Targi samochodowe w Genewie w 2023 roku będzie gościł Katar. Choć to niedorzeczne, takie są realia rynku. Ale jest też dobra wiadomość, bo niebawem targi znowu zagoszczą w Genewie. O co w tym wszystkim chodzi i skąd te zawirowania opisujemy w tym materiale.
Czy to zmierzch wielkich pokazów samochodowych? „Absolutnie nie” – twierdzi kierownik salonu samochodowego w Genewie, który to salon w tym roku odbędzie się w … Katarze, a od 2024 roku powróci również do Genewy. Brzmi dziwnie? Pamiętaj w jakich czasach żyjemy. Normalność już dawno przestała być czymś powszechnym.
Targi samochodowe wczoraj i dziś
Międzynarodowe prezentacje samochodowe mają długą historię. Targi w Genewie po raz pierwszy zorganizowano w 1905 roku, a IAA istnieją już od 1897 roku. Trzeba jednak przyznać, że ówczesne wystawy wyglądały zupełnie inaczej niż obecnie. Na przykład, gdy IAA 30 września po raz pierwszy otworzyło swoje drzwi dla zwiedzających w berlińskim hotelu Bristol, zaprezentowano wtedy łącznie osiem samochód – cztery samochody marki Benz, dwa samochody Lutzmann z fabryki Anhaltische Motorwagenfabrik, Kühlstein z Charlottenburga i Daimlera. Z biegiem lat liczba prezentowanych pojazdów wzrosła z 8 do ponad 8000, które producenci wysyłają co roku na różne targi, wystawy i salony na całym świecie.
Zobacz: Poznań Motor Show 2023 – nasza relacja z targów i obszerna galeria zdjęć!
Targi motoryzacyjne stają się coraz bardziej kosztowne. Jednak w ostatnich latach zainteresowanie tymi targami wyraźnie spadło – niekoniecznie wśród zwiedzających, ale przede wszystkim wśród producentów. Wystawy były zbyt duże, a sprzedaż pojazdów zbyt niska, a koszty poszczególnych stoisk zbyt wysokie. Z tego powodu coraz więcej producentów samochodów ogranicza swoje wydatki na imponujące obiekty targowe i organizuje własne, mniejsze wydarzenia, na których, jak twierdzą, oszczędzają koszty i nadal osiągają większą widoczność wśród swoich klientów. „Było jasne, że takie podejście nie może trwać w nieskończoność” – mówi Sandro Mesquita, prezes Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie (GIMS) i jednocześnie organizator Salonu Samochodowego w Genewie.
Zmiany w organizacji targów samochodowych?
Rozpoczęta w 2020 roku współpraca GIMS z Ministerstwem Turystyki Kataru pokazuje również, że wystawa nie jest już związana wyłącznie z krajami zachodnimi. Chociaż na pierwszy rzut oka może to brzmieć dziwnie, Salon Samochodowy w Genewie 2023 nie odbędzie się w Genewie, ale w małym pustynnym państwie w Zatoce Perskiej. Kiedy? Od 7 do 14 października 2023 roku.
Targi mają się odbyć w Doha Exhibition and Conventions Centre (DECC), otoczonym bujnymi parkami i 4- oraz 5-gwiazdkowymi hotelami dysponującymi łącznie 6000 pokojami i pięcioma bezkolumnowymi halami o powierzchni około 29 000 metrów kwadratowych. Nie jest jeszcze jasne, którzy producenci samochodów przyjadą do Kataru. Zainteresowanie odwiedzających z regionu (planowanych ponad 200 000) jest ogromne – zwłaszcza ze strony tamtejszych producentów. Chociaż oficjalna rejestracja rozpocznie się dopiero 1 lutego, już teraz zarejestrowało się kilku producentów. Szczególnie zainteresowani są azjatyccy producenci samochodów.
Targi samochodowe w Genewie jednak w … Genewie?
Nie należy jednak oczekiwać, że targi w Genewie przeniesione do Kataru, znikną na zawsze z tego miasta. Już w 2024 roku GIMS ponownie odbędzie się w swojej tradycyjnej siedzibie w Genewie. Wydarzenie z okazji 100-lecia targów zaplanowane jest na okres od 26 lutego do 3 marca 2024 roku. Pierwszy dzień targów będzie zarezerwowany dla prasy, drugi dla gości VIP, a pozostali zainteresowani będą mogli oglądać najnowsze samochody od 28 lutego 2024 roku. Organizatorzy spodziewają się około 300 000 zwiedzających.
Zobacz: Test Ford Focus ST Track Pack – torowa wersja ST!
Dodaj komentarz