Generatory wodoru, jaki chce opracować Toyota wraz z firmą Chiyoda, wiodącym dostawcą technologii produkcyjnych oraz ekspertem w budowie zakładów przemysłowych, ma produkować nawet do 100 kg wodoru na godzinę, co stanowi 12-krotny wzrost wydajności w porównaniu z dotychczasowymi rozwiązaniami. Innowacyjny generator ma produkować zielony wodór dla sektora przemysłowego i będzie oparty na technologii wodorowej Toyoty.
W marcu 2023 roku Toyota zaprezentowała prototypowy, bezemisyjny generator wodoru przeznaczony do zastosowań przemysłowych, wykorzystujący technologię elektrolizy wody. Opracowany we współpracy z firmą DENSO elektrolizer, został zbudowany z komponentów wykorzystanych w ogniwach paliwowych drugiej generacji Toyoty. Dzięki temu jest już gotowy do masowej produkcji, korzystając z tych samych technologii, które stosowane są przy produkcji ogniw paliwowych do pojazdów wodorowych Toyoty.
Produkcja wodoru coraz wydajniejsza
Obecnie Toyota rozpoczyna prace nad nowym, wielkoskalowym elektrolizerem o 12-krotnie większej wydajności, pozwalającym na wytworzenie 100 kg wodoru na godzinę. Dla porównania prototypowy elektrolizer Toyoty i DENSO o podobnych wymiarach jest w stanie wyprodukować tylko do 8 kg wodoru na godzinę. Aby nowy generator wodoru powstał, Toyota Motor Corporation podpisała umowę o strategicznej współpracy z firmą Chiyoda Corporation, specjalizującą się w technologiach produkcji oraz projektowaniu i budowie zakładów produkcyjnych. Celem obu partnerów jest stworzenie systemu wytwarzania wodoru w skali przemysłowej poprzez elektrolizę wody, który będzie wyróżniać się na rynku pod względem wydajności i kompaktowych rozmiarów. Ta nowa inwestycja przyczyni się do dalszego rozwoju rynku produkcji wodoru w Japonii i na świecie, zwiększając jego konkurencyjność. Projekt wpisuje się w ramy japońskiej strategii narodowej dotyczącej wodoru oraz wspiera cele Toyoty związane z neutralnością klimatyczną poprzez wykorzystanie technologii wodorowych w całym łańcuchu wartości.
Zobacz: Akademia Wodorowa – rusza druga edycja organizowana przez Orlen
Duża skalowalność i łatwość montażu są kluczowe Efektem pracy inżynierów z Toyoty i firmy Chiyoda będzie standardowe urządzenie klasy 5 MW o długości 6 m i szerokości 2,5 m, zajmujące około połowy powierzchni podłogi w porównaniu do obecnych rozwiązań na rynku. Aby umożliwić skalowalność systemu i łatwość montażu w dowolnej hali produkcyjnej, moduły będą projektowane tak, aby można było je łatwo łączyć w większe instalacje, zdolne do produkcji wodoru na skalę przemysłową.
Podczas prac rozwojowych Toyota skupi się również na aspektach takich jak łatwość transportu, skrócony czas montażu u klienta, niższe koszty podłączenia do instalacji i sieci przesyłowych oraz łatwość konserwacji. Firma będzie również zwracać uwagę na stabilność działania systemu, niezawodność oraz niskie koszty eksploatacji, wykorzystując swoje wieloletnie doświadczenie jako producent najtrwalszych i najbardziej niezawodnych samochodów. Zgodnie z umową między Toyotą a firmą Chiyoda, w roku finansowym 2025 rozpocznie się pilotażowy program wdrożenia nowego systemu wytwarzania zielonego wodoru w Parku Wodorowym na terenie fabryki Toyota Honsha. Planowane jest również jego rozbudowanie do klasy 10 MW, aby służył dalszemu rozwojowi technologii wodorowych dla przemysłu. Obie firmy zaprezentują swoje osiągnięcia na targach H2&FC EXPO w Tokio, 28 lutego 2024 roku.
Zobacz: Toyota produkuje generator prądu na wodór
Dodaj komentarz