Lista najciekawszych crossoverów to odpowiedź na ogromne i stale rosnące zainteresowanie klientów tego typu samochodami. Postanowiliśmy stworzyć specjalny raport prezentujący ich najważniejsze dane techniczne, ceny i wyposażenie.
Różnica pomiędzy SUV-em a crossoverem dotyczy wielkości obu typów aut. Ten pierwszy jest większy, bowiem najczęściej oparty jest na podwoziu samochodu klasy kompakt. Crossover z kolei jako swą bazę wykorzystuje auto o klasę mniejsze, należące do segmentu B. Co ciekawe pod względem cen różnice pomiędzy tymi dwoma typami pojazdów bywają nieduże, a klienci decydują się często na mniejszego, za to nieco lepiej wyposażonego crossovera niż potężniejszego a przez trudniejszego w manewrowaniu SUV-a. Nie od dziś wiadomo bowiem, że auta te uwielbiają kobiety, które jednak nie przepadają za parkowaniem w zatłoczonych miastach. Postanowiliśmy zobaczyć ile kosztuje najtańszy, ale dobrze wyposażony crossover.
Zobacz: Prezent dla kierowcy – jaki wybrać?
Honda HR-V – najnowszy crossover
Honda HR-V wróciła na rynek po 9 latach swej nieobecności. To jeden z największych modeli w tych segmencie. Nowa Honda HR-V jest zdecydowanie większa od swojego poprzednika. Jest dłuższa od niego aż o 184 mm (mierzy 4 294 mm), a do tego oferuje o 150 mm większy rozstaw osi (2 610 mm). Wyraźnemu zwiększeniu uległ także jej bagażnik, który zwiększono z 285 l aż do 470 l (tak duże bagażniki spotkać można w SUV-ach).
Zobacz: Kradzież auta a autocasco – kiedy ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania z AC?
Honda HR-V może być napędzana jednym z dwóch oszczędnych silników:
- benzynowym 1.5 i-VTEC 130 KM (średnie spalanie 5,2 l/100 km);
- wysokoprężnym 1.6 i-DTEC 120 KM (średnie spalanie 4,0 l/100 km).
Moc na przednie koła może przekazywać albo 6-biegowa skrzynia ręczna, albo bezstopniowy automat CVT symulujący 7-stopniową przekładnię (dostępny tylko z silnikiem 1.5 i-VTEC). Producent nie oferuje do tego modelu wersji z napędem 4×4. Honda HR-V wyróżnia się nowoczesnym wyposażeniem z zakresu multimediów (system multimedialny oparty na Androidzie) i bezpieczeństwa (system ostrzegania przed kolizją FCW, rozpoznawania znaków drogowych TSR, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LDW, automatycznych świateł drogowych HBS, aktywnego tempomatu ISL). Ceny Hondy HR-V zaczynają się od 77 tys. zł za wersję benzynową i 86 tys. zł za wysokoprężną.
Zobacz: Praktyczny kurs doskonalenia techniki jazdy – okres próbny
Suzuki Vitara – napęd 4×4 i ogromna paleta lakierów
Suzuki Vitara została wprowadzona do sprzedaży pod koniec 2014 roku. Mierzy 4175 mm długości (jest krótsza od Hondy HR-V o 119 mm) a jej rozstaw osi sięga 2500 mm (110 mm mniej niż w Hondzie). Mniejsze gabaryty nadwozia Vitary w porównaniu do Hondy HR-V przełożyły się także na mniejszy bagażnik, którego pojemność jest równa 375 litrów. W porównaniu do Hondy Suzuki dostępne jest za to z opcjonalnym napędem wszystkich kół ALLGRIP.
W polskiej ofercie Suzuki, brakuje Vitary z silnikiem Diesla, a jedynym źródłem jej napędu jest wolnossący motor 1.6 VVT o mocy 120 KM (średnie spalanie 5,3 l na 100 km lub 5,6 l na 100 km w wersji 4×4). Układ zawieszenia oparto z przodu na kolumnach MacPhersona a z tylu na belce skrętnej. Mocną stroną Vitary jest bogaty wybór ciekawych kolorystycznie lakierów (15 barw). Cecha ta zapewne przypadnie do gustu przedstawicielkom płci pięknej, do której crossovery są adresowane w pierwszej kolejności.
Zobacz: Nowy Fiat Tipo – tani sedan z dużym bagażnikiem
Na pokładzie Suzuki Vitary nie zabrakło systemu multimedialnego z 7-calowym ekranem prezentującym trójwymiarowe mapy GPS. Ceny Suzuki Vitary rozpoczynają się od 61 900 zł za wersję z przednim napędem i od 69 900 zł w przypadku odmiany 4×4.
Mazda CX-3 – aspiruje do klasy Premium
Mazda CX-3 to trzeci w naszym zestawieniu crossover pochodzący z Japonii. Zdaniem producenta model predestynuje to klasy Premium, choć naszym zdaniem nieco mu do niej jeszcze brakuje. Mazda CX-3 oparta została na miejskiej Mazdzie 2 i co ciekawe w obu modelach znajduje się identyczna deska rozdzielcza. Zewnętrzne gabaryty Mazdy plasują ją blisko Hondy HR-V (długość 4275 mm), lecz CX-3 musi uznać przewagę Hondy pod względem rozstawu osi (przegrywa z nią aż o 40 mm).
Zobacz: Jeep Grand Cherokee Trackhawk: najszybszy SUV na świecie
Spore rozmiary Mazdy nie przełożyły się także na wielkość jej kufra. Bagażnik CX-3 ma pojemność 350 l czyli najmniej z spośród japońskich crossoverów. Paleta silników Mazdy CX-3 obejmuje dwa silniki benzynowe:
- 2.0 SKYACTIV-G 120 KM (przedni napęd)
- 2.0 SKYACTIV-G 150 KM (napęd 4×4);
oraz jeden motor wysokoprężny:
- 1.5 SKYACTIV-D 105 KM (napęd przedni/4×4).
Zobacz: Ubezpieczenie „anglika”: które OC jest najtańsze?
Moc w Mazdzie CX-3 może być przenoszona przez 6-stopniową przekładnię manualną lub 6-przełożeniowy automat. Zawieszenie Mazdy CX-3 oparto na podobnych rozwiązaniach jak w Suzuki Vitarze i Hondzie HR-V (przód: kolumny MacPhersona, tył: belka skrętna). Na tle klasowych rywali, CX-3 oferuje bardzo dobre osiągi ze względu na mocniejsze silniki oraz skórzane wykończenie wnętrza (w tym m.in. kokpitu) za dodatkową opłatą. Jest to jednak drogi samochód, zwłaszcza w wersji wysokoprężnej dostępnej wyłącznie w najbogatszej odmianie wyposażenia SkyPASSION. Podstawowa wersja Mazdy CX-3 kosztuje 66 900 zł, ale odmiana z silnikiem Diesla aż 99 400 zł.
Jeep Renegade/Fiat 500X – bracia prawie bliźniacy
W tej klasie pojazdów nie mogło zabraknąć także legendarnego Jeepa. Warto jednak pamiętać, że obecnie produkowany Jeep Renegade to konstrukcja bliźniacza w stosunku do Fiata 500X. Identyczny jest rozstaw osi obu aut (2570 mm) i prawie taka sama jest pojemność ich bagażników (350 l i 351 l w Jeepie).
Zobacz: Test Jeep Grand Cherokee SRT8 6.4 HEMI
Oba samochody różni jednak zupełnie wygląd nadwozia i projekt deski rozdzielczej. Gama silników obejmuje praktycznie te same jednostki napędowe, opracowane przez inżynierów Fiata:
– benzynowe:
- 1.6 E-Torq 110 KM;
- 1.4 MultiAir 140 KM;
- 1.4 MultiAir 170 KM
– diesla:
- 1.6 MultiJet 120 KM;
- 2.0 MultiJet 120 KM;
- 2.0 MultiJet 140 KM;
- 2.0 MultiJet 170 KM (niedostępny w Fiacie 500X).
Moc w Jeepie Renegade przenoszona może być albo na przednie, albo na wszystkie cztery koła (w dwóch wersjach: Jeep Active Drive lub Jeep Active Drive Low). Dla osób poszukujących lepszych właściwości jezdnych w terenie dostępna jest odmiana Trailhawk. Nowoczesne silniki opracowane przez Fiata 1.4 MultiAir 170KM i 2.0 MultiJet 140 i 170 KM mogą być połączone z najnowszą, aż 9-biegową skrzynią automatyczną. Pod względem ceny Jeep Renegade plasuje się mniej więcej w połowie prezentowanej stawki crossoverów. Najtańsza wersja z silnikiem benzynowym 1.6 E-Torq 110 KM kosztuje 69 900 zł, natomiast odmiana z dieslem 1.6 MultiJet 120 KM 83 900 zł. Co ciekawe bliźniaczy Fiat 500X jest znacznie tańszy, podstawowa odmiana 1.6 E-Torq 110 KM jest o 10 000 zł tańsza, a wysokoprężna 1.6 Multijet 120 KM o 5500 zł od Renegade’a
Zobacz: Skoda Snowman: nowy SUV już w 2016 roku!
Samochód | Honda HR-V | Suzuki Vitara | Mazda CX-3 | Jeep Renegade |
Cena | 77 000 zł | 61 900 zł | 66 900 zł | 69 900 |
Podstawowy silnik | 1.5 i-VTEC | 1.6 VVT | 2.0 SKY-G | 1.6 E-TorQ |
Moc silnika | 130 KM | 120 KM | 120 KM | 110 KM |
Moment obrotowy | 155 Nm | 156 Nm | 204 Nm | 152 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 10,2 | 11,5 | 9,0 | 11,8 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 192 | 180 | 192 | 178 |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) [l/100 km] | 7,0/4,8/5,6 | 6,3/4,8/5,3 | 7,4/4,9/5,9 | 7,8/5,0/6,0 |
Tarcze hamulcowe przednie [mm] | 293 | b.d | 295 | 305 |
Tarcze hamulcowe tylne [mm] | 282 | b.d. | 281 | 278 |
Zawieszenie przednie | kolumny MacPhersona | |||
Zawieszenie tylne | belka skrętna | |||
Długość nadwozia[mm] | 4 290 | 4 175 | 4 275 | 4 236 |
Szerokość nadwozia [mm] | 1 772 | 1 775 | 1 765 | 1 805 |
Wysokość nadwozia [mm] | 1 605 | 1 610 | 1 535 | 1 667 |
Rozstaw osi [mm] | 2 610 | 2 500 | 2 570 | 2 570 |
Pojemność bagażnika [l] | 470 | 375 | 350 | 351 |
Prześwit [mm] | b.d. | 185 | 160 | 175 |
Wyposażenie podstawowe: Honda HR-V, Mazda CX-3, Jeep Renegade, Suzuki Viatara
Wyposażenie podstawowe | ||||
Honda HR-V | Suzuki Vitara | Mazda CX-3 | Jeep Renegade | |
Klimatyzacja automatyczna | tak | tylko manualna | tylko manualna | tylko manualna |
Tempomat | tak | niedostępny | niedostępny | niedostępny |
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne | tak | tylko z przodu | tak | tak |
Podgrzewane przednie siedzenia | tak | niedostępne | niedostępne | niedostępne |
Radio | 4 głośniki, CD, MP3, USB, AUX | 4 głośniki, CD, MP3, USB, AUX | 4 głośniki, USB, AUX, brak CD | 4 głośniki, USB, AUX, brak CD |
Zobacz: Nowe Porsche Macan GTS – silnik biturbo i jeszcze lepsze osiągi
W naszym zestawieniu jako punkt odniesienia przyjęliśmy najnowszą i najdroższą zarazem Hondę HR-V. Okazuje się jednak, że słowo „najdroższa” nie jest najbardziej trafne i to z kilku powodów. Po pierwsze, podstawowa wersja Hondy HR-V faktycznie jest najdroższa, kosztuje ok. 77 tys. zł, ale jest też najlepiej wyposażona. Aby np. Mazda CX-3 posiadała wyposażenie zbliżone do tego jakie oferuje Honda trzeba zdecydować się co najmniej na wersję SkyMOTION za min. 73 900 zł, ale i tak auto będzie pozbawione np. podgrzewanych foteli (nawet za dopłatą), które w Hondzie są w standardzie każdej wersji.
Zobacz: Jak sprawdzić czy mam wadliwy silnik Volkswagena?
Wcale lepiej nie jest u Jeepa, który w podstawowej wersji jest po prostu „golcem” i nie wierzę, by ktoś z radością kupował nowe auto o tak niskim standardzie. Tak naprawdę dopiero od wersji Longitude kosztującej m.in. 76 500 zł możemy mówić o Jeepie jako o nowożytnym aucie (tempomat, halogeny przeciwmgielne, klimatyzacja automatyczna za dodatkowe 1900 zł, podgrzewane lusterka w pakiecie za dodatkowe 2100 zł ). Jeśli jednak dopłacimy za wspomniane opcje, cena Jeepa Renegede’a podniesie się do 80 500 zł.
Suzuki Vitara to na pewno najtańszy model w zestawieniu. Podstawowa wersja kosztuje 61 900 zł, ale aby miała wyposażenie zbliżone do Hondy trzeba wybrać co najmniej wersję Premium za 68 900 zł (automatyczna klimatyzacja, tempomat, pełna elektryka szyb i lusterek). I trzeba przyznać, że właśnie z powodu atrakcyjnej ceny Vitara ma spore szanse na dobry wynik sprzedaży.
Duży wybór, to trudny wybór
Czy jednak jedynie cena zadecyduje o sukcesie któregoś z wyżej wymienionych modeli? Niekoniecznie. Honda oprócz dobrego wyposażenia podstawowego jest wyraźnie przestronniejsza od większości konkurentów w tej klasie, a przy tym oferuje gigantyczny bagażnik, który zbliża ją do większych SUV-ów. Czy w połączeniu z nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa i bogatym wyposażeniem HR-V odniesie sukces? Moim zdaniem ma na to ogromne szanse, ale to klienci zweryfikują prognozy Daily Drivera, a jak mówi stare porzekadło: „klient ma zawsze rację”!
Dodaj komentarz