Ford Focus IV ST miał dziś swoja oficjalną premierę! Jego moc, osiągi i rozwiązania techniczne poprawiono, a pojemność jego silnika, wbrew modzie, zwiększono! Teraz benzynowy Focus ST ma silnik 2.3 EcoBoost czyli ten sam, który napędzał poprzedniego Forda Focusa RS i obecnie sprzedawanego Forda Mustanga. gama Focus ST obejmuje tez diesla! Zobacz co dokładnie skrywa nowy Focus ST!
Poprzedni Ford Focus ST był jednym z najlepiej prowadzących się hot hatchy jakie testowaliśmy. Występował w wersji benzynowej oraz wysokoprężnej. Nawet z dieslem pod maską dawał wrażenie obcowania z rasowym autem sportowym, co nie udało się m.in. w Skodzie Octavii RS 2.0 TDI, którą też mieliśmy okazję sprawdzić. Nowa generacja Forda Focusa ST także dostępna jest w wersji benzynowej i dieslowskiej. Na dodatek ma kilka ciekawych usprawnień, które powinny uczynić jazdę jeszcze ciekawszą!
Ford Focus IV ST – silnik benzynowy lub Diesla!
W zależności od preferencji, nabywca będzie mógł wybrać jedną z dwóch wersji Forda Focusa ST: benzynową lub wysokoprężną. Dieslowski motor 2.0 EcoBlue stanowi rozwinięcie poprzedniego motoru 2.0 TDCi. Ma on moc 190 KM (wcześniej 185 KM) i generuje 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego (2000-3000 obr/min.), z czego 360 Nm dostępne jest już od 1500 obr./min. Ford nie podał jednak jeszcze osiągów tej wersji. Dużo ciekawiej zapowiada się jednak wersja benzynowa, która wbrew downsizingowi otrzymała jeszcze większy silnik niż dotąd.
Motor 2.3 EcoBoost, ten sam który stanowił bazę dla Forda Focusa III RS i obecnie sprzedawanego Mustanga, w Focusie będzie mieć moc 280 KM. Generować będzie 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie od 3000 do 4000 obr./min, co przełożyć się ma na przyspieszenie 0-100 km/h w mniej niż 6 sekund. Parametry silnika kierowca będzie mógł obserwować na ekranie dzięki takim wskaźnikom jak wskaźnik ciśnienia doładowania, ciśnienia oleju i temperatury oleju. Niestety nie będzie analogowych wskaźników na desce centralnej jak w poprzedniku.
Ford Focus IV ST – nowe turbodoładowanie!
Ford podkreśla, że benzynowy motor 2.3 EcoBoost wyróżnia się zaawansowanym turbodoładowaniem. Nowy Focus ST korzysta bowiem z tubosprężarki typu „twin scroll” o niskiej bezwładności i dwóch wirnikach po stronie wydechu, co w połączeniu z rozdzieleniem kolektora wydechowego na dwa kanały pozwala skuteczniej i lepiej wykorzystywać energię gazów spalinowych! Ciśnienie doładowania jest oczywiście sterowane elektronicznym zaworem, ale popracowano też intensywnie nad układem wydechowym, w którym zmniejszono przeciwciśnienie podczas wydechu.
Wdrożono także system „anti-lag” eliminujący opóźnienie w reakcji na dodanie gazu. Podtrzymuje on otwarcie przepustnicy, gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, co powoduje złagodzenie zmiany kierunku przepływu powietrza z turbosprężarki, a to z kolei umożliwia utrzymanie obrotów turbiny i szybszy wzrost ciśnienia doładowania, gdy kierowca ponownie zechce przyspieszyć. Rozwiązanie to wcześniej sprawdziło się już w sportowym Fordzie GT oraz w pick-upie F-150 Raptor. W silniku Focusa ST zmieniono także układ dolotowy i poprawiono wydajność intercoolera. Ten ostatni był znany z tego, że w Mustangu 2.3 EB nie nadążał w gorące dni i wyraźnie obniżał moc silnika.
Ford Focus IV ST – manual lub 7-biegowy automat
Aby wykorzystać sportowy charakter Focusa ST nie mogło zabraknąć manualnej skrzyni biegów. Ręczna, 6-stopniowa przekładnia ma mniejszy o 7 procent skok drążka niż w przypadku standardowej skrzyni biegów stosowanej w najnowszej generacji Focusa. Dostępna jest też funkcja wyrównania obrotów silnika i skrzyni biegów (rev-matching), która pojawiła się po raz pierwszy w najnowszym wcieleniu Forda Mustanga.
Występuje ona w ramach opcjonalnego pakietu „wyczynowego” (Performance Pack) w egzemplarzach z 2,3-litrowym silnikiem EcoBoost. Moment optymalnej zmiany biegów jest sygnalizowany dedykowaną lampką. Silnik benzynowy będzie też mógł też być połączony z 7-biegowym automatem, wyposażonym w łopatki do manualnej obsługi oraz mający też zupełnie inne zestopniowanie biegów niż manual.
Ford Focus IV ST – szpera
Silnik 2.3 EB 280 KM współpracuje także z kolejną nowością jakim jest elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy eLSD firmy Borg Warner. Jest on wbudowany w skrzynię biegów i wykorzystuje sprzęgła sterowane hydraulicznie, które ograniczają moment napędowy przekazywany na to koło, które w danej chwili ma mniejszą przyczepność. Nawet do 100% dostępnego momentu może zostać przekazana na koło, co pomaga eliminować poślizgi utrudniające przyspieszanie na zakrętach i przy wychodzeniu z łuków. Układ potrafi z wyprzedzeniem regulować moment obrotowy na kołach i blokować dyferencjał w sposób skokowy.
Ford Focus IV ST – hamulce i elektryczna pompa hamulcowa EBB
Aby zatrzymać rozpędzonego Forda Focus ST został też wyposażony w sporych gabarytów układ hamulcowy. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 330 mm (27 mm grubości) i współpracują z zaciskami o podwójnych siłownikach. Z tyłu tarcze hamulców mają teraz wymiary 302 x 11 mm.
Nowością jest elektryczna pompa hamulcowa EBB (Electric Brake Booster), będąca elementem architeketury C2, która potrafi znacznie szybciej zwiększyć ciśnienie w układzie niż jej hydrauliczny poprzednik. W zależności od wybranego trybu jazdy reguluje ona intensywność i ostrość z jaką auto reaguje na wciśniecie hamulca.
Ford Focus IV ST – aktywne zawieszenie w opcji
Duże nowości pojawiły się w układzie zawieszenia. Ford Focus ST ma obniżone o 10 mm zawieszenie, do tego usztywniono amortyzatory – przednie o 20%, tylne o 13%. Sprężyny pozostały jednak te same. W wersji 5-drzwiowej (ST występuje także jako kombi), będzie można zamówić w ramach pakietu „Performance” aktywne zawieszenie, korygujące sztywność amortyzatorów co 2 milisekundy!
Zmieniona geometria zwrotnic, gdzie punkt mocowania drążka przesunięto o 9 mm do przodu i podniesiono o 6,5 mm w porównaniu ze standardowym zawieszeniem, pozwoliła także na zastosowanie bardziej bezpośredniego układu kierowniczego. Skrajne punkty położenia kierownicy dzielą tylko 2 obroty (w poprzedniku było to niesamowite 1,8 obrotu!).
Ford Focus IV ST – tryby jazdy
Kierowca będzie mógł też wybrać dedykowany tryb jazdy. Najciekawiej zapowiada się „Jazda na Torze” (Track), który natychmiast przełącza hamulce na bardziej bezpośredni, ostrzejszy tryb reagowania, zwiększa opory kierownicy, dając lepsze wyczucie zachowania pojazdu, włącza pracę przepustnicy na bardziej agresywne obroty, nakazuje eLSD maksymalne zwiększenie przyczepności i daje kierowcy większą swobodę operowania w ramach pracy układu ESC. Z informacji wynika też, że ESP (ESC) nie będzie w pełni wyłączalne (ale to jeszcze sprawdzimy). Co ciekawe i ważne, na kierownicy jest dedykowany przycisk Sport aktywujący od razu sportowe ustawienia. Nie zabrakło nawet trybu Launch Control wspomagającemu ruszanie z miejsca bez buksowania kół.
Ford Focus ST 2.3 EcoBoost 280 KM – cena
Na chwilę obecną nie ma informacji o cenach Forda Focusa ST. Nie da się ukryć, że z mocą 280 KM Focus trafił w najbardziej obleganą grupę hot hatchy na rynku w tym m.in. przez Renault Megane RS (280 KM), Hyundai i30 N (280 KM), Leon Cupra (290 KM) czy VW Golf GTI TCR. A to oznacza bardzo trudną walkę. Przygotowane niedawno przez Nas zestawienie pokazujące ile trzeba dopłacić do hot hatcha sugeruje, że tej klasy auto jest średnio o 92% droższe od wersji bazowej a to by oznaczało, że Ford Focus ST powinien kosztować 140 tys. zł bez rabatów (cena bazowa Focusa 1.0 100 KM to 73 000 zł). Czy tak będzie? Okaże się niebawem!
Zobacz: Ile trzeba dopłacić do hot hatcha? Sprawdziliśmy każdego!
trochę grzecznie wyglafa. ale ciekawe ile będzie można zrobić mocy z 2.3 ecoobost
Mustang 2.3 290 KM mozna zrobić programem na 330 KM. Jest potencjał
Ciekawe czy traficie z ceną 140 000 zl. swoją droga jest to możliwe. Oby droższy nie był. Wersja kombi będzie od razu dostępna? Bo muszę kupic jakieś kombi i maksymalnie mogę wyłozyć 150 000 zl (leasing). czekam na info i test.
Focus ST kombi może naprawdę zamieszać na rynku. Bo to o będzie już duże auto św świetnymi osiągami w cenie dobrej pod leasing.