REKLAMA

System Focal Hi-Fi w Peugeot 308 – głośniki, moc, budowa i funkcje

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 2 maja 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

System audio Hi-Fi Premium Focal jaki otrzymał nowy Peugeot 308 to bardzo zaawansowany sprzęt. Firma Focal zastosowała w nim kilka swoich unikatowych patentów, aby poprawić jakość dźwięku. Sprawdziliśmy jak zbudowany jest system Hi-Fi Premium Focal, jaka jest liczba głośników, moc i użyte technologie.

Gdy do naszej redakcji trafił na testy nowy Peugeot 308 Hybrid, naszą uwagę przykuł system Hi-Fi Premium Focal, który trafił na wyposażenie auta. Zestaw zapewnia niezłą, choć nie rzucającą na kola jakość dźwięku z radia FM i fantastyczne brzmienie z zewnętrznych źródeł pamięci. Do tego bardzo wysoko oceniliśmy doznania akustyczne w trakcie tzw. strumieniowania dźwięku poprzez Bluetooth np. ze smartfona. To sprawiło, że postanowiliśmy przybliżyć Wam informacje techniczne dotyczące topowego zestawu Hi-Fi jaki dostępny jest w Peugeocie 308.  Tym bardziej, że jakością dźwięku góruje on momentami nawet nad urządzeniami dostępnymi w kompaktowych modelach Audi, BMW czy Mercedesa.

System Hi-Fi Premium Focal w Peugeot 308

System Hi-Fi Premium Focal dostępny jest w Peugeocie 308 tylko w wersji GT i GT Pack. Pozostałe pakiety wyposażenia nie mogą być o niego rozszerzone, nawet za dopłatą. System ten z składa się 10 głośników, w których zastosowano unikatowe, chronione patentami technologie. Sercem układu jest 12-kanałowy wzmacniacz o mocy 690 W (ulepszona technologia klasy D), który jest wspomagany poprzez system cyfrowej obróbki dźwięku Arkamys. Przekazuje on dźwięk na 10 głośników o zróżnicowanej charakterystyce. Wśród nich są:

  1. 4 głośniki TNF z aluminiową odwróconą kopułką
  2. 4 głośniki średniotonowe z membraną Polyglass i zawieszeniem TMD (Tuned Mass Damper) o średnicy 165 mm
  3. 1 głośnik jednodrożny Polyglass
  4. 1 owalny subwoofer z potrójną cewką Power Flower™.

Trzeba przy tym zauważyć, że system Focal nie tylko prezentuje się ciekawie na papierze, ale projektanci sprawili, aby jego innowacyjny charakter budził ciekawość już samym wzornictwem. Tym samym jego efektowny charakter pasuje do naprawdę niesztampowego projektu wnętrza.

Głośniki TNF z aluminiową i odwróconą kopułką

Każda uznana firma ma w swoim portfolio coś, co ją wyróżnia. W przypadku firmy Focal, jej wizytówką są głośniki z odwróconą kopułką. Od momentu rynkowego debiutu są nieustannie udoskonalane. Ich główną zaletą, oprócz bardzo niskiej kierunkowości, jest zastosowanie cewki o małej średnicy (a więc bardzo lekkiej, co zapewnia lepsze przyspieszenia), sprzężonej bezpośrednio ze sztywną kopułką. Podobnie jak w przypadku membran głośników nisko- i średniotonowych, specyficzne podejście firmy Focal – również w tym przypadku – polegało na bezpośrednim skupieniu się na emisji dźwięku, czyli nad mechanicznymi właściwościami stosowanych materiałów.

Tak zwane „gwizdki” to w przypadku systemu Focal bardzo zaawansowane konstrukcja, która stanowi wyróżnić tej marki na rynku. 

Głośniki TNF umieszczone są na przednich słupach A i trudno ich nie dostrzec, z uwagi na efektowny kształt, podporządkowany jednak przede wszystkim funkcji. W zasadzie to one jako pierwsze zdradzają, że dany Peugeot 308 został został wyposażony w topowy wariant nagłośnienia. Pozostałe wersje mają głośniki wysokotonowe o obudowie zlicowanej z powierzchnią słupka (patrz tutaj). Dodatkowa para

Głośniki średniotonowe i głośnik jednodrożny z membraną Polyglass i zawieszeniem TMD (Tuned Mass Damper)

W przypadku głośników średniotonowych (16,5 cm) umieszczonych w przednich i tylnych drzwiach oraz centralnego głośnika jednodrożnego (8 cm) zlokalizowanego na desce rozdzielczej, inżynierowie Focal zastosowali unikatową membranę Polyglass. Technologia ta polega na nanoszeniu szklanych mikrokuleczek na stożek z masy celulozowej.

Głośniki średniotonowe umieszczone w drzwiach posiadają unikatową membranę Polyglass. Tę samą wykorzystuje głośnik centralny na kokpicie (zdjęcie poniżej).

Dzięki niej można połączyć charakterystyczne dla papieru doskonałe tłumienie wewnętrzne ze sztywnością szkła. Jak przekonują przedstawiciele firmy Focal indeks sztywności jest niemal dziesięciokrotnie większy niż dla polipropylenu, a nawet wyższy niż dla Kevlaru Single Layer.

Głośnik centralny systemu audio Hi-Fi Focal w Peugeot 308 wygląda efektownie i poprawia brzmienie w średnim zakresie dźwięków.

Dzięki poprawionemu stosunkowi masa – sztywność – tłumienie, przedstawiciele marki twierdzą, że uzyskano liniowość odpowiedzi częstotliwościowej głośnika już na etapie projektowania membrany. Efektem tej innowacji jest również znaczne zwiększenie rozdzielczości w zakresie brzmienia tonów średnich.

Zawieszenie TMD (Tuned Mass Damper)

Istotą pomysłowych głośników jest zawieszenie TMD , które pozwala tłumić zniekształcenia harmoniczne. To objęte patentem innowacyjne rozwiązanie przede wszystkim poprawia brzmienie średnich tonów, a przecież zdaniem fachowców to właśnie ich zakres jest najtrudniejszy do opanowania w systemach akustycznych. Czemu? Bowiem z jednej strony musi być on harmonijnie zgrany z głośnikami niskotonowymi, a z drugiej powinien spójnie łączyć się z dźwiękami głośników wysokotonowych pod względem dyspersji dźwięku i przyspieszeń. Od tego zależy jednorodność brzmień i nadanie dźwięku przestronnego charakteru.

Zobacz: Dlaczego klimatyzacja nie działa na postoju? Oto główne przyczyny

Żeby stworzyć tak zaawansowane zawieszenie, wykorzystano możliwości cyfrowej analizy metodą elementów skończonych. W rezultacie specjaliści z firmy Focal opracowali narzędzie symulacyjne do wizualizacji dynamicznego zachowania się zawieszenia łączącego stożek z ramą głośnika, które pozwoliło uwidocznić nieprawidłowości wymagające wprowadzenia stosownych udoskonaleń. Gdy dostrzeżono wszelkie mankamenty, należało znaleźć pomysł, aby je skutecznie wyeliminować. Stosowane powszechnie do poprawy tłumienia zawieszenia metody, prowadzą do zwiększenia masy, co negatywnie wpływa na rozdzielczość dźwięku. Firma Focal wpadła jednak na pomysł, aby wprowadzić do akustyki te same techniki, jakie stosowane są w systemach antysejsmicznych w drapaczach chmur czy w rajdowych samochodach wyczynowych. Rozwiązanie to nosi nazwę „Tuned Mass Damper” i polega na zastosowaniu dodatkowej masy oscylującej w przeciwfazie, która tłumi drgania zawieszenia.

W przypadku głośników rozwiązanie to polega na zastosowaniu dwóch „zgrubień” o kształcie pierścieni, precyzyjnie określonych parametrach i stanowiących element konstrukcji zawieszenia. Tworzą one w ten sposób tłumik zniekształceń harmonicznych (TMD). Stabilizując w ten sposób zachowanie się wpadającego w rezonans zawieszenia, zapobiegają odkształceniom stożka, ale nie wpływając negatywnie na dynamikę pracy głośnika.

Owalny subwoofer z potrójną cewką Power Flower

Innowacyjny jest także subwoofer zastosowany w Peugeocie 308. Jego konstrukcja wykorzystuje technologię Power Flower, która wyróżnia markę Focal. Rozwiązanie, zapożyczone z kultowych kolumn głośnikowych Utopia, zastępuje zazwyczaj stosowane w głośnikach magnesy ferrytowe i stanowi źródło potężnego pola magnetycznego. W rezultacie otrzymujemy stabilne i precyzyjne odtwarzanie basów aż do bardzo wysokich wartości ciśnienia akustycznego.

System Hi-Fi Focal Premium ogranicza pojemność bagażnika w Peugeot 308, ale brzmi na tyle dobrze, że trudno z niego zrezygnować. 

Z upływem lat system ten został dostosowany do wymogów wnętrz samochodowych. Technologia ta ma też inną, bardzo istotną zaletę. Nie tylko uzyskano zwiększenie energii magnetycznej, dzięki zastąpieniu magnesów ferrytowych magnesami neodymowymi, ale – co znacznie istotniejsze – przestrzenie między magnesami umożliwiają swobodny przepływ ciepłego powietrza, co zapewnia niezrównanie skuteczną wentylację zewnętrznej powierzchni cewki. Dzięki mniejszemu nagrzewaniu się nie stanowi już ona ograniczenia dla mocy. Jej zachowanie jest optymalne zarówno w przypadku szczytów mocy bez efektu kompresji dynamiki, jak i podczas wielogodzinnego słuchania, kiedy jej efektywność pozostaje stała.

Owalny subwoofer ma średnicę 20 cm i wyposażono go w magnes neodymowy, a nie ferrytowy. Takie rozwiązanie stosowane jest w kultowych głośnikach Utopia. Ceny takich kolumn sięgają 500 000 zł za parę!

Kolejną zaletą jest brak mechanicznej kompresji cewki, dzięki całkowitemu otwarciu na zewnątrz. Dystorsja dźwięku, spowodowana występującym przy dużych i bardzo dużych mocach zjawiskiem kompresji mechanicznej, jest w tym przypadku znacznie mniejsza (cewki nie hamuje już powietrze sprężane w szczelinie magnesu). Całości nagłośnienia Focal dopełnia system cyfrowej obróbki dźwięku Arkamys, dopracowany po wielu godzinach testów przeprowadzonych przez akustyków w komorze bezechowej i w czasie jazd w rzeczywistych warunkach po wszystkich rodzajach dróg. W efekcie jakość brzmienia systemu audio jakie otrzymał Peugeot 308 III generacji wyróżnia auto na tle innych kompaktów i pozwala śmiało konkurować z rozwiązaniami stosowanymi w klasie wyższej. Ale podobnie jak ze smakiem, każdy musi ocenić samemu, czy taka barwa dźwięku mu pasuje.

Zobacz: Test Peugeot 308 1.2 PureTech 130 

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Janek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Janek
Gość
Janek

Powinniscie każdy takie ciekawe wyposażenie opisywać w ten sposób lub je nagrywać.

Aktualności