REKLAMA

Wadliwe silniki EA 189: sprawdź czy Twoja Skoda ma jeden z nich

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Skoda · Dodane: 6 października 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Silniki z serii EA 189 były montowane także w autach marki Skoda. Żeby sprawdzić czy posiadasz Skodę z wadliwym silnikiem 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI możesz albo skorzystać ze specjalnej wyszukiwarki silników na stronie producenta, albo na naszym portalu w artykule poniżej.

Afera z silnikami Diesla z serii EA 189 niespełniającymi norm emisji spalin miała swój początek w Stanach Zjednoczonych, kiedy to EPA stwierdziła, że Volkswagen stosuje w swych silnikach oprogramowanie zaniżające wyniki emisji gazów, w tym NOx.  Szybko okazało się, że nieuczciwy sterownik silnika znajduje się także w silnikach pozostałych marek należących do koncernu czyli w Audi, Skodach i w Seatach.

Zobacz: Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC – różnice, usterki, problemy, awarie

Okres produkcji silników TDI z wadliwej serii EA 189 przypada na lata 2008-2015. Dotyczy nie tylko silników 1.6 TDI i 2.0 TDI ale także jednostek 1.2 TDI (dziękujemy naszemu czytelnikowi za błyskawiczną informację w tej sprawie!). Z racji skali problemu postanowiliśmy przedstawić użytkownikom aut marki Skoda listę silników, których dotyczy problem.

Wadliwe silnik Skody z serii EA189

Aby dokładnie określić rodzaj silnika pracującego w danym egzemplarzu Skody, należy odnaleźć w niej tabliczkę znamionową, na której oprócz 17-znakowego kodu VIN będzie także 4-literowy kod silnika np. CAHA, CFHC, CAYA itp. Jeśli na tabliczce jest 3-literowy symbol (BXE, BAU itp.) to właściciel Skody może być pewien, że jego auto nie jest dotknięte omawianym problemem. Poniżej lista wadliwych silników Skody z serii EA 189 wraz z ich oznaczeniami fabrycznymi:

Silnik Moc Oznaczenie Dane techniczne
1.2 TDI CR 75 KM (55 kW) CFWA 1199 cm3, R3, 12V, DOHC, common rail, turbosprężarka
1.6 TDI CR 75 KM (55 kW) CAYA 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
1.6 TDI CR 90 KM (66 kW) CAYB 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
1.6 TDI CR 105 KM (77 kW) CAYC 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
2.0 TDI CR 110 KM (81 kW) CBDC, CFHA, CFHF, CLCA 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
2.0 TDI CR 140 KM (103 kW) CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA, CLJA, CLCB 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
2.0 TDI CR 143 KM (105 kW) CAGA 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka
2.0 TDI CR 170 KM (125 kW) CBBB, CFJA, CFGB, CEGA, CAHA 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka

Sprawdź jaki masz silnik w Skodzie na stronie producenta

Drugą metodą określenia czy dana Skoda posiada silnik ze zafałszowanym oprogramowaniem sterującym pracą silnika, jest wejście na specjalną stronę producenta

http://www.skoda-auto.pl/mini-apps/informacja-dla-klientow/

i wpisanie w okno wyszukiwarki pełnego nr VIN samochodu. Numeru VIN nie musimy sprawdzać na tabliczce znamionowej silnika. Odczytamy go w dowodzie rejestracyjnym pojazdu (pozycja E).

Zobacz: Jak sprawdzić czy mam wadliwy silnik Volkswagena?

My postanowiliśmy sprawdziliśmy Skodę Octavie III 2.0 TDI 150 KM 4×4 z 2014 roku (rok modelowy 2015) pochodzącą z parku prasowego Skody w Polsce. Okazało się, że ten egzemplarz nie jest dotknięty problemem (chociaż osobiście poczekam na dalszy rozwój wydarzeń, bowiem cała ta sprawa jest niezwykle „śliska” i nie ma pełnej gwarancji, że nowsze motory z serii EA288 są zupełnie wolne od wad) o czym świadczy wygenerowany przez system komunikat:

Skoda silnik EA 189 bez wady

Skoda silnik EA 189 bez wadliwego oprogramowania

Aby sprawdzić rzetelność systemu postaraliśmy się o nr VIN starszego egzemplarza Skody Octavii II z silnikiem 1.6 TDI 105 KM z 2011 roku. Tu niestety nie mieliśmy już takiego szczęścia. Okazało się, że silnik należy do felernej partii, co zgadzało się też z naszym zestawieniem w tabeli.

Skoda silnik EA 189 wadliwe oprogramowanie

Skoda silnik EA 189 z wadliwym oprogramowaniem

Zobacz: jest gotowy sposób naprawy silnika 1.6 TDI – DailyDriver.pl pokryje koszty

Zanim jednak afera z silnikami TDI nie zostanie w pełni wyjaśniona zalecamy nie wpadać ani w przesadny hurraoptymizm (jeśli teoretycznie nie mamy wadliwego silnika), ani tym bardziej w panikę (bowiem tak naprawdę rozwiązanie problemu leży w gestii producenta silników). Zachowajmy zdrowy rozsądek i nie kierujmy się nadmiernymi emocjami. Cierpliwie czekajmy na dalszy rozwój spraw.

Jeśli podobał Wam się tekst (lub macie do niego uwagi merytoryczne) i chcielibyście dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat, polubcie Nasz profil na Facebooku i wyślijcie wiadomość z propozycją tematu, uwagą lub pytaniem. Wasze pytania pozwalają tworzyć nam najciekawsze artykuły! 

7
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
cobcioDaily DriverSylwesterGigi Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
cobcio
Gość
cobcio

świetna ta tabela. przydala sie. ale nie wiem czy oddam auto na akcje serwisowa bo czuje ze moc spadnie

Sylwester
Gość
Sylwester

Witam posiadam Skode Fabię II z 2011 z wadliwym silnikiem.Może ktoś mi wytłumaczyć co teraz powinienem zrobić i czego oczekiwać od Serwisu ??

Gigi
Gość
Gigi

nie tylko wymienione silniki mają ten problem!
mam silnik 150KM i też wykazało że jest ten „błąd”

Aktualności