REKLAMA

Pomysł Nissana na wykorzystanie zużytych akumulatorów „elektryków”

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 29 listopada 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak wykorzystać zużyte akumulatory z aut elektrycznych? Nissan znalazł na to kolejny pomysł. Zamierza zastępować nimi akumulatory ołowiowo-kwasowe stosowane w kolejnictwie. Prace nad tym przedsięwzięciem już trwają.

Zużyte akumulatory samochodów elektrycznych to poważny problem w kontekście ochrony środowiska. Są toksyczne i kosztowne w utylizacji (oraz produkcji), zatem szuka się nowego zastosowania na nich. Co prawda w teorii są już firmy, które odzyskują naawet 95% surowców ze zużytych akumulatorów, ale działają póki co na bardzo niewielką skale. Nissan opracowuje obecnie zupełnie nowy sposób wykorzystania tego typu akumulatorów. East Japan Railway Company (JR East), jeden z wiodących japońskich przewoźników kolejowych, testuje możliwości wykorzystania akumulatorów z elektrycznych Nissanów LEAF w osprzęcie przejazdów kolejowych. W styczniu na przejeździe w Atago na linii Jōban, która biegnie przez miasto Minamisoma w prefekturze Fukushima, rozpoczęto prace nad zastąpieniem akumulatorów ołowiowo-kwasowych, które są obecnie źródłem zasilania awaryjnego, specjalnie przystosowanymi do tego celu akumulatorami z Nissana LEAF.

Ponowne wykorzystanie akumulatorów z samochodów elektrycznych

Pod koniec okresu eksploatacji w samochodzie akumulator litowo-jonowy stosowany w Nissanie LEAF zachowuje jeszcze 60-80% swej pojemności. Jak przekonuje Nissan, dzięki ponownemu użyciu takiego akumulatora, tę pozostałą pojemność energetyczną można wykorzystać w innym miejscu, np. w akumulatorach innych pojazdów lub w stacjonarnych magazynach energii.

Zobacz: Jump starter czyli odpalanie silnika z rozładowanym akumulatorem (TEST)

Nissan nawiązał w tym zakresie współpracę z 4R Energy Corporation. Ponowne wykorzystanie akumulatora oznacza niższą emisję CO2 i mniejsze zużycie zasobów używanych do produkcji nowych akumulatorów. Ponadto, zwiększa wartość akumulatorów pozyskanych z samochodów elektrycznych i przyczynia się do ich szerszego zastosowania.

Akumulatory z Nissan Leaf na przejazdach kolejowych

Jak twierdzi Kaito Tochihara, zastępca kierownika Centrum Badań i Rozwoju JR East, przejście z wykorzystania na potrzeby zasilania awaryjnego akumulatorów kwasowo-ołowiowych na litowo-jonowe pozyskane z samochodów elektrycznych przyczynia się do zrównoważonego rozwoju i prowadzi do poprawy wydajności samego akumulatora. Jak podkreśla Tochihara:

W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych, musimy okresowo odwiedzać przejazdy kolejowe, aby sprawdzić stan ich naładowania i zweryfikować, czy nie nastąpiło pogorszenie parametrów. Natomiast w zregenerowanych akumulatorach litowo-jonowych stosowany jest system kontrolny podobny do tego z pojazdów elektrycznych, dzięki czemu możemy sprawdzić ich kondycję zdalnie. Powinno to skutkować utrzymaniem lepszych standardów. System ten umożliwia również działania zapobiegawcze, gdyż informuje nas o stanie akumulatora jeszcze zanim jego napięcie znacząco spadnie.

4R Energy Corporation przewiduje wzrost popularności samochodów elektrycznych, dlatego chce opracować metody efektywnego wykorzystania akumulatorów litowo-jonowych po zakończeniu okresu ich eksploatacji w pojazdach. Każdego roku fabryka firmy w miejscowości Namie (prefektura Fukushima) otrzymuje tysiące zużytych akumulatorów, które są następnie przystosowywane do nowych celów.

Zobacz: Oto najlepiej sprzedające się auta elektryczne w Polsce w 2020 roku!

Takuya Kinoshita z działu rozwiązań technicznych w 4R Energy Corporation wyjaśnia, że bezpieczeństwo opracowywanych przez firmę akumulatorów litowo-jonowych wynika z czterech czynników:

  1. Historii Nissana LEAF:Od momentu wprowadzenia na rynek ponad 10 lat temu, w modelu LEAF, z którego pozyskiwane są akumulatory, nie zanotowano żadnych poważnych incydentów związanych z jakością akumulatorów.
  2. Międzynarodowej normy UL1974:Dla swojego procesu recyklingu/regeneracji akumulatorów firma 4R Energy Corporation uzyskała certyfikat normy międzynarodowej UL1974 dotyczący recyklingu akumulatorów.
  3. Systemu weryfikacji z Nissana LEAF:4R Energy Corporation przetwarza akumulatory stosując tę samą metodę weryfikacji, która jest wykorzystywana przy produkcji Nissana LEAF.
  4. Projektowaniu z myślą o bezpieczeństwie:Podobnie jak w Nissanie LEAF, zregenerowane akumulatory zostały zaprojektowane tak, aby zapobiec wybuchowi w razie ewentualnego wypadku.

Ponadto, akumulator litowo-jonowy z Nissana LEAF został skonstruowany w sposób umożliwiający działanie w różnych warunkach pogodowych i klimatycznych. Jak mówi Kinoshita: „Akumulatory te są wystarczająco wytrzymałe, aby funkcjonować na przejazdach kolejowych w trudnych warunkach klimatycznych”. Zanim jednak akumulatory samochodowe będą mogły zostać wykorzystane na szeroką skalę w osprzęcie przejazdów kolejowych, należy rozwiązać kilka problemów. Muszą być odporne na uderzenie piorunów, burze, tajfuny i inne niekorzystne warunki pogodowe.Przygotowanie badań rozpoczęto w styczniu tego roku, a same testy rozpoczęły się jesienią, właśnie po to, by ocenić wpływ pogody na bezpieczeństwo pracy akumulatorów.

Zobacz: Recykling baterii samochodowych pozwala odzyskać 95% materiałów!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności