Zużyte lub zerwane sprzęgło sprężarki klimatyzacji, albo uszkodzona jego cewka to typowe usterki kompresora. Na szczęście sprzęgło kompresora można wymienić na nowe. Wiedząc jak dobrać sprzęgło klimatyzacji, można przywrócić sprawność układu bez konieczność wymiany całego kompresora. Sprawdzamy jak to zrobić w specjalistycznym warsztacie.
Awaria sprężarki klimatyzacji bardzo często oznacza usterkę jej sprzęgła. W zależności od konstrukcji kompresora dochodzi albo do jego zerwania, albo do uszkodzenia elementów układu elektromagnetycznego. Efekt jest jednak najczęściej ten sam – klimatyzacja nie działa w trakcie jazdy, co wyraźnie obniża komfort i bezpieczeństwo jazdy. Ale uszkodzenie sprzęgła nie oznacza od razu konieczności wymiany całej sprężarki, bowiem często można po prostu wymienić same sprzęgło. Problemem dla laika (a często nawet dla mechanika) będzie jednak właściwy dobór sprzęgła sprężarki, bo wbrew pozorom trudności jest wiele. Nie radzą sobie z nimi często nawet mechanicy. Na czym polega wymiana sprzęgła sprężarki klimatyzacji wytłumaczą nam specjaliści z firmy Regeneruj.pl, którzy na co dzień zajmują się naprawą tych urządzeń.
Niesprawne sprzęgło sprężarki klimatyzacji – jakie daje objawy?
Objawy problemów ze sprzęgłem sprężarki klimatyzacji niejednokrotnie sugerują konieczność wymiany urządzenia na nowe. Ale mając doświadczenie w naprawach sprężarek, dobry fachowiec potrafi zlokalizować przyczynę niesprawności układu i wskazać czy wystarczy wymienić same sprzęgło czy niezbędną będzie wymiana lub regeneracja całego kompresora. Jeśli uszkodzone jest sprzęgło sprężarki (lub jego osprzęt), objawia się to zazwyczaj poprzez:
- zanik chłodzenia lub spadek jego wydajności (awaria cewki bądź uślizg, albo zerwanie tarczki sprzęgła)
- hałas łożyska (uszkodzone łożysko koła pasowego kompresora)
- bicie, stukanie kółka sprężarki klimatyzacji (uszkodzone gumowe tłumiki w sprzęgle zrywanym)
- zerwanie paska osprzętu (w przypadku sprzęgieł elektromagnetycznych)
Zobacz: Zużyty kompresor klimatyzacji – objawy i naprawa
Jeśli uszkodzeniu ulegnie tylko sprzęgło sprężarki, to fachowiec może je wymienić na nowe i przywrócić działanie klimatyzacji. Ale profesjonalista oceni i zweryfikuje też przyczynę awarii, co jak przekonuje firma Regeneruj.pl jest elementem, bez którego usterka może powrócić. Przyczyną najczęściej jest przegrzewający się kompresor, za co odpowiadać może nieprawidłowe ciśnienie w układzie, ubytek czynnika albo niedrożny skraplacz klimatyzacji.
Do tego dochodzi zmora naszego rynku, czyli „dobijanie” klimatyzacji czynnikiem, bez kontroli i uzupełnienia układu olejem smarującym kompresor, co w konsekwencji doprowadza do zatarcia sprężarki przy jednoczesnym uszkodzenia sprzęgła.
Jak dobrać sprzęgło sprężarki kompresora?
Jeśli za niesprawność sprężarki klimatyzacji odpowiada jej sprzęgło, to trzeba je wymienić na nowe. Problemem jest jednak właściwy dobór sprzęgła sprężarki. Wynika to przede wszystkim z szerokiej gamy sprężarek stosowanych na rynku. Pozornie dwa identyczne samochody, w tej samej wersji silnikowej i z tego samego rocznika, mogą mieć inne kompresory klimatyzacji. Dlatego w przypadku wielu modeli samochodów nie zawsze da się ocenić na odległość, jaka sprężarka klimatyzacji jest zamontowana w samochodzie.
Optymalne rozwiązanie to demontaż kompresora i dostarczenie go do fachowców. Można też zdemontować same sprzęgło, co obniży koszty montażu. Kupowanie części w ciemno przez internet to już z kolei loteria. Jeśli są problemy z demontażem sprężarki lub samego sprzęgła, fachowcy z Regeneruj.pl dobierają sprzęgło po numerze sprężarki klimatyzacji lub ewentualnie po numerze VIN auta, wykorzystując przy tym jednak przede wszystkim swoje doświadczenie, bo często same numery nie wystarczą. Jeśli dane sprzęgło jest już niedostępne w sprzedaży, istnieje możliwość regeneracji sprzęgła kompresora klimatyzacji.
Różnic w sprężarkach klimatyzacji jest bowiem wiele. Podstawowa to rodzaj sprzęgła – elektromagnetyczne lub zrywalne. Sprężarka ze sprzęgłem elektromagnetycznym posiada cewkę elektromagnetyczną, która wytwarzając pole magnetyczne sprawia, że koło pasowe jest dociskane do płytki sprężystej, a ruch obrotowy koła przenoszony jest na wałek sprężarki.
Sprzęgło elektromagnetyczne można wymieniać w całości bądź koncertując się tylko na zużytych elementach. Z kolei sprzęgło zrywalne w przypadku awarii musi być raczej wymienione w całości (kompletny zestaw wypada korzystniej pod względem ceny). Ale to nie koniec różnic. W tym samym modelu samochodu może być zamontowany kompresor, którego różnić będzie:
- głębokość osadzenia sprzęgła
- umiejscowienie zaworów
- rodzaj zaworów (sam zawór, albo zawór i cewka)
- umiejscowienie i średnice przewodów wejścia i wyjścia czynnika
- rodzaj wieloklinu (na wałku kompresora)
- sterowanie kompresorem (np. poprzez zawór lub zawór i cewkę)
- średnica koła pasowego
- ilość PK na pasku osprzętu (rowków)
Zobacz: Dlaczego klimatyzacja nie działa na postoju? Oto główne przyczyny
Sporym problemem nawet dla mechanika jest określenie rodzaju zastosowanego mocowania tarczy sprzęgła na wałku kompresora klimatyzacji. Dla przykładu we Fiatach Ducato z 3,0-litrowym dieslem stosowane są kompresory, w których sprzęgło wygląda identycznie, ale pracująca w nim tarcza sprzęgła występuje w trzech wersjach mocowania na wałku kompresora – z tuleją z pojedynczym klinem, z wieloklinem lub z wieloklinem z przerwą. Niestety także i w tym przypadku sama znajomość numeru VIN samochodu nie wystarczy, bo sprzęgło ma ten sam numer w katalogu ASO.
Do tego niejednokrotnie okazuje się, że w tym samym modelu auta zamontowany będzie kompresor zupełnie innego producenta. Biorąc to wszystko pod uwagę dobór sprzęgła sprężarki klimatyzacji lepiej powierzyć specjalistom, bowiem po prostu obniży to finalnie koszty naprawy i skróci jej czas. Poniżej umieszczamy wyszukiwarkę, w której można precyzyjnie określić i zamówić właściwe sprzęgło kompresora do danego egzemplarza auta.
Artykuł powstał we współpracy z polską firmą usługową Regeneruj.pl zajmującą się regeneracją i sprzedażą części samochodowych
U mnie sytuacja wygląda tak: Gdy silinik się rozgrzeje to sprzegło kompresora przestaje przacować. Czy jest to wina sprzęgła?
A jak wygłąda sytuacja ze zmianą koła pasowego spreżarki na większe, są zestawy do danego modelu z większą średnicą koła pasowego. Jaki to będzie mieć wpływ na układ.Oryginalne 90 mm a nowe 110 mm
Seat Ateca 1.5 DSG 2021. Po załączeniu klimy słychać terkotanie,nasila się przy zwiększaniu obrotów.Czynnika jest odpowiednia ilość.
Klimatyzacja dziala powyżej 2 tys obrotów sprzegielko czy sprezarka?
Na postoju, czy podczas jazdy???
Opel zafira piszczy i bardzo podbija obroty i spalanie na biegu jałowym silnik robi się mulasty ktoś coś wie