REKLAMA

Bosch inwestuje w wodór! Cel to gospodarka oparta na wodorze!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Bosch · Dodane: 19 lipca 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Bosch inwestuje w wodór jako paliwo niezbędne by osiągnąć neutralność klimatyczną. Przekonuje, że gospodarka oparta na wodorze to przyszłość Niemiec i innych Państw na świecie. Do 2030 roku Bosche planuje osiągnąć sprzedaż w obszarze technologii wodorowych na poziomie około 5 miliardów euro.

Bosch wykorzystuje swoją globalną sieć produkcyjną, aby oferować rozwiązania dla gospodarki wodorowej. Jego fabryka w Bambergu zaopatrywać będzie zakład w Feuerbach w stosy ogniw paliwowych, natomiast niektóre kluczowe elementy systemowe pochodzić będą z zakładu Boscha w Homburgu, takie jak elektryczna sprężarka powietrza czy wentylator recyrkulacyjny. Markus Heyn, członek zarządu koncernu i prezes sektora Bosch Mobility, podkreśla, że niemiecki koncern posiada nie tylko niezbędne kompetencje, ale także zdolność do skalowania nowych rozwiązań na potrzeby produkcji seryjnej. Produkcja modułu zasilania opartego na ogniwach paliwowych rozpoczyna się nie tylko w Feuerbach, ale także w Chongqing w Chinach, z niezbędnymi elementami pochodzącymi z zakładu w Wuxi. Bosch staje się tym samym pierwszą firmą produkującą układy tego typu zarówno w Chinach, jak i w Niemczech. Ponadto firma planuje uruchomić produkcję stosów do zastosowań przenośnych w swojej amerykańskiej fabryce w Anderson w Karolinie Północnej. W 2030 roku przewiduje się, że co piąty nowy pojazd ciężarowy o masie co najmniej sześciu ton będzie wyposażony w układ przeniesienia napędu oparty na ogniwach paliwowych.

Gospodarka oparta na wodorze

Specjaliści na całym świecie są przekonani, że OZE nie zaspokoją potrzeb energetycznych na Ziemi, a szansą na to jest wodór. Dlatego Bosch aktywnie mobilizuje decydentów, aby inwestować w tę technologię. Firma zdaje sobie sprawę, że wodór jest niezbędny dla osiągnięcia neutralności klimatycznej i zdecydowanie opowiada się za budową gospodarki opartej na wodorze. W latach 2021-2026 niemiecki koncern zainwestuje blisko 2,5 miliarda euro w rozwój i produkcję technologii wodorowych, co jest kwotą o miliard euro większą niż zakładano w planie inwestycji na lata 2021-2024. Firma ma olbrzymie możliwości biznesowe w tej dziedzinie, co wiąże się z tworzeniem nowych miejsc pracy. Obecnie już ponad 3 tysiące osób pracuje nad technologiami wodorowymi, z czego ponad połowa zatrudnienia ma miejsce w Europie. Bosch zamierza rekrutować na większość stanowisk wewnętrznie, szczególnie spośród pracowników, którzy wcześniej zajmowali się w firmie tematyką związaną z napędami.

Zobacz: Japonia stawia na wodór jako paliwo przyszłości i źródło energii!

Jednak szanse i perspektywy gospodarki wodorowej zależą od działań politycznych. Bosch uważa, że Europa musi podjąć znacznie większe wysiłki, aby utrzymać tempo rozwoju gospodarki wodorowej na świecie, zwłaszcza wobec szybkiego postępu prac w innych krajach, takich jak Stany Zjednoczone. Prezes Bosch formułuje cztery postulaty do europejskich decydentów: po pierwsze, zwiększenie produkcji wodoru w UE; po drugie, stworzenie globalnych łańcuchów dostaw wodoru; po trzecie, zastosowanie wodoru we wszystkich sektorach gospodarki; i po czwarte, szybkie stworzenie infrastruktury umożliwiającej dystrybucję wodoru w Europie.

Różne technologie wodorowe

Bosch rozwija różnorodne technologie wodorowe, od elektrolizy do silnika wodorowego. Firma wykorzystuje swoje doświadczenie z branży motoryzacyjnej w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań dla gospodarki wodorowej. Bosch rozpoczął budowę prototypowych urządzeń wykorzystujących membranę do wymiany protonów, co stanowi odwrotność metody konwersji energii stosowanej w przenośnych ogniwach paliwowych. Firma planuje wytwarzać prototypy o mocy 1,25 mW do zastosowań pilotażowych, a produkcję seryjną zaplanowano na 2025 rok.

Bosch bada także zastosowania wodoru, jako stacjonarnych ogniw paliwowych z tlenkiem stałym (SOFC) do rozproszonych dostaw energii i ciepła. Firma pracuje również nad silnikiem wodorowym, rozwijając układy pośredniego i bezpośredniego wtrysku wodoru, które szczególnie sprawdzają się w pojazdach ciężkich na długich dystansach i przy przewozie masywnych ładunków. Przewiduje się, że silnik wodorowy będzie dostępny na rynku w 2024 roku, a Bosch otrzymał już cztery zamówienia na projekty produkcyjne z różnych regionów gospodarczych, przewidując produkcję na poziomie setek tysięcy sztuk w 2030 roku.

Zobacz: Produkcja zielonego wodoru w Polsce rozwinie się przez kryzys paliwowy

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Tomek K Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tomek K
Gość
Tomek K

Tylko h2

Aktualności