REKLAMA

Fabryki Toyoty w Polsce istnieją już od 20 lat! Niebawem powstaną kolejne

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 11 kwietnia 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Pierwsza fabryka Toyoty w Polscy zaczęła działać 10 kwietnia 2002 roku, a z jej taśm zjeżdżały skrzynie biegów do Toyoty Yaris. Od tego momentu rozpoczęła się produkcja Toyoty w Polsce.

W 2002 roku Toyota rozpoczęła w Wałbrzychu produkcję manualnych, 5-stopniowych skrzyń biegów do Toyoty Yaris. W raz z tym wydarzeniem Japończycy ogłosili też plany, zrealizowane w 2005 roku, produkcji 2-litrowego silnika Diesla z serii D-4D. Zakład powstał w Jelczu-Laskowicach, a oba zakłady zostały połączone w jedną spółkę w 2017 roku. Obecnie produkcja nastawiona jest na układy napędowe dla aut hybrydowych.

Produkcja napędów hybrydowych w Polsce

W ciągu dwudziestu lat funkcjonowania w Polsce fabryk Toyoty, inwestycje w zakłady w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wzrosły 20-krotnie, a zatrudnienie 11-krotnie. Polskie zakłady to pierwsze miejsce poza Azją, gdzie Toyota ulokowała produkcję elektrycznych napędów hybrydowych, w tym produkcję silników elektrycznych. We wrześniu 2018 roku w Wałbrzychu Toyota rozpoczęła produkcję pierwszego komponentu hybrydowego – elektrycznej przekładni hybrydowej do silników o pojemności 1,8 litra. To był pierwszy z sześciu projektów wprowadzających polskie fabryki Toyoty na drogę elektromobilności.

Fabryka w Wałbrzychu produkuje silnik 1.5 do m.in. Toyoty Yaris

Od tego czasu Toyota w obu zakładach uruchomiła trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych, w tym produkcję silnika elektrycznego MG1 stanowiącego integralną część przekładni, oraz trzy linie silników TNGA. Dodatkowo w TMMP funkcjonuje Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie. Obecnie całkowite zatrudnienie w obu zakładach wynosi ponad 3 300 pracowników, zaś poziom inwestycji 6 miliardów złotych. Możliwości produkcyjne sięgają 1,8 miliona podzespołów rocznie.

Silniki MG1 i MG2 – co to takiego?

Samochody hybrydowe Toyoty korzystają z dwóch źródeł mocy – silnika benzynowego oraz silników elektrycznych MG1 i MG2 zamontowanych w elektrycznej przekładni hybrydowej. MG1 to silnik elektryczny tzw. generator – przy uruchamianiu silnika spalinowego pełni rolę rozrusznika oraz wytwarza prąd do zasilania silnika MG2 i ładowania baterii. MG2 to główny silnik elektryczny, który napędza koła, wykorzystując prąd wytworzony przez MG1 oraz pochodzący z baterii. Odzyskuje on część energii kinetycznej w czasie hamowania oraz przy zwalnianiu, dzięki czemu napęd hybrydowy zużywa mniej paliwa w stosunku do silnika konwencjonalnego.

TMMP posiada dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 l i 111,5 l oraz 1-litrowe i 1,5-litrowe silniki benzynowe, a także manualne skrzynie biegów. Jej obecne roczne możliwości produkcyjne sięgają 525 tysięcy elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 413 tysięcy silników oraz 633 tysiące skrzyń biegów. Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA, a jego zdolności produkcyjne wynoszą 337 tysięcy jednostek napędowych rocznie. Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty prowadzone przez spółki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.

Zobacz: Toyota uruchomiła w Polsce drugą linię produkcyjną silnika 1.5 do hybryd

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności