Praktyczne szkolenie z techniki jazdy w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym będzie obowiązkowe dla wszystkich osób starających się o prawo jazdy od 4 czerwca 2018 roku. Zakres szkolenie oraz program obejmuje szereg manewrów, wśród nich jazdę autem bez systemu ESP i ABS! Czas trwania szkolenia i jego cena każą przypuszczać, że służyć ma ono tylko uświadomić modemu kierowcy jak wiele pracy musi jeszcze włożyć, aby nauczyć się panować nad autem i właściwie reagować na niebezpieczeństwo.
W związku pewnymi perturbacjami i zmianami w przepisach, rozporządzenie z dnia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym nie weszło w życie 4 stycznia 2016 roku jak zakładał ustawodawca. W rezultacie idea wprowadzenia dodatkowego kursu dokształcającego dla nowych kierowców przeciągnęła się w czasie. O tym dlaczego tak się stało pisaliśmy w poniższym materiale:
Zobacz: Kurs dokształcający na prawo jazdy dla nowych kierowców
Nowo wybrany rząd Prawa i Sprawiedliwości postanowił kontynuować pomysł poprzedników i poprawił zapisy prawa tak, aby kurs dokształcający dla nowych kierowców wszedł w życie. Przygotował projekt rozporządzenia, którego zapisy mają zacząć obowiązywać już od 4 czerwca 2018 roku. Co do założeń programowych i opłat za kurs, nic nie zostało zmienione. Pokażemy Wam zatem, kogo dotyczyć będzie praktyczne szkolenie na prawo jazdy w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym oraz jakie manewry i elementy ma ono uwzględniać.
Szkolenie praktyczne w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym a prawo jazdy
Zajęcia dokształcające dla przyszłych kierowców będą obejmowały cześć teoretyczną (kurs) i praktyczną (szkolenie). Pierwsza ma kosztować 100 zł, druga 200 zł. Zarówno kurs jak i szkolenie mają być ukończone przez kierowcę pomiędzy 4 a 8 miesiącem, licząc od dnia otrzymania po raz pierwszy prawa jazdy kategorii B.
Szkolenie praktyczne, na którym skupiamy się w tym materiale, trwać ma tylko 1 godzinę i być prowadzone przez ośrodek doskonalenia techniki jazdy stopnia podstawowego lub stopnia wyższego. Celem kursu i szkolenia jest uświadomienie osobie szkolonej (nowemu kierowcy) jej ograniczonych umiejętności kierowania pojazdem, obniżenie u niej skłonności do podejmowania ryzyka na drodze oraz wskazanie skutków szybkiej i brawurowej jazdy pojazdem.
Zobacz: Dwuletni okres próbny dla młodych kierowców – ograniczenia od 2017 roku
Program praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym to preludium tego, co oferują prywatne szkoły doskonalenia techniki jazdy. Zakres szkolenia obejmuje:
1) jazdę w zakręcie z prędkością:
- a) 50-60 km/h pojazdem z włączonym systemem stabilizującego tor jazdy pojazdu, zwanym dalej „ESP”,
- b) 50-60 km/h pojazdem z włączonym ESP,
- c) 30 km/h pojazdem z wyłączonym ESP;
2) hamowanie awaryjne na wprost:
- a) pojazdem z wyłączonym systemem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania, zwanym dalej „ABS”, podczas jazdy z prędkością:
– 50 km/h,
– 40 km/h,
- b) pojazdem z włączonym ABS podczas jazdy z prędkością:
– 50 km/h,
– 40 km/h;
3) hamowanie awaryjne w zakręcie podczas jazdy z prędkością:
- a) 60 km/h pojazdem z włączonym ABS,
- b) 50 km/h pojazdem z wyłączonym ABS,
- c) 40 km/h pojazdem z włączonym ABS.
Celem powyższych zadań jest m.in. zwrócenie uwagi świeżo upieczonym kierowcom na istnienie granicy efektywnego działania ESP, pokazanie nieproporcjonalnego wzrostu długości drogi hamownia w stosunku do niewielkiego przyrostu prędkości (z 40 km/h do 50 km/h) oraz zademonstrowanie zmiany zachowania auta w trakcie hamowania na zakręcie. Całe szkolenie praktyczne ma trwać 60 minut.
Zobacz: Kurs dokształcający teoria – okres próbny
Ten nowy kurs na prawo jazdy który ma poprawić technikę jazdy to taka trochę lipa. Bo jest za krótki.
Jeszcze napisz że za tani.
I to jest ten nowy kurs z techniki jazdy na prawo jazdy? Dziwne te manewry