Ford oświadczył, że jego nowa siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów trafi do zelektryfikowanych układów napędowych EcoBoost Hybrid. Tym samym miekkie hybrydy Forda będą mogły być oszczędniejsze, szybsze i wygodniejsze na co dzień.
Ford wprowadza na rynek skrzynię automatyczną przeznaczoną do współpracy ze zelektryfikowanymi modelami napędzanymi nie tylko silnikami spalinowymi, ale i elektrycznymi. I to nawet w przypadku, jeśli są to tzw. miękkie hybrydy, w których udział i możliwości motoru elektrycznego są niewielkie. Pierwszymi modelami, jakie można zamówić z nową przekładnią są Ford Puma i Ford Fiesta.
Siedmiobiegowy automat Forda to przekładnia dwusprzęgłowa
Siedmiostopniowa skrzynia automatyczna, która trafiła póki co do aut Ford Puma i Fiesta wyposażonych w silniki 1.0 EcoBoost Hybrid może to konstrukcja dwusprzęgłowa. Z jednej strony ma zapewnić płynną jazdę, a z drugiej niższe zużycie paliwa. Istotnym jest też fakt, że układ EcoBoost Hybrid Forda wykorzystuje zintegrowany rozrusznik/generator z napędem pasowym (BISG), który umożliwia odzyskiwanie energii, zwykle traconej podczas hamowania i jazdy z wybiegiem, w celu ładowania 48-woltowego akumulatora litowo-jonowego. BISG działa również jako silnik elektryczny, mający w sposób płynny współpracować z jednostką spalinową i wykorzystywać zmagazynowaną energię do zwiększenia momentu obrotowego. A ten w zależności od danej sytuacji będzie potrzebny do obniżenia zużycie paliwa albo poprawy osiągów.
Uzupełnienie momentu obrotowego z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG ma na celu zwiększenie momentu obrotowego nawet o 20 Nm powyżej poziomu osiąganego przez sam silnik benzynowy, co zapewnia bardziej efektywne przyspieszanie. Zwiększanie momentu obrotowego z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG oznacza, że system dostarcza dodatkowy moment obrotowy, zmniejszając obciążenie silnika benzynowego i zużycie paliwa. Kombinacja siedmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów i systemu hybrydowego EcoBoost Hybrid jest szczególnie dobrze przystosowana do jazdy miejskiej, gdzie częste zatrzymywanie się ma pozwalać na regularne gromadzenie i ponowne wykorzystywanie energii
Korzyści jakie daje automat w napędzie hybydowym Forda
W przypadku Forda Pumy wyposażonej w motor 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 125 KM i siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów, przyspieszenie poprawiło się wg producenta o zaledwie 4% w porównaniu z wariantem niehybrydowym.Auto w takiej konfiguracji przyspiesza od 0-100 km/h w 8,7 sekundy. W trybie jazdy Sport automatyczna skrzynia biegów w modelu Puma EcoBoost Hybrid utrzymuje niższe biegi celem uzyskania bardziej sportowych reakcji.
Zobacz: Test Ford Fiesta ST-line
Co istotne, automat jest wstanie dokonać redukcji o trzy biegi, co ma umożliwić szybsze wyprzedzanie, gdy kierowca wciskając pedał gazu w podłowę domaga się maksymalnego przyspieszenia. Z kolei w modelach Puma EcoBoost Hybrid i Fiesta EcoBoost Hybrid z siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów spodziewane jest obniżenie emisji CO2 o ponad 5% w porównaniu z 1,0-litrowymi odpowiednikami benzynowymi EcoBoost (przy pomiarze w cyklu WLTP). Różnice trudno zatem uznać za drastyczne. Ale komfort jazdy, zwłaszcza w korkach, na pewno się poprawi dzięki takiej przekładni.
Dodaj komentarz