Praca jako kierowca zawodowy to ciężki kawałek chleba. Przemęczenie i praca w stresie sprawiają, że łatwo o wypadek. Kto wtedy odpowiada za wyrządzone szkody? Czy kierowca zawodowy może liczyć na pomoc ze strony pracodawcy? Czy ubezpieczenie pokrywa jego koszty?
W 2023 roku kierowcy ciężarówek spowodowali w Polsce prawie 1500 wypadków, co stanowiło około 8% wszystkich zdarzeń drogowych. Bilans tych wypadków to ponad 190 ofiar śmiertelnych (12%) oraz ponad 1700 osób rannych (8%). Zgodnie z raportem PITD, aż 19% kierowców zawodowych zmaga się z ciągłym stresem w pracy. Czynniki takie jak zmęczenie, monotonia, długie godziny za kierownicą i presja czasu powodują, że nawet drobne rozproszenie może skutkować poważnymi konsekwencjami.
Zobacz: Olej i jego wpływ na nagar w silniku
Trzeba pamiętać, że kierowcy ciężarówek codziennie stają przed wieloma wyzwaniami: stresem, zmęczeniem oraz koniecznością zachowania pełnej koncentracji, aby unikać zagrożeń na drodze. Nawet najbardziej doświadczeni truckerzy mogą popełnić błąd, który stanowi zagrożenie zarówno dla nich, jak i innych uczestników ruchu. Jakie są więc konsekwencje prawne, jeśli dojdzie do wypadku z ich winy?
Odpowiedzialność kierowcy zawodowego
Dobrym przykładem, który pokazuje, jak nieoczekiwane sytuacje mogą prowadzić do poważnych skutków, jest wypadek w Łodzi, gdzie 42-letni kierowca ciężarówki nie opuścił naczepy i uderzył nią w bramownicę, niszcząc znaki drogowe. To zdarzenie ukazuje, jak zawodowa rutyna może przyczynić się do utraty czujności, narażając innych użytkowników dróg. Kto zatem ponosi odpowiedzialność za takie sytuacje i szkody powstałe podczas wykonywania obowiązków służbowych?
Odpowiedzialność pracownika wobec pracodawcy jest jasno uregulowana w polskim Kodeksie pracy. Pracownik odpowiada zarówno za szkody wyrządzone umyślnie, jak i te wynikające z niedbalstwa. W przypadku celowego działania kierowca ponosi pełną odpowiedzialność za wszystkie szkody, natomiast w sytuacji nieumyślnej odpowiedzialność jest ograniczona do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia, zgodnie z art. 119 Kodeksu pracy
– wyjaśnia Łukasz Włoch, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.
Zobacz: Konfiskata auta za jazdę po alkoholu – nowe progi i limity alkoholu
Ireneusz Czulak, również ekspert Inelo, dodaje, że kierowcy odpowiadają nie tylko wobec pracodawcy, ale także wobec osób trzecich, jeśli zaniedbanie doprowadzi do szkód w wypadku:
Odpowiedzialność ta może dotyczyć nie tylko strat materialnych, takich jak uszkodzenie pojazdu, ale również szkód osobowych, jak obrażenia ciała czy nawet utrata życia.
Kierowcy mogą być chronieni przez ubezpieczenie OC pojazdów, które pokrywa odszkodowania w razie wypadku. Należy jednak pamiętać, że ta ochrona nie zawsze działa na korzyść kierowcy. Jeśli ubezpieczyciel uzna, że działał on niezgodnie z przepisami, może dochodzić zwrotu kosztów od kierowcy, tzw. regresu ubezpieczeniowego
Firma ubezpieczeniowa ma prawo żądać zwrotu wypłaconego odszkodowania, jeśli wypadek był skutkiem rażącego zaniedbania lub działania umyślnego, np. jazdy pod wpływem alkoholu
– podkreśla Ireneusz Czulak.
Wyzwania w transporcie
W większości wypadków drogowych czynnik ludzki odgrywa kluczową rolę, dotyczy to zarówno kierowców ciężarówek, jak i innych uczestników ruchu. Jak więc można zmniejszyć ryzyko takich zdarzeń? Pracodawcy powinni zwracać większą uwagę na warunki pracy kierowców oraz inwestować w bezpieczeństwo i ochronę życia. Dużą rolę odgrywają tutaj nowoczesne narzędzia, które poprawiają warunki pracy kierowców.
Wystarczy chwila nieuwagi, aby doszło do wypadku, szczególnie gdy kierowca pokonuje setki kilometrów miesięcznie. Narzędzia, które umożliwiają lepszą ocenę trasy, kontakt z kierowcą w czasie rzeczywistym i natychmiastową reakcję na nagłe sytuacje, są nieocenione
– mówi Łukasz Włoch. Przykładem może być sytuacja opisywana na grupach branżowych na Facebooku, gdzie właściciel firmy próbował zlokalizować pojazd, aby na czas udzielić kierowcy pomocy medycznej. Aby minimalizować ryzyko na drogach, niezbędne są także specjalistyczne szkolenia dla kierowców z zakresu bezpieczeństwa. Warto zastanowić się również, czy wsparcie psychologiczne nie powinno być standardowym elementem benefitów, zwłaszcza w obliczu stresu związanego z terminowością dostaw i izolacją od rodziny, co może negatywnie wpływać na psychikę kierowców. Choć coraz więcej firm zaczyna dostrzegać te problemy, wciąż jest to obszar wymagający większego wsparcia.
Zobacz: Wypadek na zimówkach latem, a odszkodowanie z ubezpieczenia
Dodaj komentarz