REKLAMA

Europejska Kia Sportage – czym różni się od amerykańskiej?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 3 września 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Czym Kia Sportage dla Europy różni się od Sportage z USA i innych rynków? Wieloma rzeczami. Europejska wersja Sportage została dopasowana pod gusta i prawo mieszkańców Starego Kontynentu. Inne są nie tylko wymiary nadwozia, ale nawet silniki. Zobaczcie po czym poznać amerykańską wersję modelu Kia Sportage.

Kia wprowadziła na europejski rynek inną wersją modelu Sportage, dostosowaną pod gusta mieszkańców Starego Kontynentu oraz pod wymogi i ograniczenia prawne na nim obowiązujące. Co prawda na tę chwilę brakuje jeszcze wszystkich szczegółowych danych na temat tego modelu (premiera nastąpi podczas Salonu Samochodowego IAA Mobility w Monachium w dniach 7-12 września), ale już wiemy, że różnice pomiędzy tą wersją a amerykańską są spore. Nie są to jednak dwa zupełnie inne auta, raczej wersja L i XL. Pamietać przy tym trzeba, że w zasadzie tylko na europejskim rynku auto mocno się zmieniło, na pozostałych jest prawie identyczne jak to z USA. Obie wersje robią jednak ogromne wrażenie i nawet nieco mniejsza europejska odmiana, może wyraźnie napsuć krwi konkurencji.

Kia Sportage EU vs USA – nadwozie i różnice

Pierwsza istotna różnica to gabaryty nadwozia. Auto zbudowano na płycie podłogowej N3. Wymiary nowego Sportage w wersji europejskiej wynoszą – 4515 mm x 1865 mm x 1645 mm (długość x szerokość x wysokość), a rozstaw osi – 2680 mm.  Amerykańska wersja jest większa – 4660 mm x 1865 mm x 1660 mm, natomiast rozstaw osi jest większy aż o 75 mm (2755 mm). Kia przekonuje jednak, że choć auto jest krótsze niż to z rynku amerykańskiego, to i tak jest bardzo przestronne.

Pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji 996 mm miejsca na nogi, odległość od siedziska do sufitu wynosi 998 mm. Bagażnik ma pojemność 591 litrów (amerykański 637 l). Oparcie tylnej kanapy jest dzielone w proporcji 40:20:4, a po jego złożeniu pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1780 litrów. Amerykańska wersja jest zauważalnie dłuższa, ale daleko jej do europejskiego Sorento (długość 4810  mm, rozstaw osi 2815 mm).

Poza wymiarami oba auta różnią oczywiście detale nadwozia, co jest też efektem różnic konstrukcyjnych. Poza kompletnie odmiennymi podzespołami jak grill, lampy czy zderzaki, warto zauważyć, że inne wymiary i kształty mają np. drzwi. Co więcej, amerykańska wersja ma dodatkowe okna za tylnymi drzwiami (z uwagi na dłuższe nadwozie), inny spojler na klapie bagażnika, przemodelowane wytłoczenia drzwi czy inaczej poprowadzoną linię okien zwłaszcza przy słupku C. Odmienny

Kia Sportage EU – silniki

Drugą istotną różnicą są jednostki napędowe. W Europie paleta silników jest bogata. Chociaż nie, biorąc pod uwagę obecną sytuację rynkową, należy wręcz napisać – przebogata. W czasach, gdy np. Honda ogranicza paletę jednostek napędowych w CR-V do 1 silnika (hybrydowego), Kia oferuje aż 6 wariantów napędowych. Są zarówno hybrydy, jak i klasyczne diesle, a między nimi tzw. miękkie hybrydy czyli silniki benzynowe z dodatkowym układem rekuperacji i instalacją 48V.

Najmocniejsza w gamie jest hybryda PHEV (ładowana z gniazdka), która oferuje moc 265 KM, najsłabszy jest diesel 1.6 o mocy 115 KM. Co ciekawe, oprócz hybrydy PHEV jest też klasyczna hybryda.  Gama jednostek napędowych obejmuje wersje:

  1. 1.6 T-GDI PHEV 265 KM (hybryda plug-in z akumulatorem 13,8 kWh)
  2. 1.6 T-GDI HEV 230 KM (hybryda)
  3. 1.6 T-GDI mild-hybrid 150 lub 180 KM
  4. 1.6 Diesel 115 KM
  5. 1.6 Diesel 136 KM

Silnik 1.6 T-GDI współpracuje z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową (7DCT). Dostępna jest także 6-biegowa przekładnia mechaniczna (6MT). Wersje z silnikiem Diesla o pojemności 1,6 litra – z technologią MHEV lub bez – są łączone ze skrzynią biegów 7DCT (dwusprzęgłową). Inaczej sytuacja ma miejsce jeśli mowa o silnikach Sportage w USA.

Kia Sportage USA – silniki

Amerykańska Kia Sportage ma mieć zupełnie inne silniki z uwagi na inne wymagania rynku. Na tę chwilę wiadomo, że Sportage otrzyma benzynowy silnik 1.6 T-GDI o mocy 180 KM, który generuje 265 Nm momentu obrotowego. Łączony jest z 6-stopniowym manualem, albo 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową.

Jedyną alternatywą ma być … diesel o pojemności 2,0-litrów. Ma moc 186 KM i generuje 417 Nm, ale dostępny jest tylko i wyłącznie z 8-biegowym automatem hydrokinetycznym. Jak wynika z naszych informacji, bliżej rynkowej premiery modelu, mają pojawić się rewelacje o innych wersjach silnikowych na amerykański rynek. Podobno także za wielką wodą dostępne będą wersje hybrydowe.

Kia Sportage EU vs USA – kabina (różnice)

Amerykańska wersja nie będzie się specjalnie różnić w kabinie od wersji europejskiej. Oczywiście będzie większa i bardziej przestronna. Ale przy okazji publikacji pierwszych zdjęć i danych na temat Sportage, udało się nam zdobyć fotografie, przedstawiające różne wersje wyposażenia Sportage, które istotnie różnicują wygląd kokpitu tego modelu.

Warto zauważyć, że tylko topowe odmiany będą wyposażone w ogromne ekrany ciekłokrystaliczne. Słabsze wersje będą prezentowały się znacznie skromniej.

Ogromny, dotykowy ekran ciekłokrystaliczny o przekątnej 12,3-cala służący do obsługi multimediów, może zostać zastąpiony przez znacznie prostsze i dużo mniejsze wyświetlacze. Wyjątkowo mało spektakularnie wygląda bazowy wyświetlacz monochromatyczny (czarnobiały), który otaczają połacie zwykłego plastiku. Plusem tego rozwiązanie jest w pełni analogowe sterowanie. Jest też wersja pośrednia ze znacznie większym kolorowym ekranem i 2 analogowymi pokrętłami. Na szczycie gamy jest wspomniany 12,3-calowy ekran dotykowy.

Zobacz: Test KIA Stinger GT 3.3 V6 AWD

Ale co ciekawe, w zależności od wybranej wersji, inne jest też sterowanie klimatyzacją. Bazowy wariant ma manualną klimatyzację i w pełni analogowe przyciski i pokrętła do jej sterowania. Jest też wersja z automatyczną klimatyzacją, którą można sterować za pomocą fizycznych przycisków i pokręteł. Na szczycie gamy wyposażenia jest panel dotykowy do zarzącania klimatyzacją. Co ciekawe, z naszych zdjęć wynika, że klient będzie mógł wybrać np. topowy ekran systemu multimedialnego i połączyć go z bardziej ergonomicznym sterowaniem automatyczną klimatyzacją, realizowanym przez analogowe przyciski i pokrętła. To bardzo fajny pomysł.

Na temat kolejnych różnic wypowiemy się po oficjalny przedstawieniu samochodu na obu rynkach. Artykuł będziemy stale uaktualniać, dlatego zachęcamy do śledzenia informacji na ten temat na naszym kanale na Facebooku.

Zobacz: Test KIA ProCeed GT 1.6 T-GDI DCT

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności