REKLAMA

Test Alfa Romeo Tonale Hybrid

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 14 kwietnia 2023
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Alfa Romeo Tonale Hybrid, czyli miękka hybryda MHEV, to unikatowa konstrukcja na rynku. Ma bowiem tak mocny silnik elektryczny, że może jeździć tylko na energii elektrycznej, ograniczając zużycie paliwa. Test Tonale w tej wersji pokazał jednak coś jeszcze innego. To auto może być bestellerem Alfy Romeo, choć nie porywa tak jak większe i pod każdym prawie względem lepsze Stelvio. Jak to możliwe?

Alfa Romeo Tonale to przebój włoskiej marki. Auto osiąga świetne wyniki sprzedażowe, dając potężny zastrzyk finansowy całej grupie. I trzeba tutaj jasno powiedzieć, że Alfa Romeo odrobiła lekcję. Zamiast kolejnego, genialnego auta sportowego do jazdy na co dzień, pokroju Giulii czy Stelvio, stworzyła auto pod dzisiejszego klienta. Modne, nowoczesne, z szeregiem przydatnych gadżetów a przy tym oszczędne. Tonale nie ma tego czysto sportowego charakteru prowadzenia, za który puryści uwielbiają Stelvio czy Giulię, ale statystyki sprzedaży pokazują, że najwyraźniej dziś liczy się dla klienta coś innego. Przynajmniej na świecie.

Alfa Romeo Tonale Hybrid – nadwozie

Z technicznego punktu widzenia, Tonale nie jest następcą Stelvio. To auto wyraźnie od niego mniejsze i mniej zaawansowane od strony mechanicznej. Zbudowane na płycie podłogowej FCA Small Wide 4×4 LWB (tej samej jaką ma Jeepa Compas i Fiata 500X) ma mniejszy rozstaw osi, nadwozie wykonane ze stali a nie z aluminium, silniki ustawione poprzecznie, a napęd standardowo przekazywany jest na przód a nie na tył.

Wersja Edizione Speciale prezentuje się agresywnie. Piękny lakier ubogacają czarne dodatki, a zwieńczeniem całości są ostrzej rysowane zderzaki i efektowne klosze lamp matrycowych. 

Tonale może jednak występować w wersji hybrydowej plug-in, co jest nieosiągalne w Stelvio, i to Tonale otrzymało jako pierwsze auto w gamie włoskiej marki światła matrycowe. Działają bardzo sprawnie, choć wycinają zdecydowanie większe obszary na drodze z wiązki światła niż w rozwiązaniach BMW czy Audi. Mimo tego jazda nocą jest bardzo przyjemna.

Alfa Romeo Tonale Hybrid – wnętrze

Alfa Romeo Tonale ma też zupełnie inaczej zaprojektowane wnętrze niż Stelvio. Siedzi się wyżej, pozycja w fotelu jest bardziej wyprostowana, a kabina jest wyraźnie węższa niż w starszym bracie. Tonale bliżej pod tym względem do Volkswagena T-Roca czy Hondy HR-V. Zaskakuje za to jego 500-litrowy bagażnik, który jest wyraźnie większy od kufrów podobnych gabarytowo SUV-ów. Nie ma jednak nic za darmo, bo z tylu miejsca jest mniej niż we wspomnianej wcześniej Hondzie HR-V ale nawet osoba mierząca 180 cm wzrostu powinna zmieścić się za równie wysokim kierowcą.

Alfa Romeo Tonale ma kokpit, który z jednej strony prezentuje się efektownie, a z drugiej jest bardzo ergonomiczny. Jest też nieźle wykończony, ale boczki drzwi są miejscami zdecydowanie za twarde. 

Dobre wrażenie zrobiła na nas deska rozdzielcza, zaprojektowana na miarę włoskiej marki Premium – ciekawa pod kątem designu, nieźle wykończona, a do tego wyposażona w szereg nowoczesnych i poszukiwanych przez potencjalnych klientów rozwiązań. Są zatem cyfrowe wskaźniki wysokiej jakości, doskonały system multimedialny zaadaptowany m.in. z Fiata 500e, świetna kierownica z mięsistym wieńcem, piękne aluminiowe łopatki do sterowania automatem, ładowarka indukcyjna do smartfona i oczywiście efektowanie wyglądające, a do tego użyteczne pokrętło DNA do wyboru trybu jazdy.

Zobacz: Test Alfa Romeo Stelvio Veloce Q4

Nie zabrakło też analogowych przycisków do obsługi klimatyzacji, nieźle grającego systemu audio, a kamera 360 jest o kilka klas lepsza niż ta, jaką oferuje Stelvio. Sama kabina jest też nieźle wyciszona, chociaż powyżej 130 km/h szumy opływające auto są już większe niż np. we francuskich SUV-ach pokroju Peugeota 3008 czy 2008. Ale nie jest to na szczęście ten poziom hałasu, który zniechęca do auta.

Kamera 360 jest o niebo lepsza niż w droższych modelach Alfy Romeo. Do tego bardzo dobrze prezentuje sytuację wokół auta. 

Co nie każdemu przypadnie do gustu? Przednie słupki i potężne lusterka ograniczają widoczność na przejściach dla pieszych, podświetlenie ambientowe, choć ciekawe, nie jest tak rozbudowane w bocznych sekcjach jak u konkurencji, obicia tylnych drzwi są wykonane z twardego plastiku nie przystającego dla klasy auta, a do tego hamulec postojowy nie odpuszcza przy dodawaniu gazu, co momentami bywa frustrujące. Mniej wygodna niż w Stelvio jest też obsługa skrzyni biegów, co akurat związane jest z tym, że Tonale ma zupełnie inną przekładnię. Z resztą układ napędowy tego auta to coś zupełnie nowego w gamie Alfy Romeo.

Alfa Romeo Tonale Hybrid – silnik i skrzynia biegów

Źródłem napędu testowanego Tonale jest niewielki, acz mocny, 4-cylindrowy motor 1.5 Turbo z serii FireFly, wyposażony w III generację systemu MultiAir, który generuje moc 160 KM. Jego prace wspiera aż 20-konny silnik elektryczny, czego efektem jest jedyna w swoim rodzaju miękka hybryda. Dlaczego jest tak unikatowa? Bowiem wbudowany w skrzynię biegów elektryczny silnik P2 jest tak mocny, że w korkach staje się głównym źródłem napędu Tonale, a samochód zaczyna przypominać wtedy działaniem klasyczną hybrydę HEV. Co ciekawe, zasilający go akumulator o pojemności 0,77 kWh nie zajmuje bagażnika, bo wbudowano go w tunel środkowy.

Tonale Hybrid to miękka hybryda, ale jej silnik elektryczny jest tak mocny, że w korkach przejmuje „pałeczkę” i sam napędza auto. Z kolei motor benzynowy jako jeden z nielicznych ma turbosprężarkę ze zmienną geometrią turbiny.

Ale układ napędowy to właśnie jedna z tych rzeczy, która nie przekona do Tonale purystów zakochanych w Stelvio czy Giulii. Kosztem sportowych osiągów i emocji, auto jest zdecydowanie bardziej oszczędne i wręcz premiuje osoby lubiące delikatną i płynną jazdę. Różnice w zużyciu paliwa na tle 200-konnego Stelvio są ogromne i w mieście Tonale zużywa 2 razy mniej paliwa niż mocniejszy brat. Jednak nawet porównując motor do mniejszych silników konkurencji, jego dynamika trochę rozczarowuje.

Manetki aluminiowe znane są z droższych modeli Alfy Romeo. Działają świetnie, ale skrzynia dwusprzęgłowa nie jest tak szybka, jak hydrokinetyczna przekładnia w Stelvio.

Silnik nie jest zbyt responsywny przy dodawaniu gazu i sprawia wrażenie mało elastycznego w niskim zakresie obrotów, mimo że jako jeden z nielicznych motorów benzynowych posiada turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic! Do tego dwusprzęgłowa, 7-stopniowa skrzynia biegów nie działa tak szybko, jak oczekiwalibyśmy od tego typu przekładni. Sytuację istotnie poprawia tryb Dynamic, kiedy auto wyraźnie się ożywia, a przekładnie lepiej dopasowuje biegi, ale motor nadal potrzebuje wysokich obrotów, aby dać kierowcy frajdę z jazdy. I trzeba przyznać, że jak na silnik z turbo, potrafi zadziwiająco wysoko się kręcić.

Alfa Romeo Tonale Hybrid – rzeczywiste osiągi i zużycie paliwa

Odczucia z jazdy potwierdzają też wyniki naszych pomiarów. Na 20-calowych felgaach Tonale przyspiesza 0-100 km/h w 9,2 s (o 0,4 s wolniej niż obiecuje producent), a do 140 km/h w 18,3 s. To zauważalnie gorsza dynamika niż uterenowionej Kii Xceed 1.5T 160 KM, czy nawet 150-konnego Fiata 500X. Dla przeciętnego kierowcy będą to wyniki akceptowalne i pozwalające na sprawne wyprzedzanie innych pojazdów na trasie. Natomiast dla Alfaholików, którzy mają doświadczenie z niezwykle szybkim Stelvio, będą to rezultaty rozczarowujące. Ale Alfa Romeo zdaje sobie sprawę, że dziś dla klientów bardzo ważne jest niskie zużycie paliwa i pod tym względem Tonale nie tylko nie rozczarowuje, a wręcz pozytywnie zaskakuje.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha, temperatura 6° C, opony zimowe)
Alfa Romeo Tonale Hybrid 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 9,2 s 13,2 s 18,3 s 25,3 s 36,9 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 16,9 s (135,4 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 40,9 m

Z początku mieliśmy mieszane odczucia co do ekonomiczności miękkie hybrydy Tonale. Zużycie paliwa na poziomie 8,8 l/100 km w zakorkowanej Warszawie, biorąc pod uwagę gabaryty auta i jego masę uznaliśmy za dobre, ale nie rewelacyjne. Ale po 2 dniach wzajemnego „poznawania się” osiągnęliśmy naprawdę rewelacyjne wyniki. Przy średniej prędkości zaledwie 28 km/h, uwarunkowanej poniedziałkowymi korkami, Tonale spaliło 6,1 l/100 km bez stosowania żadnych zaawansowanych zasad ekojazdy.

Oto najniższy wynik zanotowany w zakorkowanej Warszawie. Przy większych korkach spalanie wzrosło do 6,1 l/100 km, ale to nadal świetny wynik.

Auto poruszało się tempem innych pojazdów w korku. Pomiary te powtarzaliśmy jeszcze przez kolejne dni, łącznie wykonując 5 testów w Warszawie na łącznym dystansie 180 km. Średnie spalanie utrzymało się na tym samym poziomie. A przy tylko nieco mniejszych korkach udało się nam zejść nawet do rewelacyjnych 5,6 l/100 km.

Przy 140 km/h Tonale potrzebuje ok. 8,5 l/100 km. To bardzo dobry wynik, bo tej wielkości hybrydowe SUV-y spalają przy tej szybkości już min. 10 l/100 km.

Tonale nie rozczarowało nas też spalaniem w trasie. W przeciwieństwie do paliwożernych hybryd Kii czy Hyundaia, Alfa Romeo okazała się dużo oszczędniejsza. Przy prędkości 140 km/h zużycie paliwa mieściło się w 8,5 l/100 km, co przy wynikach koreańskich SUV-ów na poziomie 11-12 l/100 km jest naprawdę świetnym wynikiem. Lepsza aerodynamika, niższa masa i nowoczesny napęd robią swoje. Na autostradzie miękka hybryda pokazuje wyraźną swoją przewagę nad dużo cięższymi hybrydami HEV, dostosowanymi głównie do jazdy miejskiej.

Alfa Romeo Tonale Hybrid – prowadzenie

Alfa Romeo Tonale zebrała też dobre opinie za prowadzenie. Co prawda nie reaguje tak ostro i precyzyjnie na ruchy kierownicą jak Stelvio, nie ma też tej niesamowitej skłonności do zacieśnienia zakrętów, a przy tym jest bardziej pod- niż nadsterowna. Ale jak na przednionapędowego SUV-a prowadzi się żwawo i pewnie. Co prawda z początku przyzwyczajenia wymaga mocno wspomagany układ kierowniczy, ale można do niego przywyknąć i czerpać sporo przyjemności z dynamicznej jazdy po zakrętach.

Zobacz: Test Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI

Ciekawostką jest fakt, że hybrydowe Tonale wyposażono standardowo w amortyzatory z zaworami FSB, które mają mechanicznie dopasowywać poziom tłumienia do nierówności na drodze. Spisują się nieźle, ale mają bardziej sportowe nastawy przez co na mocno podziurawionych nawierzchniach auto wyraźnie zaczyna szarpać pasażerami. Na tak zniszczone nawierzchnie warto wyposażyć Alfę Romeo w opcjonalne adaptacyjne amortyzatoryDual Stage Valve” opracowane we współpracy z firmą Marelli.

Alfa Romeo Tonale Hybrid – hamulce i droga hamowania

Sportowe aspiracje czuć nie tylko w prowadzeniu, ale i podczas hamowania. Tonale Hybrid nie boi się wysokich prędkości, bo w wersji Edizione Speciale posiada na przedniej osi większe, 330-milimetrowe tarcze wspomagane przez 4-tłoczkowe zaciski Brembo. Jako jedyny model w swojej klasie wyposażony jest też w zintegrowany układ hamulcowy (IBS), którego pracą steruje w duże mierze elektronika, a który zarządza też hamowaniem rekuperacyjny, w trakcie którego odzyskiwania jest energia zasilająca akumulatory auta.

Taki zestaw pozwala zatrzymać się autu rozpędzonemu do 100 km/h na dystansie 40,9 m i to na oponach zimowych. To świetny wynik, bo w takich samych warunkach sportowy Ford Focus ST potrzebował na to aż 42,5 m. Na oponach letnich Tonale spokojnie poprawi ten wynik o 5-6 metrów.

Alfa Romeo Tonale Hybrid – cena i konkurenci

Przechodząc do ceny, większość z Was zapewne spodziewa się, że Tonale kosztuje niemało, w końcu to przedstawiciel klasy wyższej, na dodatek wyposażony w nowoczesny napęd hybrydowy. Co ciekawe, cena tego modelu, jak na dzisiejsze warunki rynkowe, nie odstrasza. Prezentowany egzemplarz, w wersji limitowanej Edizione Speciale z bogatym wyposażeniem kosztował 198 750 zł.

Dla porównania tyle samo trzeba zapłacić za podstawowe wersje Mercedesa GLA 1.3 163 KM z pakietem stylizacyjnym AMG Line i czy BMW X1 1.5 156 KM xLine. Sęk w tym, że Alfa Romeo w tej cenie ma znacznie lepsze wyposażenie, za które w niemieckich autach trzeba sporo dopłacić. I tylko Tonale posiada w tej cenie napęd hybrydowy, znacznie oszczędniejszy w mieście od obu niemieckich silników, a do tego 5-letnią gwarancję z limitem aż 200 tysięcy km. Warto jednak pamiętać, że dokładając ok. 40 tys. zł można mieć 300-konnego Volkswagena T-Roca R – niższej klasy crossovera, bardziej paliwożernego, ale i zdecydowanie szybszego, albo … 280-konną Alfę Romeo Stelvio. Pytanie, czy zależy nam na sportowych osiągach czy na niskim spalaniu?

Zobacz: Test Alfa Romeo Giulia Veloce Ti Q4 2.2 Diesel

Test Alfa Romeo Tonale Hybrid

Ocena

83 %
Opinia autora: "Efektowna, zwinna, nowoczesna. Pewnie się prowadzi, świetnie hamuje i jest przewidywalna przy bardzo szybkiej jeździe. W tej ostatniej przeszkadza jednak silnik, który bardziej niż osiągi, ceni niskie zużycie paliwa. Trudno jednak o równie oszczędnego SUV-a napędzanego miękką hybrydą, który niskie spalanie utrzymuje nie tylko w mieście, ale i na autostradzie. Nie chwyta za serce swoim prowadzeniem tak jak Stelvio, ale nie drenuje też tak portfela na stacji, mając przy tym nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa. I w dzisiejszych czasach to może wystarczyć, by osiągnąć sukces. "
bardzo niskie zużycie paliwa, pewne prowadzenie, bardzo dobre hamulce, świetna ergonomia kokpitu, świetne multimedia i ekrany, duży bagażnik, przyzwoita cena, bardzo długa gwarancja
osiągi nie przystają do charakteru auta, mało elastyczny silnik, nieco za mocno wspomagany układ kierowniczy, twarde obicia drzwi, skrzynia biegów wolniejsza niż przekładnia Stelvio, na nierównościach nieco zbyt sztywny na 20-calowych felgach

Cena

198 750 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Alfa Romeo
Model:
Tonale Hybrid
Rok produkcji:
2022
Cena samochodu:
189 000 zł
Ocena samochodu:
83 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
8,8 s
Prędkość maksymalna:
210 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
l
Zużycie paliwa poza miastem:
l
Zużycie paliwa średnio:
6,7 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
hybrydowy
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
16
Pojemność silnika:
1469 cm3
Oznaczenie silnika:
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
zmienna geometria kierownic
Moc maksymalna:
160 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
160 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
5750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
240 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
1500 obr./min
Moc maksymalna silnika elektrycznego:
20
Skrzynia biegów:
automatyczna
Typ automatycznej skrzyni biegów:
skrzynia automatyczna dwusprzęgłowa
Liczba biegów:
7
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
nie

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
SUV+terenowy
Rozstaw osi:
2636 mm
Długość nadwozia:
4528 mm
Szerokość nadwozia:
1841 mm
Wysokość nadwozia:
1601 mm
Prześwit:
156 mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
0,30
Masa własna:
1525 kg
Ładowność:
610 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
500 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1550 l
Pojemność zbiornika paliwa:
55 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze lite
Średnica przednich hamulców:
330 mm
Średnica tylnych hamulców:
278 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
kolumny MacPhersona
Liczba obrotów kierownicy:
2,28
Średnica zawracania:
m
Opony:
235/40 R20 Pirelli Scorpion Winter 2

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
6,1 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
7,1 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
6,7 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
2900 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h:
9,2 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
b.d.
Przyspieszenie 80-120 km/h:
6,7 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
b.d.
Czas przejazdu 1/4 mili:
16,9 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
40,9 m

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o