Porsche wprowadza do sprzedaży nowe opony do swoich historycznych modeli takich jak 356, 964, 928 czy 993. Nowe ogumienie został przygotowane w oparciu o dzisiejsze standardy i wymogi stawiane obecnie produkowanym oponom. W ich opracowaniu pomagał kierowca rajdowy Walter Röhrl.
Około 70 procent spośród wszystkich wyprodukowanych samochodów Porsche wciąż zachowuje sprawność i nadaje się do jazdy. Aby zapewnić im odpowiednie ogumienie, producent z Zuffenhausen opracował i przetestował, a teraz wprowadza do sprzedaży opony dopasowane do poszczególnych generacji pojazdów, między innymi projektowane we współpracy z firmą Pirelli. Wyglądem nowe modele ogumienia odpowiadają swoim historycznym odpowiednikom, ale pod względem właściwości jezdnych spełniają wymagania stawiane nowoczesnym produktom. Łącznie, dostępne są 32 nowe rekomendacje opon dla modeli z lat 1959-2005: Porsche serii 356 (B i C), Boxster (986), 911 (model G, 964, 993 i 996), a także dla modeli transaxle (924, 928, 944 oraz 968). Klasyczne opony mają też oznaczenie homologacyjne Porsche – „N”, identyfikujące je jako ogumienie specjalnie dla samochodów Porsche.
Opono opracowane od podstaw dla historycznych modeli Porsche
Nowe opony nie są jedynie wznowieniami modeli historycznych – zostały opracowane od podstaw. Owszem, wyglądają jak swoje pierwowzory, oferują jednak właściwości jezdne typowe dla nowoczesnego ogumienia. Autentyczne wzory boków i bieżnika oraz rozmiary – dla pojazdów wytwarzanych począwszy od lat 60. aż do 90. – podkreślają wyjątkową dbałość o oryginalny wygląd historycznych samochodów sportowych z Zuffenhausen. Skład materiałów użytych do produkcji mieszanki zapewnia doskonałe walory w zakresie trakcji i obciążeń, a konstrukcja nośna odpowiada tej spotykanej we współczesnych osnowach.
Zobacz: Wystawa sportowych samochodów Porsche w Berlinie
Nowe opony łączą doskonałą przyczepność na mokro z niskim poziomem szumów i dobrymi wartościami współczynnika oporu toczenia – w rezultacie spełniają wszystkie kryteria homologacji pojazdów w ramach oficjalnych przepisów unijnych. Po zamontowaniu nowego ogumienia klasyczne samochody Porsche mogą wykazywać się dziś znacznie bardziej wyważonymi właściwościami jezdnymi.
Opony do klasyków opracowane wspólnie z Walterem Röhrlem
Przy opracowywaniu nowych opon testerzy Porsche współpracowali z byłym rajdowym mistrzem świata, Walterem Röhrlem. Bazując na swoim ogromnym doświadczeniu z historycznymi modelami Porsche, legendarny kierowca dostarczył cennych wskazówek na temat właściwości jezdnych nowego ogumienia. „Dawniej właściwości jezdne nie były tak pewne lub wyważone jak ma to miejsce dzisiaj. Nowe generacje opon lepiej niż kiedykolwiek pasują do stylu jazdy wymagających aut sportowych” – podsumowuje Röhrl. Dieter Röscheisen, tester opon Porsche, wymienia korzyści, których po nowym, specjalnie zaprojektowanym ogumieniu mogą spodziewać się klienci:
Nowe wydania opon sprawią, że klasyczne modele będą prowadziły się w zakręcie we współczesnym stylu, przy wyjątkowo dobrych i zbalansowanych właściwościach jezdnych.
Wśród opon Pirelli dostępnych w ramach aktualnych serii testowych wprowadzonych przez Porsche były modele Pirelli CN36, a także Pirelli P7 oraz Pirelli Zero Rosso. Pierwotnie opony Pirelli P Zero Rosso trafiały do Porsche 911 (993) począwszy od rocznika 1994; dzisiaj są dostępne ponownie w 11 powszechnie stosowanych rozmiarach. Poza zabytkowymi i klasycznymi oponami do normalnej eksploatacji drogowej Porsche opracowało specjalne ogumienie do stosowania w autach historycznych używanych w sportach motorowych. Przykładem są tu opony P Zero Trofeo R, opracowane jako półslicki i dostarczane w rozmiarze o średnicy od 16 do 18 cali. Powstały one specjalnie z myślą o sportowej rywalizacji aut zabytkowych – takiej jak wyścigi na torze lub rajdy, z uwzględnieniem panujących tam wysokich obciążeń termicznych.
Wszystkie klasyczne opony zaprojektowane i rekomendowane przez Porsche noszą oficjalny znak jakości firmy Porsche – literę „N” na bocznej ściance opony. Otrzymują ją wyłącznie modele, które bardzo dobrze wypadły w testach poprzedzających wprowadzenie opony na rynek. Aby otrzymać to oznaczenie, nowe ogumienie musiało zaliczyć wymagające testy na europejskich torach i spełnić łącznie 33 restrykcyjne kryteria.
Zobacz: Porsche 718 Cayman – lepsze osiągi i niższa cena!
Obecnie dla modeli z lat 1959-2006 dostępnych jest 161 różnych rekomendacji letniego ogumienia. Program dla klasycznych opon Porsche uzupełnia dodatkowe 131 rekomendacji dla ogumienia zimowego. Razem z programem dla popularnych „współczesnych klasyków” (tzw. youngtimerów) – czyli modeli 911 z serii 993 oraz 996 – i obecnych modeli z ostatnich 10 lat, łączna liczba rekomendacji dla wszystkich samochodów Porsche oraz wszystkich wprowadzonych obecnie wersji ogumienia wynosi 2200. Opony te, podobnie jak wprowadzone teraz nowe wersje ogumienia, można zamówić w dowolnym Porsche Centrum.
Zobacz: Nowe Porsche 960 z centralnie umieszczonym silnikiem!
Dodaj komentarz