REKLAMA

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce – jest nieźle, ale bez rewelacji

Autor: Samar · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 7 listopada 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Samar przygotował dla nas wyniki sprzedaży nowych samochodów w Polsce w październiku 2022 roku i porównał je z poprzednimi latami. Widać wyraźnie, że Polacy ograniczają zakupy nowych aut, chociaż na tle innych europejskich krajów, nasz rynek jest nadal całkiem chłonny.

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w październiku 2022 r. zarejestrowano w Polsce 32 001 samochodów osobowych, o 2,37% (+742 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 10,66% (-3 818 szt.) mniej niż w październiku 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 348 697 samochodów osobowych, o 7,89% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-29 868 szt.).

Polska vs Europa

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła wrzesień 2022 roku na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 83 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (116 samochody na 10 000 mieszkańców), Czechy (140 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (185 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł we wrześniu 2022 roku (ostatnie dostępne dane) 167 zarejestrowanych samochodów na  10 000 mieszkańców.

Sprzedaż nowych aut w Polsce – klienci indywidualni

W październiku 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,11%. Udział firm osiągnął poziom 71,89%.  W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 23 005 aut. Udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł dotychczas 70,61%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Zobacz: Ministerstwo Sprawiedliwości przeciwne zakazowi sprzedaży aut spalinowych!

Cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – Mercedes o 11,54%, największy spadek zanotował Opel, o 34,11%. Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 60 600 aut tej marki, o 2,19% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,38%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 33 812 szt., o 14,46% mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 9,70%.

Zobacz: Test Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT

Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 28 767 samochodów, o 1,64% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,25%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 25 580 szt., o 12,37% mniej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,34%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2022 r. zarejestrowano 22 870 auta tej marki, o 1,07% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,56%.

Najczęściej kupowane auta w Polsce

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla (17 485 szt.; -2,80% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (10 232 szt.; -20,61% r/r) oraz KIA Sportage (9 640 szt. +31,42% r/r), następnie Dacia Duster (9 223 szt.;-11,52% r/r), a za nią Toyota RAV4 (9 106 szt.;-9,86% r/r).

Zobacz: Test Kia Sportage Hybrid

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster (4 571 szt.;-2,41%), na drugim miejscu – Kia Sportage (4 429 szt.; +26,80%), na trzecim – Toyota Yaris (4 415 szt.;-17,52%), na czwartym – Toyota Yaris Cross (4 169 szt.; +8 963,04%), a na piątym – Hyundai Tucson (3 223 szt.-3,59%).

Zobacz: Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDI

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (15 133 szt.; +4,51%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (7 874 szt.; -21,38%), na trzecim Hyundai i30 (6 678 szt.; +32,00%), czwartym – Toyota RAV4 (5 895 szt.; -16,87%), a na piątym – Toyota Yaris (5 817 szt.; -22,81%).

Zobacz: Rekordowe wyniki sprzedaży Alfy Romeo w Polsce

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności