Zwrot części samochodowych zakupionych w sklepie jest możliwy, ale tylko w określonych przypadkach. Kiedy można żądać zwrotu pieniędzy za zakupiony towar? Czy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot produktu?
Poszukując części samochodowych do swojego auta nie trzeba korzystać z autoryzowanych salonów sprzedaży aut danej marki. Jeśli wiemy dokładnie jaka część jest niezbędną do naprawy pojazdu możemy zakupić ją albo jej zamiennik w sklepie motoryzacyjnym. Trzeba jednak być świadomym, że jeśli dobierzemy zły podzespół, to w wielu przypadkach jego zwrot do sklepu będzie niemożliwy a my nie odzyskamy pieniędzy. Dlaczego?
Zobacz: Darowizna samochodu – jak ją zrobić krok po kroku?
Zwrot towaru do sklepu
Wedle obowiązujących przepisów dotyczących sprzedaży, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmować zwrotu towaru i oddawać klientowi pieniędzy, jeśli nie ma ku temu istotnych przesłanek (np. niezgodność towaru z opisem, wada fabryczna produktu). To czy sprzedawca przyjmie towar z powrotem i zwróci klientowi pieniądze (nawet w pełni sprawny i zapakowany) zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedającego.
Zobacz: Lewy przegląd techniczny samochodu – badanie na odległość
Tylko w jednym typie transakcji klient ma prawo zwrócić produkt do sklepu i żądać zwrotu pieniędzy nawet bez podania przyczyny – w przypadku transakcji na odległość. Ustawodawca przewiduje taką możliwość np. w przypadku zakupu przez internet. W ciągu 14 dni od odebrania produktu, jego nabywca może zwrócić go sprzedającemu.
Co warto wiedzieć kupując części samochodowe lub inny towar?
- Tylko gdy kupujemy produkt przez Internet, możemy zrezygnować z zakupów bez podawania powodu w ciągu 14 dni od dnia jego odbioru. Formularz odstąpienia od umowy zakupu można pobrać ze strony internetowej UOKiK.
- 2 lata – tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji – mamy tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.
- W reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.
- Dowód zakupu – jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon. Ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.
Zobacz: Rękojmia za używany samochód – reklamacja wad pojazdu
Osobiście często korzystam ze sklepów internetowych w celu nabycia części czy produktów chemicznych z branży motoryzacyjnej. Żeby upewnić się czy towar pasuje do danego auta, sprawdzam przede wszystkim numer oryginalnej części w ASO. Następnie kontaktuje się telefonicznie ze sprzedawcą oferującym zamiennik danego podzespołu i wspólnie weryfikujemy jego zgodność z oryginałem. Fachowiec nie powinien mieć z tym problemu, a nawet jeśli ma, to uruchamia swoje kontakty i szuka rady u innych sprzedawców.
Zobacz: Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC – różnice, usterki, problemy, awarie
Oprócz sklepów internetowych polecam także korzystanie z tych klasycznych punktów sprzedaży części motoryzacyjnych. Nawiązanie kontaktu z jego sprzedawcą pozwala na lepszą kooperację w zakresie pozyskiwania części i daje dostęp do szerokiej wiedzy i kontaktów w branży, która w przyszłości może zaprocentować. To w końcu sprzedawcy części zamiennych są pośrednikami pomiędzy użytkownikami aut a specjalistami, którzy zajmują się ich naprawą. Odnalezienie dobrego mechanika czy elektryka będzie z ich pomocą zdecydowanie łatwiejsze. Jako stali klienci będziecie mogli także liczyć na większe rabaty przy zakupie części. To naprawdę działa i szczerze Wam polecam tego typu zakupy.
U mnie przestała działać klimatyzacja ,pojechałam do mechanika ten mi powiedział że nic nie zrobi bo jest niesprawna chłodnica klimatyzacji i zamówiłam tę chodnice do klimatyzacji jeszcze dzwoniłam w sklepie do mechanika by się upewnić ,no i odebrałam części do auta między innymi tę chłodnice 19.06 .19 do mechanika umówiona byłam 29 .06 .19 .No i podwiozłam to moje auto mechanik zadzwonił do mnie że to jest chłodnica do wody a nie klimatyzacji ta chłodnica woniosła mnie 400 zł Więc pojechałam do tego sklepu i powiedziałam że pan zamówił mi złą część on oczywiście wyparł się i powiedział mi że… Czytaj więcej »
Wystarczylo zadzwonic do rzwcznika praw konsumenta
Z tym zazwyczaj nie ma problemów. Ja zamawiam raczej u kumpla w warsztacie, on do siebie paczkę z delphi zamawia, sprawdza czy ok także nie zdarzyło mi się uszkodzonych dostać.
Miesiąc temu kumam używany modul bsi i po zamontowaniu i zakodowane okazało się że nie działa czy zwrócą mi kasę
Witam mam trudną sytuację, w styczniu zakupiłam nowe części samochpdowe do auta ,jednakże nie miałam czasu na wymianę, a teraz auto jest skasowane po dachowaniu. Części stoją tak jak je przywiozłam ze sklepu i posiadam paragon czy po takim czasie mam prawo zwrotu do sklepu nienaruszonych części?
Trzeba liczyć na gest handlowy sprzedawcy. Może przyjmie podzespoły. Trzeba z nim dobrze porozmawiać 🙂
Nie da rady