Nowy crossover – jaki wybrać?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Producenci · Dodane: 2 października 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Lista najciekawszych crossoverów to odpowiedź na ogromne i stale rosnące zainteresowanie klientów tego typu samochodami. Postanowiliśmy stworzyć specjalny raport prezentujący ich najważniejsze dane techniczne, ceny i wyposażenie.

Różnica pomiędzy SUV-em a crossoverem dotyczy wielkości obu typów aut.  Ten pierwszy jest większy, bowiem najczęściej oparty jest na podwoziu samochodu klasy kompakt. Crossover z kolei jako swą bazę wykorzystuje auto o klasę mniejsze, należące do segmentu B. Co ciekawe pod względem cen różnice pomiędzy tymi dwoma typami pojazdów bywają nieduże, a klienci decydują się często na mniejszego, za to nieco lepiej wyposażonego crossovera niż potężniejszego a przez trudniejszego w manewrowaniu SUV-a. Nie od dziś wiadomo bowiem, że auta te uwielbiają kobiety, które jednak nie przepadają za parkowaniem w zatłoczonych miastach. Postanowiliśmy zobaczyć ile kosztuje najtańszy, ale dobrze wyposażony crossover.

Zobacz: Prezent dla kierowcy – jaki wybrać?

Honda HR-V – najnowszy crossover

Honda HR-V wróciła na rynek po 9 latach swej nieobecności. To jeden z największych modeli w tych segmencie. Nowa Honda HR-V  jest zdecydowanie większa od swojego poprzednika. Jest dłuższa od niego aż o 184 mm (mierzy 4 294 mm), a do tego oferuje o 150 mm większy rozstaw osi (2 610 mm). Wyraźnemu zwiększeniu uległ także jej bagażnik, który zwiększono z 285 l aż do 470 l (tak duże bagażniki spotkać można w SUV-ach).

Zobacz: Kradzież auta a autocasco – kiedy ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania z AC?

Honda HR-V może być napędzana jednym z dwóch oszczędnych silników:

  1. benzynowym 1.5 i-VTEC 130 KM (średnie spalanie 5,2 l/100 km);
  2. wysokoprężnym 1.6 i-DTEC 120 KM (średnie spalanie  4,0 l/100 km).

Moc na przednie koła może przekazywać albo 6-biegowa skrzynia ręczna, albo bezstopniowy automat CVT symulujący 7-stopniową przekładnię (dostępny tylko z silnikiem 1.5 i-VTEC). Producent nie oferuje do tego modelu wersji z napędem 4×4. Honda HR-V wyróżnia się nowoczesnym wyposażeniem z zakresu multimediów (system multimedialny oparty na Androidzie) i bezpieczeństwa (system ostrzegania przed kolizją FCW, rozpoznawania znaków drogowych TSR, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LDW, automatycznych świateł drogowych HBS, aktywnego tempomatu ISL). Ceny Hondy HR-V zaczynają się od 77 tys. zł za wersję benzynową i 86 tys. zł za wysokoprężną.

Zobacz: Praktyczny kurs doskonalenia techniki jazdy – okres próbny

Suzuki Vitara – napęd 4×4 i ogromna paleta lakierów

Suzuki Vitara została wprowadzona do sprzedaży pod koniec 2014 roku. Mierzy 4175 mm długości (jest krótsza od Hondy HR-V o 119 mm) a jej rozstaw osi sięga 2500 mm (110 mm mniej niż w Hondzie). Mniejsze gabaryty nadwozia Vitary w porównaniu do Hondy HR-V przełożyły się także na mniejszy bagażnik, którego pojemność jest równa 375 litrów. W porównaniu do Hondy Suzuki dostępne jest za to z opcjonalnym napędem wszystkich kół ALLGRIP.

W polskiej ofercie Suzuki, brakuje Vitary z silnikiem Diesla, a jedynym źródłem jej napędu jest wolnossący motor 1.6 VVT o mocy 120 KM (średnie spalanie 5,3 l na 100 km lub 5,6 l na 100 km w wersji 4×4). Układ zawieszenia oparto z przodu na kolumnach MacPhersona a z tylu na belce skrętnej. Mocną stroną Vitary jest bogaty wybór ciekawych kolorystycznie lakierów (15 barw). Cecha ta zapewne przypadnie do gustu przedstawicielkom płci pięknej, do której crossovery są adresowane w pierwszej kolejności.

Zobacz: Nowy Fiat Tipo – tani sedan z dużym bagażnikiem

Na pokładzie Suzuki Vitary nie zabrakło systemu multimedialnego z 7-calowym ekranem prezentującym trójwymiarowe mapy GPS. Ceny Suzuki Vitary rozpoczynają się od 61 900 zł za wersję z przednim napędem i od 69 900 zł w przypadku odmiany 4×4.

Mazda CX-3 – aspiruje do klasy Premium

Mazda CX-3 to trzeci w naszym zestawieniu crossover pochodzący z Japonii. Zdaniem producenta model predestynuje to klasy Premium, choć naszym zdaniem nieco mu do niej jeszcze brakuje. Mazda CX-3 oparta została na miejskiej Mazdzie 2 i co ciekawe w obu modelach znajduje się identyczna deska rozdzielcza. Zewnętrzne gabaryty Mazdy plasują ją blisko Hondy HR-V (długość 4275 mm), lecz CX-3 musi uznać przewagę Hondy pod względem rozstawu osi (przegrywa z nią aż o 40 mm).

Zobacz: Jeep Grand Cherokee Trackhawk: najszybszy SUV na świecie

Spore rozmiary Mazdy nie przełożyły się także na wielkość jej kufra. Bagażnik CX-3 ma pojemność 350 l czyli najmniej z spośród japońskich crossoverów. Paleta silników Mazdy CX-3 obejmuje dwa silniki benzynowe:

  1. 2.0 SKYACTIV-G 120 KM (przedni napęd)
  2. 2.0 SKYACTIV-G 150 KM (napęd 4×4);

oraz jeden motor wysokoprężny:

  1. 1.5 SKYACTIV-D 105 KM (napęd przedni/4×4).

Zobacz: Ubezpieczenie „anglika”: które OC jest najtańsze?

Moc w Mazdzie CX-3 może być przenoszona przez 6-stopniową przekładnię manualną lub 6-przełożeniowy automat. Zawieszenie Mazdy CX-3 oparto na podobnych rozwiązaniach jak w Suzuki Vitarze i Hondzie HR-V (przód: kolumny MacPhersona, tył: belka skrętna). Na tle klasowych rywali, CX-3 oferuje bardzo dobre osiągi ze względu na mocniejsze silniki oraz skórzane wykończenie wnętrza (w tym m.in. kokpitu) za dodatkową opłatą. Jest to jednak drogi samochód, zwłaszcza w wersji wysokoprężnej dostępnej wyłącznie w najbogatszej odmianie wyposażenia SkyPASSION. Podstawowa wersja Mazdy CX-3 kosztuje 66 900 zł, ale odmiana z silnikiem Diesla aż 99 400 zł.

Jeep Renegade/Fiat 500X – bracia prawie bliźniacy

W tej klasie pojazdów nie mogło zabraknąć także legendarnego Jeepa. Warto jednak pamiętać, że obecnie produkowany Jeep Renegade to konstrukcja bliźniacza w stosunku do Fiata 500X. Identyczny jest rozstaw osi obu aut (2570 mm) i prawie taka sama jest pojemność ich bagażników (350 l i 351 l w Jeepie).

Zobacz: Test Jeep Grand Cherokee SRT8 6.4 HEMI

Oba samochody różni jednak zupełnie wygląd nadwozia i projekt deski rozdzielczej. Gama silników obejmuje praktycznie te same jednostki napędowe, opracowane przez inżynierów Fiata:

– benzynowe:

  1. 1.6 E-Torq 110 KM;
  2. 1.4 MultiAir 140 KM;
  3. 1.4 MultiAir 170 KM

– diesla:

  1. 1.6 MultiJet 120 KM;
  2. 2.0 MultiJet 120 KM;
  3. 2.0 MultiJet 140 KM;
  4. 2.0 MultiJet 170 KM (niedostępny w Fiacie 500X).

Moc w Jeepie Renegade przenoszona może być albo na przednie, albo na wszystkie cztery koła (w dwóch wersjach: Jeep Active Drive lub Jeep Active Drive Low). Dla osób poszukujących lepszych właściwości jezdnych w terenie dostępna jest odmiana Trailhawk. Nowoczesne silniki opracowane przez Fiata 1.4 MultiAir 170KM i 2.0 MultiJet 140 i 170 KM mogą być połączone z najnowszą, aż 9-biegową skrzynią automatyczną. Pod względem ceny Jeep Renegade plasuje się mniej więcej w połowie prezentowanej stawki crossoverów. Najtańsza wersja z silnikiem benzynowym 1.6 E-Torq 110 KM kosztuje 69 900 zł, natomiast odmiana z dieslem 1.6 MultiJet 120 KM 83 900 zł. Co ciekawe bliźniaczy Fiat 500X jest znacznie tańszy, podstawowa odmiana 1.6 E-Torq 110 KM jest o  10 000 zł tańsza, a wysokoprężna 1.6 Multijet 120 KM o 5500 zł od Renegade’a

Zobacz: Skoda Snowman: nowy SUV już w 2016 roku!

Samochód Honda HR-V Suzuki Vitara Mazda CX-3 Jeep Renegade
Cena 77 000 zł 61 900 zł 66 900 zł 69 900
Podstawowy silnik 1.5 i-VTEC 1.6 VVT 2.0 SKY-G 1.6 E-TorQ
Moc silnika 130 KM 120 KM 120 KM 110 KM
Moment obrotowy 155 Nm 156 Nm 204 Nm 152 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 10,2 11,5 9,0 11,8
Prędkość maksymalna [km/h] 192 180 192 178
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) [l/100 km] 7,0/4,8/5,6 6,3/4,8/5,3 7,4/4,9/5,9 7,8/5,0/6,0
Tarcze hamulcowe przednie [mm] 293 b.d 295 305
Tarcze hamulcowe tylne [mm] 282 b.d. 281 278
Zawieszenie przednie kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne belka skrętna
Długość nadwozia[mm] 4 290 4 175 4 275 4 236
Szerokość nadwozia [mm] 1 772 1 775 1 765 1 805
Wysokość nadwozia [mm] 1 605 1 610 1 535 1 667
Rozstaw osi [mm] 2 610 2 500 2 570 2 570
Pojemność bagażnika [l] 470 375 350 351
Prześwit [mm] b.d. 185 160 175

Wyposażenie podstawowe: Honda HR-V, Mazda CX-3, Jeep Renegade, Suzuki Viatara

Wyposażenie podstawowe
Honda HR-V Suzuki Vitara Mazda CX-3 Jeep Renegade
Klimatyzacja automatyczna tak tylko manualna tylko manualna tylko manualna
Tempomat tak niedostępny niedostępny niedostępny
Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne tak tylko z przodu tak tak
Podgrzewane przednie siedzenia tak niedostępne niedostępne niedostępne
Radio 4 głośniki, CD, MP3, USB, AUX 4 głośniki, CD, MP3, USB, AUX 4 głośniki, USB, AUX, brak CD 4 głośniki, USB, AUX, brak CD

Zobacz: Nowe Porsche Macan GTS – silnik biturbo i jeszcze lepsze osiągi

W naszym zestawieniu jako punkt odniesienia przyjęliśmy najnowszą i najdroższą zarazem Hondę HR-V. Okazuje się jednak, że słowo „najdroższa” nie jest najbardziej trafne i to z kilku powodów. Po pierwsze, podstawowa wersja Hondy HR-V faktycznie jest najdroższa, kosztuje ok. 77 tys. zł, ale jest też najlepiej wyposażona. Aby np. Mazda CX-3  posiadała wyposażenie zbliżone do tego jakie oferuje Honda trzeba zdecydować się co najmniej na wersję SkyMOTION za min. 73 900 zł, ale i tak auto będzie pozbawione np. podgrzewanych foteli (nawet za dopłatą), które w Hondzie są w standardzie każdej wersji.

Zobacz: Jak sprawdzić czy mam wadliwy silnik Volkswagena?

Wcale lepiej nie jest u Jeepa, który w podstawowej wersji jest po prostu „golcem” i nie wierzę, by ktoś z radością kupował nowe auto o tak niskim standardzie. Tak naprawdę dopiero od wersji Longitude kosztującej m.in. 76 500 zł możemy mówić o Jeepie jako o nowożytnym aucie (tempomat, halogeny przeciwmgielne, klimatyzacja automatyczna za dodatkowe 1900 zł, podgrzewane lusterka w pakiecie za dodatkowe 2100 zł ). Jeśli jednak dopłacimy za wspomniane opcje, cena Jeepa Renegede’a podniesie się do 80 500 zł.

Suzuki Vitara to na pewno najtańszy model w zestawieniu. Podstawowa wersja kosztuje 61 900 zł, ale aby miała wyposażenie zbliżone do Hondy trzeba wybrać co najmniej wersję Premium za 68 900 zł (automatyczna klimatyzacja, tempomat, pełna elektryka szyb i lusterek). I trzeba przyznać, że właśnie z powodu atrakcyjnej ceny Vitara ma spore szanse na dobry wynik sprzedaży.

Duży wybór, to trudny wybór

Czy jednak jedynie cena zadecyduje o sukcesie któregoś z wyżej wymienionych modeli? Niekoniecznie. Honda oprócz dobrego wyposażenia podstawowego jest wyraźnie przestronniejsza od większości konkurentów w tej klasie, a przy tym oferuje gigantyczny bagażnik, który zbliża ją do większych SUV-ów. Czy w połączeniu z nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa i bogatym wyposażeniem HR-V odniesie sukces? Moim zdaniem ma na to ogromne szanse, ale to klienci zweryfikują prognozy Daily Drivera, a jak mówi stare porzekadło: „klient ma zawsze rację”!

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności