REKLAMA

Niemcy już testują fotoradary akustyczne! Co potrafią te urządzenia?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 5 czerwca 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Fotoradary dźwiękowe (akustyczne) pojawiają się w kolejnych Państwach. Po tym, jak zaczęli z nich korzystać Francuzi czy Anglicy, teraz także Niemcy idą w ich ślady. Pierwszy taki fotoradar akustyczny (kamera dźwiękowa) w Republice Federalnej Niemiec został zainstalowany na ulicy Kurfürstendamm w Berlinie.

Akustyczne fotoradary, które mają na celu ograniczyć hałas generowany na drogach, są już obecne w Nowym Jorku, Kalifornii, Wielkiej Brytanii, Francji i Szwajcarii. Nasi zachodni sąsiedzi nie zamierzali być gorsi w tym temacie i w środę, 31 maja 2023 roku, uruchomiono pierwszy niemiecki fotoradar dźwiękowy (akustyczny) w Berlinie, który uważnie nasłuchuje tego co dzieje się na Kurfürstendamm.

Fotoradar dźwiękowy w Berlinie

Urządzenie zostało umieszczone na środkowej części drogi, przy Kościele Pamięci, w ramach projektu naukowo-badawczego i będzie zbierać dane przez kolejne osiem tygodni. Testuje się skuteczność wykrywania głośnych pojazdów na publicznych drogach za pomocą akustycznego fotoradaru, który jest jeszcze w fazie prototypowej.

Zobacz: Test Dacia Jogger LPG

Akustyczny fotoradar jest wyposażony w kamerę pracująca w zakresie 180 stopni oraz cztery mikrofony. Na początku ma on służyć jedynie do wykrywania źródeł dźwięku. Aktualnie nie planuje się gromadzenia danych dotyczących pojazdów, ich właścicieli ani rozpoznawania twarzy. Obecnie skupiamy się wyłącznie na aspekcie naukowym – wyjaśnia Manja Schreiner, senator ds. transportu w Berlinie (CDU). Celowo pominięto migające światła znane z wskaźników prędkości, ponieważ istniałoby ryzyko, że osoby prowadzące głośne pojazdy celowo będą generować hałas.

Fotoradary akustyczne (dźwiękowe) mają problem natury prawnej

Sytuacja prawna w Niemczech jest niejednoznaczna. Celem tego projektu jest wyjaśnienie różnych kwestii technicznych, takich jak powód nadmiernego hałasu emitowanego przez pojazd, możliwe manipulacje lub zgodność z prawem. Ostatecznie, te dane muszą być również wiarygodne, aby można je było wykorzystać w przyszłości w celu egzekwowania przepisów. Dotychczas organy ścigania musiały przeprowadzać skomplikowane testy, aby zmierzyć emisję hałasu.

Przepisy dotyczące ruchu drogowego przewidują mandaty w wysokości do 100 euro za prowokowanie hałasu i niepotrzebne generowanie hałasu przez pojazd. Jednak obecnie sytuacja prawna w tym zakresie nie jest jednoznaczna, co uniemożliwia kompleksową kontrolę wykroczeń związanych z hałasem w Niemczech. Aby to zmienić, projekt prowadzony przez TU Berlin ma na celu dostarczenie danych w tej sprawie. Publikacja wyników jest planowana na lipiec 2024 roku.

Zobacz: Nowe fotoradary w Polsce! Kosztują krocie i mają nowe funkcje

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności