REKLAMA

Bosch wydłuża żywotność akumulatorów aut elektrycznych!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Bosch · Dodane: 2 września 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Trwałość baterii aut elektrycznych to nadal duży problem. Bosch przedstawił pomysł aby wydłużyć ich żywotność. Co zabija akumulatory aut elektrycznych? Jakie czynnik im szkodzą? Odpowiedzi na te pytania pozwoliły Boschowi zwiększyć trwałość baterii w autach na prąd.

Samochody elektryczne z ogromną presją wchodzą na rynek. Nie da się zaprzeczyć, że koncerny próbują wręcz na siłę uszczęśliwić nimi właścicieli dotychczasowych aut elektrycznych. Kryją się za tym zapewne wielkie pieniądze, które koncerny w ostatnich latach straciły na produkcji samochodów spalinowych (afery spalinowe typu dieselgate czy kary od UE za przekraczanie norm spalin). Problemem samochodów na prąd jest jednak ich niski zasięg i długi czas ładowania. Wiele osób martwi się także o trwałość baterii i koszty ewentualnej jej wymiany. Ten ostatni problem spróbował niedawno ograniczyć w pewnym stopniu m.in. Bosch.

Jak trwała jest bateria auta elektrycznego?

Zdaniem fachowców, przeciętny okres eksploatacji dzisiejszych akumulatorów litowo-jonowych wynosi od 8 do 10 lat lub 500–1000 cykli ładowania. Producenci akumulatorów zwykle gwarantują przebieg pojazdu na poziomie od 100 000 do 160 000 kilometrów. Nie da się jednak pominąć tego, że tzw. szybkie ładowanie, duża liczba cykli, zbyt dynamiczny styl jazdy i ekstremalnie niska lub wysoka temperatura otoczenia to czynniki, mające wpływ na szybsze zużywanie akumulatora.

Problem ten ma zminimalizować  chmura obliczeniowa Bosch (wymiana danych, kreowanie obliczeń), której zadaniem będzie wykrywanie tych czynników i przeciwdziałanie im w czasie rzeczywistym. Wszystkie istotne dane akumulatora, takie jak na przykład aktualna temperatura otoczenia oraz zwyczaje związane z ładowaniem, są najpierw przesyłane w czasie rzeczywistym do chmury, gdzie algorytmy wykorzystujące uczenie maszynowe, analizują je. Dzięki swoim usługom Bosch nie tylko oferuje stały podgląd bieżącego stanu akumulatora, ale także po raz pierwszy umożliwia sporządzenie wiarygodnej prognozy pozostałego okresu eksploatacji i wydajności akumulatora.

Zobacz: Dopłata do elektrycznego samochodu – nawet 30% zniżki!

W przeszłości nie było możliwości dokładnego przewidywania czasu w jakim akumulator samochodu elektrycznego ulegnie zużyciu. Teraz ma się to zmienić. Inną właściwością inteligentnych funkcji programowych jest to, że algorytmy wykorzystywane do celów analitycznych oceniają dane pozyskane z całej floty, a nie tylko z pojedynczych pojazdów. Inteligencja rozproszona (zwana także inteligencją roju) jest kluczem do szybszego zidentyfikowania jeszcze większej liczby czynników obciążających wydajność i trwałość akumulatorów w krótszym czasie.

Jak chronić ogniwa elektryczne przed starzeniem?

Jak działa chmura obliczeniowa Bosch w kontekście baterii aut? Wiemy, że akumulatory naładowane do pełna starzeją się szybciej w wyjątkowo wysokiej lub niskiej temperaturze otoczenia. Dzięki tej wiedzy, algorytm Boscha w warunkach dużych mrozów lub upałów, nie pozwala ładować akumulatorów w danym aucie w stu procentach. Zredukowanie stopnia naładowania akumulatora o zaledwie kilka punktów procentowych pozwala chronić akumulator przed zużyciem spowodowanym niekorzystnymi warunkami, a nie faktyczną eksploatacją.

Dane zgromadzone w chmurze pomagają także ulepszyć procedury konserwacji i naprawy akumulatorów. W przypadku błędu lub defektu akumulatora kierowca lub operator floty otrzymują natychmiastowe powiadomienie. Zwiększa to szansę naprawy akumulatora, zanim nastąpi jego trwałe uszkodzenie lub dojdzie do awarii. Ponadto usługi w chmurze pozwalają także optymalizować sam proces ładowania.

Ładowanie akumulatora, które przeszkadza w spopularyzowaniu elektromobilności, łączy się z ryzykiem trwałej, częściowej utraty wydajności i pojemności akumulatora. Inteligentne oprogramowanie w chmurze jest w stanie obliczyć indywidualną charakterystykę dla każdego procesu ładowania, niezależnie od faktu, czy odbywa się ono w domu czy w innym miejscu. Oznacza to, że akumulator jest zawsze ładowany do optymalnego poziomu, co pomaga utrzymać ogniwa w dobrej kondycji. Podczas gdy istniejące aplikacje z czasem ładowania pozwalają kierowcom jedynie zaplanować ładowanie w taki sposób, aby odbywało się ono w czasie, gdy zapotrzebowanie na energię elektryczną jest niskie, rozwiązanie Bosch idzie dalej, oferując specjalnie opracowany proces ładowania jako element usług dla akumulatorów. Optymalizują one zarówno proces szybkiego, jak i standardowego ładowania, oraz sterują poziomem napięcia i natężenia prądu ładowania w czasie trwania procesu, a przez to wydłużają żywotność akumulatorów.

Zobacz: Nowe stacje szybkiego ładowania aut elektrycznych w Polsce!

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Daily DriverJohnny Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Johnny
Gość
Johnny

Może w końcu trochę mniej toksyczne będą te pojazdy. Idea fajna ale media kłamią w kwestii szkodom środowiskowym.

Aktualności