aktualności