REKLAMA

Program Junior Porsche czyli jak zostać młodym kierowcą wyścigowym

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Porsche · Dodane: 31 marca 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak mają kilkanaście lat zostać kierowcą wyścigowym? Rozwiązaniem może być program Porsche, który szuka talentów wśród młodych kierowców. Na czym polega?

Od 1997 r. Porsche wspiera utalentowanych młodych ludzi na ich drodze do profesjonalnej kariery kierowcy wyścigowego w ramach swojego programu rozwoju młodzieży. Jego formuła jest godna naśladowania. Timo Bernhard, Marc Lieb i Earl Bamber to tylko trzy przykłady zawodników, którzy odnieśli z Porsche wielkie sukcesy na torach całego świata. Poza tytułami mistrzowskimi i zwycięstwami w Le Mans łączy ich coś jeszcze: wszyscy zdobywali „szlify” za kierownicą właśnie w programie juniorskim producenta ze Stuttgartu-Zuffenhausen.

Junior Porsche

Tradycyjnie areną dla młodych, ambitnych kierowców jest puchar Porsche Mobil 1 Supercup. To tutaj wybrani juniorzy mogą sprawdzać swoje umiejętności w praktyce. Międzynarodowy puchar odbywa się w ramach programu wsparcia Formuły 1 i niezmiennie uchodzi za jedną z najtrudniejszych serii na świecie. Od 25 lat oferuje idealne pole treningowe dla popularnej inicjatywy pomocy młodym talentom. Niebawem swój pierwszy sezon jako Junior Porsche rozpocznie Laurin Heinrich – 24 kwietnia czeka go pierwszy wyścig tegorocznego pucharu, zorganizowany jako wsparcie dla Grand Prix Emilii-Romanii na torze Imola. Właśnie potwierdzono, że 20-letni Niemiec poprowadzi około 510-konne 911 GT3 Cup generacji 992 wystawiane przez zespół SSR Huber Racing.

Laurin Heinrich

Porsche tradycyjnie przywiązuje dużą wagę do promowania młodych talentów w sporcie motorowym. Lista byłych juniorów, którzy osiągali sukcesy w świecie wyścigów razem z Porsche, jest bardzo długa. W 1997 r. program szkoleniowy producenta samochodów sportowych ukończyło dwóch pierwszych juniorów: Dirk Müller i Marc Basseng (obaj z Niemiec). Do tej pory ich śladami poszło 25 innych kierowców. Dla każdego z nich inicjatywa juniorska Porsche okazała się decydującym katalizatorem w rozwoju zawodowym i trampoliną do pomyślnej kariery w wyścigach samochodowych. Za najlepsze przykłady mogą posłużyć tu Timo Bernhard (Porsche Junior w latach 2000-2001) i Marc Lieb (2000-2002), obaj z Niemiec, oraz Earl Bamber (2014) z Nowej Zelandii. Każdy z tej trójki ma na koncie wygraną w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans i przynajmniej raz zdobył tytuł w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC) za kierownicą Porsche 919 Hybrid.

Dennis Olsen

Lista ich sukcesów jest zresztą znacznie dłuższa. Bernhard, obecnie ambasador marki Porsche, triumfował również w amerykańskich klasykach na torach Daytona i Sebring. Z pięcioma zwycięstwami w klasyfikacji generalnej jest jednym z rekordzistów 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu. Marc Lieb był członkiem kwartetu, który czterokrotnie wygrywał na północnej pętli w 911 GT3 RSR Manthey-Racing. Na swoim koncie zapisał też wiele innych wspaniałych osiągnięć. Earl Bamber przeszedł przez całą motorsportową „piramidę” Porsche – od rywalizacji w krajowym pucharze Cup Challenge oraz Porsche Carrera Cup Asia aż po dwa triumfy w Le Mans i tytuł mistrza FIA WEC w 2017 r. Dwa lata później zapewnił sobie tytuł w klasie GTLM mistrzostw IMSA WeatherTech SportsCar Championship za kierownicą 911 RSR w barwach północnoamerykańskiego zespołu fabrycznego.

Laurin Heinrich wyjeżdża na tor jako Junior Porsche 2022

Najnowszym reprezentantem programu wsparcia Porsche jest Laurin Heinrich. Pod koniec ubiegłego roku 20-latek pokonał jedenastu zawodników z różnych krajów podczas trzydniowych zmagań w hiszpańskiej Aragonii. Frankończyk zaliczył już imponujący występ w Supercup 2021, gdzie zajął czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej i okazał się najlepszym debiutantem. Teraz zamierza zdobyć tytuł z SSR Huber Racing, udowadniając swoje kompetencje w bardziej ambitnych zadaniach, a przy okazji zawalczyć o możliwy awans na kierowcę fabrycznego.

Zobacz: Jak i czym ładować akumulator AGM?

Nowy junior otrzyma pakiet wsparcia na tegoroczne starty w Porsche Mobil 1 Supercup w wysokości 225 tysięcy euro. Program stosuje kompleksowe podejście i obejmuje wszystkie aspekty kariery zawodowej w wyścigach samochodowych, w tym wsparcie w zakresie medycyny sportowej oraz zajęcia naukowe na Uniwersytecie Poczdamskim, z jakich korzystają już zawodnicy fabryczni. Pakiet przygotowujący do kariery zawodowego kierowcy wyścigowego uzupełniają szkolenia psychologiczne oraz seminaria medialne, a także działania w zakresie PR i marketingu.

Kalendarz Porsche Mobil 1 Supercup 2022* 

  1. 22-24 kwietnia: Imola (Włochy)
  2. 26-29 maja: Monte Carlo (Monako)
  3. 1-3 lipca: Silverstone (Wielka Brytania)
  4. 8-10 lipca: Spielberg (Austria)
  5. 22-24 lipca: Le Castellet (Francja)
  6. 26-28 sierpnia: Spa-Francorchamps (Belgia)
  7. 2-4 września: Zandvoort (Holandia)
  8. 9-11 września: Monza (Włochy)

* może podlegać zmianom

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności