REKLAMA

Pieszy, kierowca, rowerzysta, motocyklista – porady na wakacje

Autor: ITS · Zdjęcia: Honda · Dodane: 22 czerwca 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jakie obowiązki ma pieszy, motocyklista, kierowca auta lub hulajnogi? Co robić aby poprawić swoje bezpieczeństwo i uniknąć problemów wakacje? Oto garść naprawdę konkretnych przepisów i zaleceń opracowanych przez specjalistów z Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie.

Z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że latem dochodzi do ok. 30 proc. wszystkich wypadków drogowych. W szczególności dotyczy to czerwca, lipca oraz sierpnia. Słoneczna pogoda sprzyja przekraczaniu dopuszczalnej prędkości przez kierowców, a to skutkuje większą liczbą zdarzeń. W okresie wakacji rośnie także ilość wypadków z udziałem dzieci oraz użytkowników jednośladów. Na co zatem należy zwrócić uwagę, aby wakacyjne podróże były bezpieczne?

Podróżując pieszo:

  1. Używamy drogi dla pieszych, a jeśli jej nie ma, korzystamy z pobocza.
  2. Idąc poboczem lub jezdnią, idziemy „gęsiego” po lewej stronie drogi, patrząc w kierunku nadjeżdżających pojazdów.
  3. Przechodzimy przez jezdnię tylko na pasach, czyli na tzw. zebrze – chyba że odległość od wyznaczonego przejścia dla pieszych przekracza 100 metrów.
  4. Zawsze upewniamy się, że przechodzenie przez jezdnię jest bezpieczne – stosujemy zasadę ograniczonego zaufania.
  5. Nie przebiegamy przez jezdnię.
  6. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która ma co najmniej 10 lat.
  7. Osoby poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym (jeśli nie są na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku) muszą nosić elementy odblaskowe i jaskrawe ubrania, ponieważ umożliwiają one wczesne zauważenie przez kierowców – kierowca zauważy kamizelkę odblaskową nawet z odległości 200 metrów!

Podróżując rowerem:

  1. Zaleca się jazdę w kasku oraz w ochraniaczach.
  2. Rowerzysta, tak jak kierowcy innych pojazdów nie może być pod wpływem czy to alkoholu czy innych środków odurzających.
  3. Rower musi być w dobrym stanie technicznym – niezbędne wyposażenie to białe światło z przodu i czerwone światło z tyłu (mogą być migające), sprawne hamulce i sygnał dźwiękowy (dzwonek).
  4. Dzieci w wieku do 7 lat powinny być przewożone na rowerze w specjalnym foteliku lub przyczepce.
  5. Osoba ubiegająca się o kartę rowerową musi mieć co najmniej 10 lat. W przypadku roweru wieloosobowego, kierowca musi mieć minimum 17 lat.
  6. Rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów. Nie może jeździć po chodniku, chyba że szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów.
  7. Dzieci do 10 lat wraz z opiekunem mogą jeździć po chodniku.
  8. Rowerzysta jadący po chodniku musi jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
  9. Rowerzysta nie może przejeżdżać przez przejście dla pieszych, przy którym nie ma przejazdu dla rowerów. Musi zsiąść z roweru i go przeprowadzić.

Podróżując elektryczną hulajnogą/UTO:

  1. Osoby w wieku powyżej 18 lat nie muszą mieć uprawnień do jazdy elektryczną hulajnogą lub UTO (urządzenie transportu osobistego). Dzieci w wieku 10-18 lat muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.
  2. Dzieci w wieku poniżej 10 lat mogą używać hulajnogi elektrycznej jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką dorosłego.
  3. Zaleca się jazdę w kasku oraz w ochraniaczach.
  4. Kierujący elektryczną hulajnogą/UTO powinien jechać drogą dla rowerów bądź pasem ruchu dla rowerów nie przekraczając 20 km/h, a korzystając z drogi dla pieszych – z prędkością pieszego (ok. 4 km/h).

Podróżując samochodem:

  1. Przed wyjazdem sprawdzamy stan techniczny samochodu, ważność przeglądu i polisy ubezpieczeniowej.
  2. Weryfikujmy poziom płynów eksploatacyjnych. Jeśli jest zbyt niski – uzupełniamy braki.
  3. Sprawdzamy ciśnienie w oponach i stan bieżnika – jego głębokość nie może być mniejsza niż 1,6 mm.
  4. Ustawiamy lusterka i lampy, uwzględniając obciążenie samochodu. Sprawdzamy działanie wszystkich świateł i kierunkowskazów. Warto mieć zapasowy komplet żarówek i bezpieczników oraz komplet podręcznych narzędzi.
  5. Oprócz trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy, pakujemy do pojazdu kamizelki odblaskowe, które są wymagane w niektórych krajach Europy.
  6. W samochodzie warto wozić ze sobą oświadczenie na wypadek zdarzenia drogowego, także w wersji angielskojęzycznej – gdy wybieramy się za granicę.
  7. W samochodzie miejmy także apteczkę, która zawiera rękawiczki ochronne, bandaże, kompresy, opaski opatrunkowe, plastry, płyn do odkażania, folię termoizolacyjną, maseczkę do resuscytacji, nożyczki ratownicze. Pamiętaj o dacie ważności materiałów opatrunkowych.
  8. W podróż zabieramy wodę – przyda się nie tylko do picia, ale również w przypadku awarii układu chłodzenia.
  9. Zabezpieczamy bagaż i luźne przedmioty na czas podróży. Upewnijmy się także, że bagaż zewnętrzny nie zasłania świateł samochodu ani tablicy rejestracyjnej.
  10. Kierowca powinien być wypoczęty przed podróżą, a w trakcie jazdy robić kilkuminutowe przerwy co 2-3 godziny, nawet jeśli nie czuje się zmęczony.
  11. Planujemy trasę przed wyjazdem, używając nawigacji lub map.
  12. Optymalna temperatura w pojeździe to 20-22°C.
  13. Skupienie na drodze to kluczowy element bezpiecznej jazdy – nikt i nic nie powinno rozpraszać kierowcy.

Podróżując motocyklem:

  1. Należy zadbać o stan techniczny jednośladu, w tym:
  2. kluczowych mechanizmów, osprzętu oraz płynów eksploatacyjnych,
  3. opon i ich prawidłowego ciśnienia,
  4. oświetlenia i lusterek.
  5. Kierujący jednośladem, jak i jego pasażer, muszą stosować homologowane kaski i najlepiej odzież ochronną wyposażoną w homologowane „protektory” (kurtki, spodnie, buty, rękawice).
  6. Należy pamiętać, że kierujący ani osoba przewożona motocyklem nie mogą być pod wpływem – czy to alkoholu czy innych środków odurzających. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy pasażer motocykla przewożony jest w koszu/bocznym wózku.
  7. Przewożąc na motocyklu bagaż, należy sprawdzić czy jest odpowiednio umocowany, a przy każdym postoju warto kontrolować czy mocowanie nie jest poluzowane.
  8. W upalne dni motocykliści powinni zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu – odwodnienie wpływa na pogorszenie stanu psychofizycznego motocyklisty, w tym na jego refleks.

Przestrzegajmy zasad kodeksu drogowego, dbajmy o właściwe postawy wpływające na bezpieczeństwo na drodze i bądźmy życzliwi dla innych uczestników ruchu.

Więcej informacji na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym – www.obserwatoriumbrd.pl

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności