REKLAMA

Test Alfa Romeo Giulia Competizione

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 14 sierpnia 2023
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Nowa Alfa Romeo Giulia po faceliftingu otrzymała nie tylko adaptacyjne reflektory matrycowe, ale szereg innych usprawnień. Zmodyfikowana skrzynia biegów, dodatkowe wyciszenie czy przeprojektowane adaptacyjne amortyzatory, to tylko niektóre z nich. Co dokładnie się zmieniło, prezentujemy na przykładzie topowej wersji Competizione.

Jeśli zapytasz przeciętnego dziennikarza motoryzacyjnego o najlepiej prowadzącego się sedana klasy średniej wyższej, to z 99% prawdopodobieństwem wskaże na Alfę Romeo Giulie. I będzie mieć absolutną rację, bo po 7 latach od pojawienia się na rynku, nikt nie dorównał włoskiej piękności pod kątem prowadzenia i wrażeń z jazdy. Jednak najnowsza wersja Giulii, wbrew pozorom, zmieniła się bardziej, niż niektórzy sądzą. Samochód stał się przystępniejszy dla szerszego grona odbiorców, tracąc jednak minimalnie na swoim bezkompromisowym charakterze. Czy to źle? Moim zdaniem nie.

Alfa Romeo Giulia – nadwozie po liftingu

Na pierwszy rzut oka zmiany są subtelne. Nowe reflektory adaptacyjne zastąpiły biksenony, pozwalając na stałą jazdę nocą na tzw. długich światłach bez ryzyka oślepiania innych kierowców na drodze. Działają płynnie, są całkiem jasne, a same w sobie wyglądają efektownie, głównie z uwagi na ciemne klosze, które pięknie komponują się z matowym lakierem Moonlight Pearl Mat.  Ten ostatni jest też wyróżnikiem testowanej wersji Competizione, czyli tej najbardziej sportowej w gamie Alfy Romeo, poza niesamowitą odmianą Quadrifoglio.

Nowe przednie reflektory matrycowe, przeprojektowane tylne światła i matowy lakier dostępny tylko w Competizione – to wyróżniki nowej Alfy Romeo Giulii. 

Wszędzie gdzie się nie pojawi, Giulia skupia na sobie uwagę gapiów, ale nie robi tego w sposób tak ostentacyjny jak np. BMW. Ma klasę, wdzięk i szyk. Inni kierowcy chętnie wpuszczają Cię na drogi z pierwszeństwem, młodzież pokazuje uniesione kciuki w górę widząc jej dynamiczną linię nadwozia (poważnie), a na stacji paliw zawsze znajdziesz wolnego słuchacza, nadstawiającego uszów dla zgłębienia technicznych aspektów tej maszyny. A przypominam, że mówimy o modelu, który jest na rynku już od 7 lat!

Alfa Romeo Giulia – wnętrze

Wiek auta czuć za to w kabinie. Mimo kolejnego liftingu, nadal nie doczekaliśmy się wyświetlacza HUD, funkcji Auto Hold czy zaawansowanych kamer 360. Na kanapie też jest nieco mniej miejsca niż w konkurencyjnych modelach, a lusterka boczne nadal zasłaniają widok na boki auta. Pomimo tego, to Giulia jest autem, będącym wzorem ergonomii w kabinie. Idealna pozycja za grubą, kapitalnie leżącą w dłoniach kierownicą, intuicyjnie rozmieszczone analogowe przyciski i pokrętła do obsługi wszystkich funkcji pojazdu, a do tego wyborne fotele sportowe z regulacją siły trzymania na zakrętach, stworzone nie tylko do jazdy po winklach, ale i komfortowej jazdy na bardzo długich trasach.

Wzorowa ergonomia, skóra na desce rozdzielczej i boczkach drzwi, idealna pozycja za kierownica i wyraźnie poprawione wyciszenie. Giulia nadal ma najlepsze wnętrze w klasie z punktu widzenia kierowcy.

Do tego przepiękna linia kokpitu obszytego prawdziwą skórą i wykończoną elegancką, czerwoną nicią, oraz aluminiowe wstawki nadające kabinie dodatkowego uroku.  Nie ma drugiego auta, w którym za kierownicą czułbym się tak ważną osobą jak w Giulii. Wszystko jest podporządkowane kierowcy, jego wygodzie i poczuciu panowania nad samochodem.

Cyfrowe zegary Evolved w trybie Dynamic wygląda świetnie, choć analogowe były jeszcze bardziej czytelne. 

Na dodatek w najnowszej Giulii znowu poprawiono wyciszenie kabiny, dzięki czemu przy prędkości 140 km/h można swobodnie rozmawiać z pasażerami kanapy. Wprowadzono też nowe zegary cyfrowe. Choć analogowe były rewelacyjne, to te są moim zdaniem najładniejszymi ze wszystkich cyfrowych (o ile korzystamy z ustawienia Evolved i trybu Dynamic). Całkiem czytelne i efektowne, chociaż pozbawione jednak bardziej zaawansowanych opcji wyświetlania.

Multimedia nie zbyt rozbudowane, ale obsługa jest bardzo dobra, a grafiki czytelne w każdych warunkach. 

Ekran wskaźników ma też wyraźnie wyższą jakość niż ten od multimediów, ale sam system cenię za eleganckie grafiki i bardzo łatwą obsługę, także dotykową. Dziwne jest jednak to, że takim problemem dla Włochów było rozszerzenie go o dodatkowe funkcje.

Alfa Romeo Giulia – silnik 2.0 GME 280 KM

Duże zmiany zaszły w układzie napędowym, o czym niewielu zdaje sobie sprawę. Pozornie pod maską jest ten sam zestaw co dawniej  – dwulitrowy silnik benzynowy GME o mocy 280 KM z jednym wałkiem rozrządu (SOHC) i układem MultiAir2, przekazujący moc na wszystkie cztery koła poprzez 8-biegowy automat ZF. Mocny, agresywny i dość zwyczajnie brzmiący, ale zdolny rozpędzić auto 0-100 km/h w 5,2 s. Sęk w tym, że w najnowszej jego odsłonie, już nie tak zadziorny, nie tak głośny i nie tak … paliwożerny jak dawniej.

Inne przełożenia automatycznej skrzyni biegów pozytywnie wpływają na spalanie. Przekładnia pozbawiona jest funkcji AutoHold.

Dodatkowe wyciszenie ograniczyło hałas wkręcającego się na obroty silnika, a skrzynia biegów ma dłuższe przełożenia, dzięki czemu przy 140 km/h motor ma 2000 obr./min a nie 2250 obr./min jak w pierwszej wersji Veloce. W połączeniu z nowym filtrem cząstek stałych, mamy minimalnie słabsze osiągi, ale i wyraźnie niższe zużycie paliwa, a sama jazda jest bardziej komfortowa.

Alfa Romeo Giulia Competizione – rzeczywiste osiągi

Jak wynika z naszych pomiarów, prezentowana Alfa Romeo Giulia Competizione rozpędza się 0-100 km/h w 5,8 s a 0-200 km/h w 23,5 s, czyli minimalnie dłużej do setki niż obiecuje producent, ale też wyraźnie szybszej do 200 km/h niż równie mocny sportowy Ford Focus ST. Dystans 402 m (1/4 mili) pokonuje w dobrym czasie 14,2 s, mimo braku procedury startowej.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 25° C, opony letnie)
Afla Romeo Giulia Competizione 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h 200 km/h 100-200 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 5,8 s 8,1 s 10,6 s 13,9 s 18,0 s 23,5 s 17,7 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 14,0 s (159,8 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 35,5 m

Zobacz: Test Ford Focus ST Track Pack

W trybie Dynamic auto szybko reaguje na dodanie gazu (mniej agresywnie niż w pierwszych wersjach), skrzynia chętniej redukuje, ale nie przeciąga też zbyt długo biegów. W ustawieniu tym Giulia jest też jednak najbardziej łasa na paliwo. Za to w trybie Normal (Natural) okazuje się wyraźnie oszczędniejsza niż dotychczasowe wersje.

Alfa Romeo Giulia Competizione – zużycie paliwa

Poliftingowa Alfa Romeo Giulia, momentami trochę nas zadziwiała swoją pokorą w pochłanianiu paliwa. Przy spokojnej jeździe po zakorkowanej Warszawie, spalanie nie przekraczało 10,8 l/100 km, rosnąć do ok. 13 l/100 km przy dużo bardziej dynamicznej. Z kolei na trasie, przy średniej prędkości 120 km/h zużycie paliwa wyniosło zaledwie 6,7 l/100 km, po czym  wzrosło do ok. 8,5 l/100 km przy 140 km/h.

Przy średniej prędkości 120 km/h Giulia zużyła zaledwie 6,7 l/100 km! Płynna jazda przekłada się na niskie spalanie, ale dynamiczna szybko zwiększa apetyt silnika. 

To naprawdę dobre wyniki, biorąc pod uwagę fakt, że mówimy o sportowej limuzynie z porządnym napędem 4×4 i mocnym silnikiem. Ale kluczem do takiego spalania jest jazda płynna, a Alfa Romeo Giulia to jedno z tych aut, którym człowiek po prostu chce jeździć szybciej niż inni, bo i auto potrafi więcej niż inne.

Alfa Romeo Giulia Competizione – prowadzenie i hamulce

Giulia to bowiem sportowe auto, ukryte w nadwoziu limuzyny. Idealny rozkład mas między osiami, lekkie nadwozie z aluminiowym poszyciem, silnik ustawiony wzdłużnie i cofnięty mocno do kabiny oraz innowacyjne przednie zawieszenie z opatentowanym przez Alfę Romeo podwójnym przegubem, czynią z tego auta najlepiej prowadzącego się sedana na rynku. Nie wykazuje podsterowności na zakrętach, szybciej reaguje na ruch kierownicą niż przeciętne auto sportowe i trzyma się drogi jak przyklejona, z uwagi na doskonały napęd na wszystkie koła Q4 oraz szperę LSD (dostępna od wersji Veloce).

Zobacz: Test Alfa Romeo Tonale Hybrid

Nie ważne czy jest mokro czy sucho na drodze, Alfa Romeo daje Ci poczucie pełnego panowania i bezpieczeństwa, nawet przy szybkiej jeździe. Kiedy tył zaczyna lekko wychodzić na zewnątrz, dołącza się przedni napęd i ustawia auto na właściwe tory. Kiedy przesadzisz z prędkością, możesz liczyć na mocny układ hamulcowy Brembo, działający równie skutecznie co w sportowych hot hatchach. Pozwala on zatrzymać rozpędzoną do 100 km/h Giulię na dystansie 35,5 m.

Zobacz: Test Alfa Romeo Stelvio Veloce Q4

Z kolei na dziurach nowe adaptacyjne amortyzatory o zmienionej charakterystyce, działają teraz bardziej komfortowo i wybierają nierówności cicho, bez nerwowego podskakiwania. W połączeniu z nieco ugrzecznionym działaniem układu kierowniczego zwłaszcza przy bardzo wysokich prędkościach, Giulia Competitzione prowadzi się pewnie, wygodnie i nieco mniej bezkompromisowo niż dawniej. Tym samym w końcu pokochają ją również ci, którym zależy nie tylko na dynamice, ale i na komforcie na co dzień. Nadal jednak daje nieporównywalnie więcej frajdy z jazdy na tle BMW serii 3 czy Mercedesa Klasy C.

Alfa Romeo Giulia Competizione – cena

Pozytywnie zaskoczyć może też cena Alfy Romeo Giulii. Oczywiście swoje kosztuje, bo z technicznego punktu widzenia to auto bardzo zaawansowane, z rozwiązaniami niedostępnymi w autach popularnych marek. Najtańsza wersja SUPER kosztuje 230 tys. zł i w standardzie ma już 280-konny silnik, napęd na wszystkie koła i 8-biegowy automat. Bez dopłaty są też reflektory matrycowe. Kierowcy ceniący sportowe wrażenia na zakrętach powinni wybrać wersję z mechanizmem LSD, który dostępny jest obecnie od wersji Veloce, a ta kosztuje już 263 tys. zł. W standardzie ma ona już jednak wyborne, skórzane fotele sportowe, ciekawszy pakiet stylizacyjny, aluminiowe wykończenie wnętrza  czy 19-calowe alufelgi.

Po 7 latach od debiutu, Giulia nadal jest najchętniej wybieranym przez naszą redakcję sedanem w klasie wyższej. Na dodatek udowodniła, że jest samochodem ponadprzeciętnie trwałym.

Wersja Competizione to już w zasadzie maksymalnie doposażona odmiana, mająca na pokładzie też dodatkowo 14-głośnikowy sprzęt Hi-Fi Harman Kardon, obszytą skórą deskę rozdzielczą i adaptacyjne zawieszenie, niedostępne w innych wersjach. Jednak cena Competizione to 282 tys. zł. Nie od dziś jednak wiadomo, że cenę takiej odmiany można negocjować, a każda Alfa Romeo objęta jest najdłuższą na rynku, 5-letnią gwarancją z limitem do 200 tysięcy km. W czasach, gdy Opel Astra potrafi kosztować 200 tys. zł, oferta Alfy Romeo jest naprawdę ciekawa.

Zobacz: Test Hyundai i30 N Fastback

Test Alfa Romeo Giulia Competizione

Ocena

93 %
Opinia autora: "Finezyjna w prowadzeniu, szybka, zwinna i po prostu piękna. Zdolna stworzyć z kierowcą więź, jakiej na próżno szukać u konkurencji. Łączy wygodę ze stricte sportową duszą, zapewniając nie tylko czystą radość z jazdy, ale i komfort na miarę klasy wyższej. Zdecydowanie najlepszy sportowy sedan do jazdy na co dzień, z którego nie chce się wysiadać. "
wzorowe prowadzenie, fantastyczny układ kierowniczy, dobre osiągi, doskonały napęd 4x4, idealna pozycja za kierownicą, wzorowa ergonomia, porządne fotele, dobre materiały wykończeniowe, poprawione wyciszenie kabiny, cena, 5-letnia gwarancja
mały otwór załadunkowy bagażnika, niewielka lista opcji dodatkowych, zwyczajne brzmienie silnika, mało rozbudowane multimedia, archaiczna kamera cofania

Cena

289 800 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Alfa Romeo
Model:
Giulia Competizione
Rok produkcji:
2023
Cena samochodu:
282 000 zł
Ocena samochodu:
93 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
5,2 s
Prędkość maksymalna:
240 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
l
Zużycie paliwa poza miastem:
l
Zużycie paliwa średnio:
7,7 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
benzynowy
Położenie silnika:
wzdłużne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
16
Pojemność silnika:
1995 cm3
Oznaczenie silnika:
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
stała geometria kierownic
Moc maksymalna:
280 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
280 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
5250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
400 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
2250 obr./min
Skrzynia biegów:
automatyczna
Typ automatycznej skrzyni biegów:
skrzynia automatyczna hydrokinetyczna
Liczba biegów:
8
Rodzaj napędu:
4x4
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
tak

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
sedan
Rozstaw osi:
2820 mm
Długość nadwozia:
4643 mm
Szerokość nadwozia:
1860 mm
Wysokość nadwozia:
1450 mm
Prześwit:
mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
0,28
Masa własna:
1545 kg
Ładowność:
575 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
480 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
l
Pojemność zbiornika paliwa:
58 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze wentylowane
Średnica przednich hamulców:
330 mm
Średnica tylnych hamulców:
320 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne:
wielowahaczowe
Liczba obrotów kierownicy:
2,3
Średnica zawracania:
m
Opony:
225/40/R19 255/35/R19 Pirelli P Zero

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
10,6 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
6,9 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
8,7 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
2000 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h:
5,8 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
23,5 s
Przyspieszenie 80-120 km/h:
4,0 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
17,7 s
Czas przejazdu 1/4 mili:
14,0 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
35,5 m

11
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
7 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
Daily DriverjanekObeznanyGrandhfg Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
janek
Gość
janek

Wszyscy mówią że ta kamera cofania w Giuli jest fatalna. Na zdjęciach nie wygląda to as tak źle. Naprawde nic nie widać na niej?

JPRD
Gość
JPRD

do BMW 330i to taka Giulia nie ma nawet podejścia. Nie ośmieszajcie się

ANDRE
Gość
ANDRE

Dla mnie na tle BMW 330i to taka Giulia ma tylko 3 wady:
– więcej pali
– mocowanie tablicy rejestracyjnej z przodu
– wsiadanie tylnymi drzwiami
Poza tym jest o wiele lepsza pod każdym względem, jeśli odrzuci się SZPAN, SNOBIZM i wizerunek marki. Osobiście BMW i AUDI to dla mnie marki skreślone i nie chcę być kojarzony z ludźmi, który tym jeżdżą (żeby się nie rozwijać w tym temacie i nikogo nie urazić).

hfg
Gość
hfg

W BMW masz więcej bajerów i ekranów za to gorsze prowadzenie i nijakość

Obeznany
Gość
Obeznany

Albo nie wiesz o czym piszesz albo zwyczajnie jesteś trollem.
Pod względem prowadzenia, zawieszenia i ogólnego „czucia” samochodu, zwykłe 330i czy też MSport jest daleeeeeeko w tyle za Veloce. Tutaj nawet nie ma o czym dyskutować.

Skąd wiem? Bo miałem obydwa auta, jedno po drugim.

Rafal
Gość
Rafal

Z tą skrzynia biegów jesteście pewni? Pierwsze słyszę żeby się czymś roznjla

Grand
Gość
Grand

Ta skrzynia jest inna niż miały pierwsze przedlifty z 2017-2020 roku i o nich tu piszą. Ale od 2020 roku był lift i te same skrzynie są też w najnowszym lifcie.

guru@pp.pl
Gość
guru@pp.pl

widzę że ktoś ma trochę pojecia o autach. pytanie mam bo nie jestem pewny czy dobrze zrozumialem – wyciszenie znowu poprawili wobec ostatniego liftingu z 2020 roku czy wobec pierwszej wersji Giulii? bo w 2020 roku też był lifting.

Grand
Gość
Grand

Tak poprawili wyciszenie i to nawet względem 2020″.