Targi samochodowe w Tokio stały się miejscem premiery Hondy Clarity Fuel Cell, auta napędzanego wodorem, które trafia do seryjnej produkcji. Nowoczesny napęd auta będzie mógł być także źródłem energii w gospodarstwach domowych w Japonii! Jak to możliwe?
Warto pamiętać, że to Honda a nie Toyota była prekursorem wdrażania aut z napędem hybrydowym do użytku codziennego. Modelem przełomowym była Honda FCX, która najpierw pojawiła się jako koncept w 1999 roku (oznaczenie V1) na Targach Samochodowych w Tokio, po czym w 2003 roku pojawiła się jej cywilna wersja dostępna dla Japończyków na zasadzie leasingu.
Zobacz: Używana hybryda: Toyota Prius II i koszty jej eksploatacji
Ale to tak naprawdę dopiero III generacja Hondy FCX była pełnowartościowym samochodem z napędem wodorowym. Honda FCX Clarity, bo tak brzmi jej pełna nazwa, produkowana była od 2008 roku i dostępna w niezwykle ograniczonej liczbie w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Europie na zasadach 3-letniej umowy leasingowej. Auto rozpędzało się do 160 km/h i miało teoretyczny zasięg 430 km. Cechował ją niezwykle nowoczesny design i bardzo bogate wyposażenie. To właśnie Honda FCX Clarity jest de facto protoplastą, najnowszego modelu japońskiej marki czyli Hondy FCV.
Zobacz: Prawo Jazdy 2016 – wszystkie zmiany i nowości
Honda Clarity Fuel Cell 2015
Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technicznym powstał pierwszy seryjny sedan z napędem wodorowym, o tymczasowej nazwie Clarity Fuel Cell. Ponieważ konstrukcja całego innowacyjnego systemu napędowego zajmuje tyle miejsca, co jednostka napędowa i przekładnia w samochodzie z konwencjonalnym układem spalinowym, kabina nowego pojazdu może z powodzeniem pomieścić pięć dorosłych osób.
Ponadto nowa Honda Clarity Fuel Cell oferuje zasięg ponad 700 kilometrów oraz dobre osiągi dzięki mocnym i wydajnym silnikom elektrycznym. Clarity Fuel Cell w specyfikacji na rynek japoński może również pełnić funkcję awaryjnego źródła energii w gospodarstwie domowym, zaopatrując je w elektryczność dzięki wbudowanemu przetwornikowi mocy.
Zobacz: Prezent dla kierowcy – jaki wybrać?
Pomimo niewielkiego rozmiaru układu napędowego, zastosowane przez Hondę, zaawansowane rozwiązania techniczne pozwoliły uzyskać parametry stosu ogniw paliwowych na najwyższym światowym poziomie. Opracowane przez Hondę kanałowe separatory falowego przepływu wodoru są bardziej zaawansowane, niż kiedykolwiek przedtem, a ogniwa posiadają teraz wyższą wydajność i bardziej smukły kształt, dzięki zmniejszeniu grubości każdej celi o 1 mm (czyli o 20%). Wszystkie te usprawnienia zastosowane łącznie pozwoliły zmniejszyć rozmiary stosu ogniw paliwowych o 33% w stosunku do ogniw użytych zaledwie kilka lat temu w modelu FCX Clarity. Poprawa parametrów robi jeszcze większe wrażenie po uwzględnieniu zwiększonej mocy silnika elektrycznego do 130 kW (177 KM), przy czym gęstość wytwarzanej energii zwiększyła się o 60%, do 3,1 kW/l.
Zobacz: Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC – różnice, usterki, problemy, awarie
Honda uważa, że opracowanie zwartego układu napędowego z wodorowymi ogniwami paliwowymi pozwoli na zastosowanie go w całej gamie pojazdów i pomoże w szerokim rozpowszechnieniu samochodów napędzanych za pośrednictwem ogniw paliwowych.
Samochody na wodór to TOTALNA pomyłka,
1. w układzie trzeba tolerować straty na wytwornicy prądu 6-10%
2. Elektroliza wody w celu uzyskania H2 , jest procesem wysokooenergetycznym ( czytaj DROGI )
3. Paliwo h2, jest bardzo niebezpieczne ( system w samochodzie musi więc być DROGI – musi zabezpieczać kierowcę i innych użytkowników dróg przed wybuchem , sprężanie H2 w zbiornikach to kolejny proces energochłonny i niebezpieczny, podobnie magazynowanie h2 na stacjach etc… )
4. z powyższych powodów produkcja H2 zdecydowanie będzie CENTRALIZOWANA – efektywana produkcja h2 i dystrybucja tylko w wielkich zakładach