REKLAMA

Gwałtowny spadek liczby sprowadzanych aut do Polski

Autor: Samar · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 5 grudnia 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Spada import używanych aut do Polski. W listopadzie 2022 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 59 586 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 18,7%.

Pomijając pandemiczne miesiące (luty, marzec, kwiecień 2020 roku), ostatnio tak niski wynik z cyfrą 5 na początku odnotowano w  grudniu 2015 roku (59 046 szt.). Biorąc pod uwagę wyniki wyłącznie  listopadowe, mniejszy import notowano tylko w 2014 roku (58 147 szt.).

Spada liczba aut sprowadzanych do Polski

Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 54 471 sztuk – stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały drastyczny spadek w tym roku – o 18,7%. Widać, że kryzys rozlewa się również na mały biznes. Import samochodów użytkowych – 5 115 sztuk wykazał spadek o 19,0%. Łącznie import w okresie 11 miesięcy wyniósł 717 425 aut i jest o 17,5% mniejszy niż rok wcześniej. Wiele wskazuje na to, że na koniec roku skumulowany wynik importu nie przekroczy 800 tys. sztuk. Mniejszy roczny notowano ostatnio w 2013 roku (759 455 szt.). Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych spadła na przestrzeni roku również o 17,5%, do 655 481 sztuk, a samochodów dostawczych  – o 17,8%, do poziomu 61 944 sztuk.

Zobacz: Nowa akcyza ograniczy import do Polski zdezelowanych aut? Bzdura!

Sprowadzamy coraz starsze pojazdy, śrubowanie niechlubnego rekordu trwa. Średni wiek importowanego auta w listopadzie wyniósł 12,93 roku, a średnia po 11 miesiącach przekroczyła poziom 13 lat i osiągnęła dokładnie 13,08 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,16), a w przypadku silników benzynowych osiągnął pułap 14 lat (14,00).

Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2022 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

1. Niemcy – 377 240 szt. (-25,9%)
2. Francja – 91 746 szt. (1,2%)
3. Belgia – 47 552 szt. (-16,3%)
4. Holandia – 38 328 szt. (0,6%)
5. Stany Zjednoczone – 34 881 szt. (6,1%)
6. Włochy – 21 213 szt. (-25,8%)
7. Austria – 20 211 szt. (-11,1%)
8. Szwajcaria – 18 628 szt. (-18,5%)
9. Szwecja – 17 881 szt. (10,2%)
10. Dania – 17 072 szt. (0,0%)
11. Kanada – 4 679 szt. (-8,5%)
12. Norwegia – 4 600 szt. (90,5%)
13. Wielka Brytania – 4 040 szt. (-49,0%)
14. Czechy – 3 485 szt. (-3,7%)
15. Luksemburg – 2 777 szt. (-19,1%)
16. Finlandia – 2 583 szt. (21,4%)
17. Hiszpania – 2 332 szt. (-4,3%)
18. Japonia – 1 349 szt. (11,2%)
19. Litwa – 1 035 szt. (19,5%)
20. Słowacja – 744 szt. (0,9%)

Uwagę zwraca bardzo duży spadek importu z Niemiec, które z udziałem 52,6% niezmiennie pozostają najpopularniejszym źródłem importu, i niemal dwukrotnie większy import z Norwegii, skąd najczęściej sprowadzany jest elektryczny Nissan Leaf (206 sztuk).

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności