Noble M500 to lekki supersportowiec bez ABS-u i poduszek powietrznych

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Noble · Dodane: 14 stycznia 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Noble M500 to tańszy model od brytyjskiego producenta supersamochodów. Ma nowy silnik Forda V6 i lekkie nadwozie wykonane z włókna szklanego. Podobnie jak M600 siłą jego ma być przede wszystkim niska masa.

Od 2009 do 2018 roku brytyjski producent samochodów sportowych Noble miał w swojej ofercie tylko jeden model, choć dostępny w trzech różnych wersjach. Topowa wersja M600 Carbon Sport posiada nadwozie wykonane z włókna węglowego, a całe auto waży  tylko  1198 kg. od strony technicznej wszystkie wersja są identyczne, napędza je 4,4-litrowy silnik V8 bi-turbo o mocy 669 KM, opracowany przez firmę Yamaha. Jest to jednostka, która w swojej podstawowej formie najpierw napędzała łodzie, a potem także pierwszą generację Volvo XC90 i drugą edycję S80. Niska masa w połączeniu z mocnym, centralnie umieszczonym silnikiem zapewnia brytyjskiemu auta świetne osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h w 3 sekundy i prędkość maksymalną 362 km/h. Co ciekawe, producent nie zaleca jazdy na paliwie E10 i przypomina, że silnik ustawiony jest pod mieszankę paliwową opartą na etanolu (7,5%).

Noble M500 – mniejszy silnik Forda i włókno szklane zamiast węglowego

Problemem wersji M600 jest podobno wysoka cena. Noble postanowił jednak wyjść na przeciw oczekiwaniom rynku i przedstawił prototyp mniejszego auta M500. Ale wszystko wskazuje na to, że można go traktować jak model finalny. Nowy Noble M500 korzysta z 3,5-litrowego silnika V6 firmy Ford, który w zależności od wariantu modelu wytwarza od 500 do 550 KM. Podobnie jak jego poprzednik, M500 ma silnik umieszczony centralnie, a moc trafia na tylne koła. Podczas gdy cennik M600 wciąż wynosił około 200 000 funtów (obecnie około 240 000 euro), następca powinien być „dostępny dla szerszego grona klientów”, jak to ujęty w marketingowym żargonie. Jednak nieoficjalna cena na poziomie 150 000 funtów (180 000 euro) to nadal raczej propozycja dla najbogatszych.

Zobacz: Lamborghini przestanie produkować sportowe samochody?

Jednak różnica w cenie w stosunku do M600 wynika nie tylko z mniejszego silnika, ale także z doboru materiałów. Podczas gdy Noble M600 miał nadwozie wykonane z CFRP, oparte na rurowej ramie przestrzennej, w M500 ma zostać użyty materiał kompozytowy wzmocniony włóknem szklanym. Zmniejsza to koszty produkcji, przy zachowaniu dobrych parametrów wagowych. A niska waga to podstawa dla firmy Noble. W M600 stosunek mocy do masy wynosił 1,84 kg na KM co oznaczało, że byłlepszy niż w przypadku 1001-konnego Bugatti Veyrona (1,89 kg na 1 KM).

Wyposażone dla prawdziwych purystów

Noble M500 to bardzo bezkompromisowy samochód, dla wytrawnych kierowców, a nie Instagramowców. Świadczy o tym wyposażenie. Oprócz tego że kierowca i pasażer zasiadają w karbonowych fotelach kubełkowych to na tym kończą się udogodnienia. Siedzenia sterowane są manualnie, a lista systemów wspomagających kierowcę obejmuje tylko kontrolę trakcji i wspomaganie kierownicy. O tym, że znajdziesz tam ABS czy ESP można zapomnieć. Ale to nie powinno dziwić, skoro nie ma co liczyć nawet na poduszki powietrzne. Brytyjczycy jeszcze nie przyjmują zamówień, bo auto jest dopiero strojone pod kątem pracy podwozia i silnika. Ale na stronie nadal jest informacja o premierze jeszcze w 2021 roku.

Zobacz: Silnik V10 z bolidu Ferrari trafił na aukcję! Zaskakuje niska cena!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności