Do kogo kierować roszczenia dotyczące m.in. rękojmi za wady samochodów Volkswagena nie spełniających norm emisji spalin? Odpowiedź na to pozornie proste pytanie może okazać się dużo trudniejsza niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Do kogo kierować roszczenia w związku z aferą spalinową dotyczącą samochodów Volkswagena?
Sposoby dochodzenia swoich praw
Właścicielom samochodów z grupy Volkswagena, w związku z wyjściem na jaw przekłamań dotyczących poziomu emisji spalin, przysługuje możliwość skorzystania z prawa do rękojmi za wady nabytego pojazdu. W związku z niedawną zmianą prawa dotyczącą możliwości ubiegania się o odszkodowanie od sprzedawców, mamy obecnie dwie możliwe drogi ubiegania się o swoje prawa, wynikające z zakupu wadliwego samochodu.
Zobacz: Silniki TDI Volkswagena, które nie spełniają norm spalin
Pierwsza z nich dotyczy nabywców, którzy zakupili swój samochód przed nowelą przepisów z dnia 25 grudnia 2014 roku. Osoby takie korzystają z możliwości dochodzenia swoich roszczeń na podstawie przepisów o niezgodności towaru z umową. Klienci, którzy kupili samochód dotknięty omawianą wadą po 25 grudnia 2014 roku mogą korzystać z prawa do rękojmi, wynikającej z przepisów Kodeksu cywilnego. Różnica pomiędzy tymi sposobami oraz opis ich zastosowania znajdziesz w tekście:
Zobacz: Rękojmia za używany samochód – reklamacja wad pojazdu
Do kogo kierować roszczenia?
Pierwszą odpowiedzią na to pytanie, która od razu ciśnie się na usta jest: Grupa Volkswagen. Nie jest to jednak odpowiedź za każdym razem prawidłowa. Uprawnienia wynikające z rękojmi lub z przepisów dotyczących niezgodności towaru z umową przysługują kupującemu wobec sprzedawcy. Oznacza to, że ewentualne roszczenie nie może być kierowane wobec producenta samochodu, ale wobec dealerów i salonów samochodowych, którzy na umowie z klientami figurują jako sprzedawcy.
Zobacz: Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC – różnice, usterki, problemy, awarie
Grupa Volkswagen praktycznie w zerowym stopniu sprzedaje samochody bezpośrednio do klientów końcowych na terenie Polski. W związku z tym dla większości nabywców samochodów grupy Volkswagen w Polsce adresatem roszczeń będzie właśnie sprzedawca samochodów. Okazuje się zatem, że w związku z roszczeniami powstałymi na kanwie afery spalinowej, na polskim rynku bardziej ucierpią dealerzy niż sam producent. Dealerzy będą mogli co prawda ubiegać się o tzw. roszczenie regresowe wobec producenta, ale nie jest wykluczone, że Volkswagen wykluczył taką możliwość w umowach pomiędzy sobą a dealerami.
Zobacz: Afera spalinowa Volkswagena – przekroczone normy emisji CO2
Czego można żądać?
W związku z wadą, za jaką niewątpliwie należy uznać większą emisję spalin, właściciel takiego samochodu może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej. Jeżeli kupujący zażąda wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, bieg terminu do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny rozpoczyna się z chwilą bezskutecznego upływu terminu do wymiany rzeczy lub usunięcia wady.
Zobacz: Jak sprawdzić czy mam wadliwy silnik Volkswagena?
Oczywiście sprawa taka zakończy się w sądzie i to sąd zasięgając opinii biegłego oceni w jakim stopniu zawyżona emisja spalin wpływa m.in. na zawyżoną wartość samochodu, a przez to na możliwość skutecznego dochodzenia roszczeń dotyczących rękojmi.
Zawsze można rozważyć także pozew zbiorowy przeciw Volkswagenowi, o którym piszemy poniżej:
Zobacz: Pozew zbiorowy przeciw Volkswagenowi – afera spalinowa
Dodaj komentarz