Czy do auta z systemem START-STOP potrzebny jest specjalny akumulator?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 2 listopada 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Czy system Start-Stop potrzebuje specjalnego akumulatora? Tak. Jaki akumulator trzeba wybrać? Z technologią AGM albo EFB. Dlaczego? Bowiem zwykły akumulator nie wytrzyma specyficznych warunków pracy. Akumulatory typu AGM lub EFB wyróżnia specjalna budowa, która umożliwia im pracę z system Start-Stop. Trzeba dodać – wyjątkowo ciężką pracę.

Gdy zbliża się zima teoretycznie sprawne auta, nagle zaczynają niedomagać. Niska temperatura i duża wilgotność powietrza działają wyjątkowo nieprzychylnie na wszelkie elementy z gumy i tworzysz sztucznych pojazdu, czego efektem są wycieki płynów, trzeszczące gumy w zawieszeniu czy pękające elementy nadwozia (klamki, lusterka itd.). Ale najbardziej cierpi elektronika pojazdu. Długo utrzymująca się niska temperatura potrafi zupełnie rozładować akumulator i uniemożliwić jazdę autem. W samochodach eksplorowanych w mieście, na krótkich dystansach, jest to powszechny problem. Teoretycznie wymiana akumulatora na nowy, albo doładowanie starego, powinno rozwiązać problem. Sęk w tym, że w autach wyposażonych w system Start-Stop, nie można zastosować zwykłego akumulatora. Dlaczego? Czym to grozi? I czy akumulatory do systemów Start&Stop to tylko marketingowy zabieg?

Akumulator AGM lub EFB – co to takiego?

Jeśli przy pierwszych mrozach w samochodzie z system Start-Stop akumulator dopełnił żywota, to nie pozostaje nic innego jak jego wymiana. Sęk w tym, że w samochodach z systemem wyłączania silnika na postojach (Start-Stop), wyposażonych dodatkowo w układ odzyskiwanie energii z hamowania, montaż standardowego akumulatora nie sprawdzi się. Niestety, ale takie auto wymaga znacznie droższego modelu wykonanego w technologii AGM (Aborbent Glass Matt) lub EFB (Enhanced Flooded Battery). Ten pierwszy to akumulator z elektrolitem utrzymywanym w macie z włókna szklanego, a drugi posiada zwiększoną gęstość elektrolitu.

Zobacz: Zużyty akumulator – gwarancja, kaucja i problemy!

Dlaczego auto z układem Start-Stop wymaga specjalnego akumulatora? Bo zwykłe modele (kwasowo-ołowiowe) nie są przystosowane do szybkiego (gwałtownego) ładowania i jednoczesnego oddawania dużej ilości energii. Ich żywotność (liczba cykli rozruchu) jest nawet 10 razy krótsza niż akumulatora typu AGM. A to właśnie proces rozruchu jest najtrudniejszy dla akumulatora i wtedy pracuje on najciężej. Dlatego w autach z systemem Start-Stop jest to newralgiczna cecha akumulatora. Taki układ potrafi wyłączać silnik i go uruchamiać kilkanaście razy w ciągu pokonywania jednego, potężnie zakorkowanego skrzyżowania. Wielokrotne odpalanie silnika na konwencjonalnym akumulatorze w sposób bardzo drastyczny skróci jego żywotność. Ale to nie wszystko.

Auto z system Start-Stop – akumulator działa cały czas

Klasyczny akumulator kwasowo-ołowiany co zasady poddawany jest szczególnie dużej pracy w zasadzie tylko podczas rozruchu. Gdyby było inaczej, szybko uległ by rozładowaniu. Co zatem dostarcza energię pokładowym urządzeniom elektrycznym w trakcie jazdy? Alternator! Jego rolą jest nie tylko doładowywanie baterii auta, ale przede wszystkim dostarczanie prądu do zasilanych prądem przedmiotów (radio, ogrzewania szyby, foteli itd.). I właśnie ten podział ról jest tak ważny, z punktu późniejszej analizy działania baterii samochodu z Start-Stop.

W pojazdach wyposażonych w układ Start-Stop akumulator musi być na tyle mocny, aby zasilać urządzenia pokładowe po wyłączeniu silnika w korku na krótki postój. Skoro jednostka napędowa nie pracuje, to nie działa również alternator. Zatem to akumulator musi zasilać urządzenia elektryczne na pokładzie w trakcie postoju w korku i jednocześnie uruchamiać silnika pojazdu. W przypadku konwencjonalnego akumulatora jego sprawność w takich warunkach jest niska i w krótkim czasie może doprowadzić akumulator do zbyt silnego rozładowania.

Zwykły akumulator może nie współpracować z elektroniką auta

Jest też trzecia kwestia, której często się zapomina. Nowoczesne samochody są tak upchane elektroniką, że muszą posiadać systemy do optymalnego zarządzania energią elektryczną. Regulując moment włączania i wyłączania poszczególnych funkcji pojazdu, nie tylko zmieszają zużycie paliwa, ale i wydłużają żywotność samego akumulatora. Jednak ma to też swoją cenę. I nie chodzi tu tylko o wyższy poziom skomplikowania konstrukcji, a tym samym potencjalnie niższą trwałość i większe ryzyko pojawiania się błędów działaniu. Po prostu system zarządzania energią może uznać konwencjonalny za wadliwy z uwagi np. na niższe parametry pracy i chroniąc instalację auta wyłączyć niektóre funkcje pojazdu (podgrzewania foteli, ładowarkę indukcyjną czy … system Start-Stop).

Zobacz: Dlaczego akumulator rozładowuje się na mrozie?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności