REKLAMA

Mercedes-AMG GT Coupe II to popis inżynierów z Affalterbach!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Mercedes-Benz · Dodane: 23 sierpnia 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Druga generacja modelu Mercedes-AMG GT Coupe debiutuje w dwóch wersjach napędowych, ale opartych na tym samym silniku V8. Nowością jest zaawansowana aktywna aerodynamika, napęd na wszystkie koła i zupełnie nowe wnętrze. Ale ten samochód to przede wszystkim techniczny majstersztyk, a nie tylko sportowe osiągi.

W erze najpierw downsizingu, a potem elektryfikacji, pochwalić trzeba każdą próbę zachowania przez koncerny samochodowe wybitnych jednostek napędowych. Takie pochwały zbiera obecnie Mercedes, który prezentując nową wersję modelu AMG GT Coupe pokazał, że ciągle można produkować samochody sportowe pozbawione napędów zelektryfikowanych. Co prawda tworząc model C 63 S E AMG na bazie 4-cylindrowego silnika popełnił błąd, którego efektem jest bardzo niska sprzedaż modelu na rodzimym rynku, ale naprawił go w modelu GT Coupe. I niewykluczone, że to nie ostatni kultowy Mercedes z potężnym silnikiem spalinowym. Jednak to nie silnik robi w GT Coupe największe wrażenie.

Mercedes-AMG GT Coupe II

Mercedes przedstawiając drugą odsłonę modelu GT Coupe wyraźnie podkreślił, że jest to auto zaprojektowane całkowicie od zera. Czemu? Bo wizualnie bardzo przypomina poprzednika. Jednak wymiary samochodu jednoznacznie wskazują, że mamy do czynienia z zupełnie nowym samochodem. GT Coupe II generacji ma długość 473 cm (+17 cm), szerokość 198 cm (+4 cm), wysokość 135 cm (+6 cm) i rozstaw osi zwiększony aż do 270 cm (+7 cm).

Z tyłu aktywny tylny spojler z 5 pozycjami pracy, z przodu przed silnikiem aktywny profil z włókna węglowego wysuwający się do 40 mm w dół aby stworzyć efekt Venturiego, przysysający samochód do nawierzchni. 

Konstrukcja nadwozia nowego GT oparta jest na mieszance aluminium, stali, magnezu oraz kompozytów, w tym włókien szklanych i węglowych. Wprowadzono także aktywne rozwiązania aerodynamiczne, w tym automatycznie regulowane pionowe i poziome zasłony przednie, ruchomy profil przed silnikiem (dostosowujący się do trybu jazdy) oraz wysuwany spojler z tylnego bagażnika. Dostępny jest także pakiet aerodynamiczny, zawierający m.in. większy, nieruchomy spojler tylny.

Mercedes-AMG GT Coupe II nadal z silnikiem V8

Wersja AMG GT Coupe debiutuje z silnikiem benzynowym V8 o pojemności 4,0-litrów, wyposażonym w podwójne doładowanie i zestawionym z 9-biegową skrzynią automatyczną. Bazowa wersja 55 generuje 476 KM oraz 700 Nm momentu obrotowego, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 295 km/h. Wariant 63 ma bardziej zaawansowaną elektronikę sterującą ECU oraz zwiększone ciśnienie doładowania, co przekłada się na wyższe osiągi – 585 KM i 800 Nm. Oferuje przy tym wyraźnie lepsze osiągi bo rozpędza się 0-100 km/h w 3,2 sekundy, a maksymalnie do 315 km/h.

Zobacz: Chciał schłodzić silnik w Ferrari – dostał wyrok 4 miesięcy więzienia

Silnik na potrzeby modelu GT Coupe otrzymał nową miskę olejową, zmienione ulokowanie chłodnicy powietrza doładowującego (intercoolera) oraz aktywną wentylację skrzyni korbowej. Otwory wlotowe i wylotowe zoptymalizowano pod kątem bardziej efektywnej wymiany gazów, a kanały spalin dla katalizatora i filtra cząstek stałych zostały powiększone.

Napęd na wszystkie koła 4Matic i aktywne zawieszenie

Nowe AMG GT Coupe standardowo posiada napęd na obie osie z regulacją momentu obrotowego. Co najważniejsze, istniejemożliwość przekierowania całego momentu na tylne koła, co pozwoli zmienić charakterystykę prowadzenia na bardziej nadsterowną, sprzyjającą też jeździe poślizgami. Tym bardziej, że tylny mechanizm różnicowy wyposażono w blokadę czyli tzw. szperę.  Za wytracanie prędkości odpowiada układ hamulcowy oparty z przodu na kompozytowych, 390-milimetrowych tarczach a z tyłu na 360-milimetrowych ich odpowiednikach. Na przedniej osi pracują 6-tłoczkowe zaciski, na tylnej 1-tłoczkowe.

Zobacz: Dwa zaciski na tarczy hamulcowej – do czego służy drugi zacisk?

W standardowym wyposażeniu znajduje się system AMG Active Ride Control, obejmujący adaptacyjne amortyzatory oraz aktywne hydrauliczne stabilizatory, zastępujące tradycyjne elementy. Opcjonalnie dostępny jest układ skrętnych tylnych kół oraz system unoszenia przedniej osi o 30 mm, co pomaga pokonywać drogowe przeszkody w postaci progów zwalniających czy wysokich krawężników.

Stopień zaawansowanie technicznego GT Coupe II pokazuje jego podwozie. Aktywne systemy hydrauliczne zastąpiły wiele elementów mechanicznych. 

Stopień zaawansowania konstrukcji ukazują także adaptacyjne amortyzatory. Mają one po dwa przyłącza hydrauliczne – jedno po stronie ugięcia, drugie po stronie odbicia. Komory amortyzatorów i przewody są bezpośrednio połączone przez zawory regulacyjne. W rezultacie hydrauliczne połączenie czterech kolumn oraz regulacja ciśnienia zarówno w pompie, jak i w poszczególnych zaworach, mają umożliwić uzyskanie bardzo szerokiego zakresu sprężystości przy jednoczesnym zmniejszeniu przechyłów

Aktywne są także fotele sportowe

Kierowca ma dostęp do systemu AMG Dynamic Select, oferującego wybór spośród sześciu trybów jazdy: Slippery (dla śliskiej nawierzchni), Comfort, Sport, Sport+, Individual oraz Race. Warto zauważyć, że wybór trybu jazdy ma także wpływ na działanie elementów w kabinie.

Opcjonalne siedzenia AMG Performance ze zintegrowanymi zagłówkami i otworami wentylacyjnymi w oparciach, mają regulowaną szerokość bocznych poduszek opcjonalnych wielokonturowych foteli uzależnioną od wybranego trybu jazdy. Najmocniej trzymają ciało w programach jazdy Sport, Sport+ i RACE. Ceny tego modelu na ten moment pozostają tajemnicą ale można się spodziewać, że mówimy o kwocie powyżej 500 tysięcy zł za bazowy wariant.

Zobacz: Test Alfa Romeo Giulia Competizione

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności