Jeśli po wymianie rozrusznika, silnik nie chce odpalić, trzeba sprawdzić kilka rzeczy w samochodzie. Wbrew pozorom, nawet drobiazgi mogą spowodować, że motor nie odpali. Dziś przedstawimy typowe przyczyny nie uruchamiania się silnika po wymianie rozrusznika.
Rozrusznik to element odpowiedzialny za rozruch silnika z układem korbowo-tłokowym. Pracuje on w zasadzie tylko w momencie odpalania silnika, bo jego rolą jest wprawienie w ruch wału korbowego. Później nie uczestniczy już w pracy samego motoru. Wyjątkowo mocno jest on za to obciążany w samochodach z system Start&Stop, gdzie jego trwałość jest wystawiona na próbę, z uwagi na częste włączanie i wyłączanie silnika. Co ciekawe, w razie awarii rozrusznika, możliwe jest odpalenie silnika na pych. Jednak kolejnym krokiem musi być naprawa lub wymiana rozrusznika. Zdarza się jednak, że po wymianie rozrusznika, silnik nie chce odpalić. Dlaczego? Powodów może być wiele.
Dlaczego silnik nie odpala po wymianie rozrusznika?
W przypadku naszego Peugeota 406, awaria rozrusznika zakończyła się pomyślnie i po wymianie uszkodzonej części, auto znowu zaczęło prawidłowo działać (zobaczymy jak długo). Ale nie zawsze tak jest. Wbrew pozorom, przyczyn może być kilka. Koincydencja usterek, niedokładnie przeprowadzona naprawa czy wadliwy, nowy rozrusznik. Ten ostatni przypadek wcale nie jest taki odosobniony. Dlatego część firm dodaje do opakowania nowego rozrusznika wydruk potwierdzający pomyślnie zaliczony test jakości.
Dość ciekawą sprawą jest koincydencja, czyli zbieżność, usterek. Zdarza się, że awaria jednego elementu, doprowadza do uszkodzenia drugiego. Awarie rozrusznika mają niejednokrotnie powiązania ze spięciem w instalacji elektrycznej. Nawet prosta wymiana czy odłączenie akumulatora może doprowadzić do zwarcia, także w obrębie bezpieczników. Warto zatem rozpocząć poszukiwania źródła problemu od nich. Przy skokach napięcia, niejednokrotnie zawodzą też niektóre pompy paliwa (np. sterownik pompy VP44) i niestety sterownika silnika (Opel, Ford). Często też brak masy powoduje, że rozrusznik nie zacznie pracować (uszkodzony przewód masowy). Warto skontrolować stan klem i przewodów akumulatora. Zdarza się, że klemy nie są dobrze dokręcone (nie mogą mieć nawet minimalnego luzu) i już elektromagnes albo bendiks rozrusznika nie zadziałają. Ale to nie koniec.
Niedokładnie wykonana wymiana rozrusznika
Zdarza się, że po wymianie rozrusznika silnik nadal nie odpala, bo proces jego wymiany został przeprowadzony niedbale lub niedokładne. Bardzo często przy wymianie rozrusznika zapomina się o właściwym wpięciu czujnika położenia wału. Musi być on zapięty do końca, bez jakiekolwiek luzu, bowiem inaczej nie będzie działał. Silnik co prawda będzie kręcił, ale nie odpali. Trudny do zdiagnozowania problem może stanowić niedoładowany akumulator. Znamy przypadki, kiedy akumulator jest za słaby aby silnik odpalił, ale wystarczająco mocny, aby rozrusznik kręcił silnikiem. Często wystarczy naładować akumulator i ponownie spróbować odpalić silnik. Można też podpiąć kable z innego auta, aby od razu sprawdzić czy wina leży po stronie akumulatora. Ogólnie regularne ładownie akumulatora potrafi nie tylko zaoszczędzić problemów z innymi usterkami, ale przede wszystkim wydłużyć trwałość akumulatora o kilka lat (więcej na ten temat tutaj).
Jeśli jednak akumulator jest sprawny, wszystkie kostki dobrze podpięte, nie było w aucie zwarcia, paliwo płynie do silnika, ten nadal nie odpala (mimo że kręci), to być może problem stanowią świece żarowe. Trzeba jednak zauważyć, że dotyczy to diesli i to raczej w okresie zimowym lub przy niskich temperaturach otoczenia. Co do zasady, nie są one potrzebne silnikowi wysokoprężnemu do pracy, a jedynie wspomagają rozruch silnika w warunkach niskich temperatur. Jeśli nie działają, to mogą utrudnić odpalanie silnika. Przedstawione usterki to te najczęściej występujące. Jeśli problem nie ustępuje, możesz skontaktować się z naszą redakcja, aby umówić wizytę we współpracującym z nami warsztatem mechanicznym (redakcja@dailydriver.pl).
Zobacz: Regeneracja filtra DPF – na czym polega i ile kosztuje?
Witam mam problem z odpaleniem silnika Citroën 2cv rok 1962..silnik dzialał do puki mi rozrsznik sie nie spalił…po wymianie rozrusznika silnik kręci ale nie odpala ..?? Wymieniłem na 3 rozrusznika ale to samo kręci ale nie odpala ??
Wyczyściłem.
Gaźnik…
Bak paliwa …
Nowe świece.. iskra jest …
2× Rozrusznik a to nie tani interesse…..
Nowy Akumlator …
Olej w silniku + filtr…
Potrzebuję pomocy może ktoś coś doradzić..Dziękuję..
Przewody masowe sprawdzone? Zwłaszcza przy rozruszniku?
Może być zablokowany alternator i pasek klinowy utrudnia obracanie się wału korbowego. Często zdarza się to w starych samochodach.
Ciekawa uwaga!
Wymieniłem rozrusznik na ASa i nic. Silnik nawet nie kręci. nie wiem już gdzie szukać przyczyny. Klema sprawdzone masa też.
Zwarcie w przewodach musiało być. Podłącz rozrusznik na krótko tylko dobrymi kablami i sprawdź czy odpali