REKLAMA

Ford Focus RS III – osiągi, dane techniczne i cennik

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Ford · Dodane: 16 września 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Trzecia generacja Forda  Focusa RS otrzymała napęd na cztery koła oraz wyjątkowo mocny silnik 2.3 EcoBoost o mocy 350 KM. W rezultacie auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy!

Ford Focus RS nie należy do tzw. cichociemnych samochodów ukrywających się ze swoimi sportowymi możliwościami.  Jego najnowszą, trzecią generację, można bez trudu rozpoznać po przednim pasie z charakterystyczną „belka” wpiętą w ogromny, trapezoidalny przedni grill, potężnych rozmiarów spoilerze umieszczonym nad klapą bagażnika oraz po dwóch końcówkach układu wydechowego zaimpletowanych w tylny dyfuzor powietrza w zderzaku.

Zobacz: Opóźnienia w produkcji Forda Focusa RS III – główne przyczyny

Ford Focus RS III i jego silnik 2.3 EcoBoost o mocy 350 KM

To co jednak najważniejsze w najnowszym Focusie RS umieszczono głęboko pod jego muskularnym nadwoziem. Silnik 2.3 EcoBoost  wyposażony w turbosprężarkę typu twin scroll firmy Honeywell i bezpośredni wtrysk benzyny osiąga moc 350 KM (257 kW) przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy równy 440  Nm dostępny w zakresie od 2000-4500 obr./min. Co ciekawe w trakcie gwałtownego przyspieszania silnik może wygenerować dodatkowe 20 Nm momentu obrotowego na czas ok. 15 sekund (tzw. overboost).

Wykres mocy i momentu obrotowego silnika 2.3 EcoBoost Focusa RS

Wykres mocy i momentu obrotowego silnika 2.3 EcoBoost Focusa RS

Blok silnika wykonany jest z aluminium, a tuleje cylindrów z żeliwa wysokiej wytrzymałości. Głowica zrobiona jest ze wzmocnionego aluminium, a grubość rdzenia intercoolera sięga 100 mm. Wzmocniona została także uszczelka pod głowicą, aby wytrzymać wysokie ciśnienie doładowania. W rezultacie silnik Focusa RS jest o 10% mocniejszy od tego jaki dostępny jest najnowszym Mustangu.

Zobacz: Ford Fiesta RS 2017 – zdjęcia i osiągi

Ford Focus RS III z napędem AWD

Aby moc generowana przez silnik była efektywnie przenoszona na koła, inżynierowie Ford wyposażyli go w specjalny napęd na cztery koła. Nie jest to jednak ani stały napęd oparty o Torsena, ani układ z dołączaną, za pomocą wielopłytkowego sprzęgła Haldex, tylną osią.

Ford Focus RS III 2015

Ford Focus RS III posiada dwa, specjalnie opracowane dyferencjały. Pierwszy rozdziela moc pomiędzy przednią a tylną oś, a drugi za sprawą podwójnych sprzęgieł pomiędzy oba tylne koła

W Focusie moc przenoszona jest na obie koła za pomocą dwóch, specjalnie opracowanych  dyferencjałów. Pierwszy ulokowany na przedniej osi rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś, natomiast drugi za pomocą podwójnych sprzęgieł rozdziela go pomiędzy oba tylne koła.

Ford Focus RS III tylny dyferencjał

Ford Focus RS III tylny dyferencjał

Według inżynierów Forda w określonych sytuacjach nowy napęd Focusa RS ma przenosić do 70% momentu obrotowego na tylną oś zapewniając autu nadsterowną charakterystykę prowadzenia.  Taki styl prowadzenia ma przekonać do siebie klientów nie będących w pełni przekonanych do dołączanych napędów 4×4 VW Golfa R czy Mercedesa A45 AMG.

Zobacz: Test Ford Fiesta RED EDITION 1.0 EcoBoost

Ford Focus RS III: osiągi

Jakimi osiągami może poszczyć się zatem nowy Ford Focus RS III? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna to z kolei 266 km/h! Kierowca w zależności od aktualnych preferencji będzie może wybrać 1 z 4 trybów jazdy autem: Normal, Sport, Track, Drift (w ostatnim trybie moc przenoszona jest w większym stopniu na tylną oś, a amortyzatory ustawione są w standardowym trybie Normal, dla ułatwienia wprowadzenia pojazdu w kontrolowany poślizg). Oprócz tego kierowca może dostosować szereg ustawień auta stricte pod swoje wymagania:

– pracę napędu 4×4 (Normal, Sport, Drift)

– sztywność amortyzatorów (Normal, Sport)

– szybkość reakcji przekładni kierowniczej na ruch kierownicą (Normal, Sport)

– zakres działania układ stabilizacji toru jazdy ESC (Normal, Sport, Off)

– szybkość reakcji silnika na dodanie gazu (Normal, Sport)

– dźwięk układu wydechowego (Normal, Sport)

Ford Focus RS III: cennik

Nowy Ford Focus RS został wyceniony w Polsce na 147 490 zł. Amerykański producent po raz kolejny udowodnił, że potrafi idealnie dopasować cenę auta do lokalnego rynku. Konkurencyjny Volkswagen Golf R w wersji 5-drzwiowej kosztuje 153 020 zł. Ford Focus RS jest zatem tańszy od Golfa R o 5 500  zł, a przy tym dysponuje większym i znacznie mocniejszym (50 KM) silnikiem. Czy to zostanie królem hot hatchy? Ma duże szanse, ale ostatnio pojawiły się pewne problemy. Zobacz o czym mowa w tekście poniżej:

Zobacz: Opóźnienia w produkcji Forda Focusa RS III – główne przyczyny

8
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
MarcinOjejDaily DriverRafałmarco Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Marcin
Gość
Marcin

Mam RS co umniechu daje Pany to mal bania

Ojej
Gość
Ojej

Buhaha w praktyce to 50 KM wiecej od nic specjalnego nie robi 🙂

Heniu
Gość
Heniu

Zapowiada sie swietnie. Czas pomyslec o sprzedazy Subaru.

michał
Gość
michał

a czym śmigasz dokładnie?

Aktualności