Wymiana wahaczy w Audi A4 B5

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 28 czerwca 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Zużyte wahacze w Audi A4 B5 to powszechny problem. Charakterystyczne objawy, takie jak stuki (luz na sworzniach) lub skrzypienie zawieszenia (wyrobiona tuleja) czy zmieniona lekko geometria koła, prędzej czy później pojawią się w każdym egzemplarzu. Dziś pokażemy Wam, jak wymienić wahacze w Audi A4 B5 , wykorzystując zamienniki firmy SRL.

Audi A4 B5 to przedstawiciel aut klasy średniej wyższej. Choć od jego debiutu minęło ponad 20 lat, to nawet dziś oferuje komfort i właściwości jezdne na bardzo wysokim poziomie. Niestety, ma to też swoją cenę. Typowym problemem z jakim borykają się użytkownicy Audi A4 B5, są zużyte wahacze przedniego zawieszenia. Koszt naprawy na oryginalnych częściach jest horrendalnie wysoki (szczegóły niżej), ale nie brakuje na rynku zamienników. Sama wymiana wahaczy nie jest skomplikowana i wbrew pozorom da się ją wykonać nawet w garażu. W związku z tym, że koszt zakupu oryginalnego zestawu wahaczy może przekroczyć wartość pojazdu, to pokażemy Wam, jak wymienić przednie wahacze w Audi A4 B5 wykorzystując zestaw firmy SRL, o który często zadajecie pytania. Na końcu materiału znajdziecie tez kosztorys naprawy z wykorzystaniem części oryginalnych i zamienników.

Jak wymienić wahacze w Audi A4?

Wymiana przednich wahaczy w Audi A4 B5 może zostać wykonana na kilka sposobów. W prezentowanym poradniku pokażemy Wam metodę, która zdaniem fachowców z Regeneruj.pl jest może nieco bardziej czasochłonna, ale pozwala uniknąć problemów z wykręceniem śruby mocującej sworznie górnych wahaczy.

Zestaw wahaczy na przednią oś firmy SRL do Audi A4 B5 

Polega ona na demontażu całej kolumny zawieszenia wraz ze zwrotnicą, dzięki czemu można też od razu wymienić np. amortyzator czy hamulce (bez konieczności ich odpowietrzania). Z możliwości tej skorzystał Nasz ochotnik, który zgłosił się do Nas ze swoim Audi, i oprócz wahaczy, zmienił od razu hamulce i amortyzatory ze sprężynami. Wymieniając wahacze warto od razu sprawdzić stan łączników stabilizatora i końcówek drążka kierownicy, i w razie potrzeby od razu wymienić.

Demontaż wahaczy w Audi A4 B5

Naprawę rozpoczynamy od zdemontowania przedniego koła. W pierwszej kolejności należy poluzować półoś, robiąc kontrę między tarczą a zaciskiem i odkręcając centralną śrubę, aby przegub z półosią nie przeszkadzały w demontażu zwrotnicy (przegub nie wyjdzie, póki nie odczepimy sworznia dolnego wahacza tzw. banana od zwrotnicy). Następnie odkręcamy zacisk od zwrotnicy (2 śruby) i odczepiamy kostkę od przewodów ABS umieszczoną u góry nadkola. Zacisk podwieszamy „trytytką”, żeby nie uszkodzić przewodów hamulcowych. Możemy od razu odkręcić końcówkę maglownicy umieszczoną w górnej części kolumny zawieszenia.Następnie opryskujemy śruby i sworznie preparatem smarnym, aby łatwiej było nam je zdemontować i pozostawiamy je na 5 minut, aby smar mógł je spenetrować.

Zobacz: Regeneracja filtra DPF – na czym polega i ile kosztuje?

Pracę z wahaczami możemy zacząć od demontażu łącznika stabilizatora (śruba 15, nakrętka 17) o charakterystycznym kształcie przypominającym ucho.

Następnie odkręcamy oba dolne wahacze nośne od belki zawieszenia (tzw. sanek) za pomocą klucza nasadowego i płaskiego (kontra) – oba klucze 18-tki. Dolny tylny wahacz wymaga gimnastyki przy wyciąganiu śruby mocującej go do belki.

Zobacz: Zużyte sprzęgło – objawy i naprawa

Żeby wyjąć śrubę, można próbować podważyć wahacz i wyjąć ją pod kątem, albo poluzować mocowanie sanek. Następnie wracamy do przedniego wahacza i odkręcamy od niego amortyzator (klucze płaskie 18 i 19).

W tym momencie dolne wahacze trzymają się już tylko zwrotnicy. Odkręcamy zatem sworznie obu dolnych wahaczy przy zwrotnicy (klucz 18) i oba z niej wybijamy. Na koniec zostaje w zasadzie odkręcenia 3 śrub mocujących kolumnę zawieszenia do nadwozia (wykręcamy je od strony komory silnikowej). Trzeba przy tym pamiętać, by trzymać całą kolumnę, aby nie spadła na ziemię.

 Zapieczona śruba mocująca sworznie górnych wahaczy to typowy problem w Audi A4 B5

Po wyjęciu kolumny zawieszenia, można przystąpić do demontażu obu górnych wahaczy, które stanowią jej element. Warto ją jednak wcześniej umieścić stabilnie np. w imadle. Spryskujemy śrubę mocującą oba sworznie wahaczy odrdzewiaczem (lub smarem w płynie), odczekujemy dłuższą chwilę i za pomocą dwóch kluczy 16 odkręcamy śrubę, a potem ją wybijamy (można wspomóc się wiertarką z udarem). I z odkręceniem tej śruby może być spory problem, ale jeśli wyjęliście kolumnę w całości, to będziecie mieć dogodny dostęp do śruby i możliwość „kombinowania” z nią. Specjaliści z Regeneruj.pl przerabiali ten problem dosłownie tydzień wcześniej w innym Audi A4 B5, dlatego tym razem zdecydowali się wyjąć całą kolumnę zawieszenia. Paradoksalnie wyraźnie skróciło to czas pracy.

Montaż górnych wahaczy Audi A4 B5

Teraz można przystąpić do montowania nowych wahaczy. W zasadzie jest to proces odwrotny do wyżej opisanego. Co najważniejsze, nie można dokręcać śrub do końca (muszą mieć lekki luz). Trzeba je dokręcić dopiero po zamontowaniu wszystkich wahaczy i opuszczeniu auta na ziemię (bądź podniesienia kolumny zawieszenia do góry).

Górne wahacze najpierw przykręcamy do zwrotnicy (klucz 16), a potem do podpory kolumny zawieszenia (górne mocowanie amortyzatora) za pomocą tego samego klucza. W ten sposób cała kolumna zawieszenia jest złożona i gotowa do powrotnego montażu na samochodzie.

Montaż dolnych wahaczy Audi A4 B5

Dolne wahacze (nośne) należy montować zaczynając od przykręcenia ich do belki zawieszenia (klucz 18). Po przymocowaniu przedniego dolnego wahacza do belki, mocujemy od góry jego sworzeń do zwrotnicy i przykręcamy go nakrętką (nową!). W tym momencie można też od razu przykręcić amortyzator do wahacza (klucze 18 i 19) pamiętając, aby nakrętka wskazywała kierunek jazdy. Następnie mocujemy łącznik stabilizatora (charakterystyczne „ucho”) za pomocą kluczy 15 (śruba) i 17 (nakrętka).

Dolny tylny wahacz tzw. banan, mocujemy w identyczny sposób, zaczynając od przykręcenia go do belki zawieszenia, a następnie zamocowania jego sworznia do zwrotnicy (tym razem sworzeń wkładamy od dołu zwrotnicy).

W tym momencie montaż wszystkich 4 wahaczy jest zakończony. Trzeba jeszcze przykręcić z powrotem drążek kierowniczy, wtyczkę ABS, zacisk hamulcowy wraz z klockami, tarczę i przegub półosi. Najważniejsze to jednak podniesienie całej kolumny do góry, aby dokręcić wszystkie śruby wahaczy. Nie można ich dokręcać od razu przy montażu, bowiem po postawieniu auta na ziemi, mogłoby dojść do uszkodzenia nowych elementów zawieszenia. Pamiętać należy też o ustawienie geometrii w zawieszeniu. W przypadku Audi A4 B5 jest to niełatwy temat i tylko prawdziwi znawcy tego modelu, potrafią ją właściwie wykonać.

Ile kosztuje wymiana wahaczy w Audi A4 B5?

Ile kosztuje wymiana wahaczy w Audi A4 B5? Najdroższe są oczywiście części. Oryginalne wahacze na przednią oś do prezentowanego egzemplarza w wersji 1.9 TDI 116 KM Avant (kombi), kosztują w ASO Audi 3864 zł za stronę. Wymiana kompletu na przód kosztuje zatem 7728 zł! A nie obejmuje ona kosztów robocizny! Właściciel prezentowanego Audi nie zdecydował się na taką inwestycję, gdyż nie miała ona uzasadnienia finansowego. Wartość rynkowa pojazdu to bowiem ok. 10 tys. zł.

Wymiana wahaczy w Audi A4 B5 1.9 TDI 116 KM 1999 r.
Cześć Strona ASO Audi SRL (zamienniki z ASH Polcar)
Wahacz dolny (z przodu) LE=PR 1 364 zł 116,50 zł (potrzebne 2 sztuki)
Wahacz dolny (z tyłu) „banan” LE 1 200 zł 145 zł
Wahacz dolny (z tyłu) „banan” PR 1 200 zł 145 zł
Wahacz górny (z przodu) LE 650 zł 45 zł
Wahacz górny (z przodu) PR 650 zł 45 zł
Wahacz górny (z tyłu) LE 650 zł 45 zł
Wahacz górny (z tyłu) PR 650 zł 45 zł
RAZEM (komplet na przód) 7 728 zł 703 zł

Alternatywą dla części oryginalnych są zamienniki, czyli części alternatywne. W prezentowanym materiale wykorzystaliśmy wahacze firmy SRL, specjalnie dobrane do prezentowanego egzemplarza. Za wszystkie 8 wahaczy SRL na przednią oś do Audi A4 B5 trzeba zapłacić 703 zł. To ponad 10 razy taniej niż w ASO.

wahacze Audi A4 B5 SRL

Warto także podkreślić fakt, że na rynku dostępne są także specjalne przygotowane zestawy wahaczy SRL, które obejmują dodatkowo śruby, drążki kierownicze (x2) i łączniki stabilizatora (x2). Zestawy te trzeba jednak dobrać prawidłowo pod konkretny egzemplarz Audi A4.

Zobacz: Zużyte amortyzatory – objawy i wymiana

Jeśli chcesz sprawdzić, jakie wahacze dostępne są do Twojego AUDI i ile kosztują, możesz  skorzystać z internetowego katalogu części Polcar. Wystarczy wybrać wersję auta, a otrzymasz pełną listę pasujących do niego wahaczy różnych producentów (wraz ze zdjęciami).  

Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar

9
Dodaj komentarz

avatar
6 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
Daily DriverKamilFilipWszedzieLUKASZ Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Kamil
Gość
Kamil

jakim momentem dokręcać śrubę centralną?

Filip
Gość
Filip

Dzięki za robotę. Ogarnąłem 🙂

Wszedzie
Gość
Wszedzie

Tej sruby problemowej nie ma już w audi b6.

LUKASZ
Gość
LUKASZ

ZASTANAWIAM SIE NAD SRL ALBO FEBI. FEBI DROZSZE 2 RAZY ALE TO JEDNAK DOBRA MARKA.WIECEJ PEWNIE WYTRZYMAJA. MA KTOS TW SRL W AUDI A4 B5 ? JAK TO SIE SPISUJE?

Magiar
Gość
Magiar

mam u siebie od roku dolne wacze SRL i po 9 tysiacach kilometrow narazie cisza i spokoj. teraz bede wymienial gorne i tez SRL wstawie. cena jakosc super. koncowki mam Lemfordera bo nie bylo SRL i tez narazie cisza. nie ma dramtu z tym zawieszeniem odkad sa zamienniki.

Aktualności