Rekordowe wyniki sprzedaży Lamborghini w 2021 roku pokazują, że firma ma się doskonale. Jednak prawda jest taka, że statystyki sprzedażowe prezentują inny problem. Sportowe modele Lamborghini sprzedają się wyjątkowo słabo, tym bardziej na tle konkurencji.
Dla Lamborghini 2021 rok był wyjątkowo udany. Włoski producent samochodów sportowych nigdy wcześniej nie sprzedał tak dużo samochodów! W porównaniu do kryzysowego roku 2020, sprzedaż Lamborghini wzrosła aż o 13%! Sęk w tym, że o ile wynik finansowy można jak najbardziej uznać za udany, o tyle głębsza analiza statystyk pokazuje poważny problem. Jeśli marka go nie rozwiąże, to być może przestanie być w przyszłości kojarzona z producentem samochodów sportowych.
Spada sprzedaż sportowych modeli Lamborghini
Jeśli popatrzymy na wyniki całościowe Lamborghini osiągnęło sukces na całym świecie. Za wielką wodą, gdzie sprzedaje się 35% całej produkcji, sprzedaż wzrosła o 14% (obie Ameryki). Rynek Azji i Pacyfiku obejmujący 27% całkowitej produkcji, także zanotował 14% wzrost sprzedaży. Ale regionem o najwyższej sprzedaży Lamborghini pozostaje region EMEA, obejmujący Europę, Bliski Wschód i Afrykę. Tutaj dostarczono 39%wszystkich Lamborghini jakie powstały w 2021 roku. Natomiast wzrost sprzedaży sięgnął 12%. Łącznie w 2021 roku Lamborghini sprzedało 8405 samochodów. Wynik bardzo przyzwoity jak na markę supersamochodów.
Jeśli jednak spojrzysz gamę modelową, jaką Włosi sprzedali, to zauważysz, że Lamborghini powoli przestaje być producentem typowo sportowych samochodów. Zdecydowanym liderem sprzedażowym włoskiej marki jest bowiem SUV. W 2021 roku Lamborghini dostarczył do swoich klientów 5 021 egzemplarzy Urusa, czyli ok. 60% całkowitej sprzedaży. Drugi w zestawieniu Huracan osiągnął wynik 2586 egzemplarzy, a Aventador tylko 798 sztuk. Jeśli teraz spojrzymy na rywali, którzy nie oferują SUV-ów w swoje gamie modelowej, to okaże się, że Lamborghini słabo wypada pod kątem sprzedaży samochodów sportowych. Nawet w 2020 roku (kryzysowym) Ferrari sprzedało 9119 samochodów stricte sportowych. A to oznacza prawie 3 razy wyższy wynik niż Lamborghini (jeśli pominiemy Urusa).
W których krajach Lamborghini sprzedaje się najlepiej?
Patrząc na poszczególne rynki, zdecydowanym liderem pozostają Stany Zjednoczone z 2472 sprzedanymi Lamborghini i 11% udziałem. W Chinach Włosi byli w stanie sprzedać o 55% więcej pojazdów niż dotąd – łącznie 935 auta. Trzecim co do wielkości rynkiem Lamborghini są Niemcy. Sprzedano tu 706 pojazdów, o 16% więcej niż w 2020 roku. Czwarte miejsce zajmuje Wielka Brytania z 564 samochodami i 9% wzrostem. Na rodzimym rynku włoskim tylko 359 klientów wybrało Lamborghini, co oznacza tylko 3% wzrost sprzedaży.
Zobacz: Włoski rząd chce, by superauta były produkowane z silnikami spalinowymi!
Dodaj komentarz