REKLAMA

Rajdowa Toyota Celica GT4 Carlosa Sainza trafiła na sprzedaż!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 13 września 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Rajdowa Celica GT4 ST165, którą Carlo Sainz walczył na trasach rajdowych jest na sprzedaż! Samochód został wystawiony na sprzedaż przez belgijską firmę Deman Brussels. Wcześniej auto zostało odrestaurowane przywrócone do oryginalnego stanu rajdowej maszyny. Cena wysoka, ale jak na auto z takim rodowodem, to nie jest astronomiczna.

Toyota Celica ST165 GT4 Grupy A to jeden z najsłynniejszych samochodów fabrycznego zespołu Toyota Team Europe. To właśnie za kierownicą tego modelu (choć nie egzemplarza) Carlos Sainz zwyciężył w 1990 roku w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata (WRC), a w 1991 roku wygrał 5 rajdów i był o krok od obronienia tytułu, jednak wypadek w Rajdzie Australii stanął na drodze do realizacji tych planów.

Rajdowa Celica GT4 ST165

Nie da się zaprzeczyć, że Toyota Celica zapisała piękne karty w historii międzynarodowych rajdów. Czwarta generacja, czyli model ST165, który trafił do stajni zespołu Toyota Team Europe, przyniosła Toyocie pierwsze duże sukcesy w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Wyposażona w skuteczny napęd 4×4 oraz silnik z turbodoładowaniem była bardzo szybkim samochodem. Swój debiut miała w Rajdzie Korsyki ’88, a dwa lata później Carlos Sainz wywalczył nią swój pierwszy tytuł rajdowego mistrza świata dla Toyoty  jako kierowca.

Rajdowa Toyota Celica ST165 GT4, którą w latach 90-tych XX wieku ścigał się legendarny Carlos Sainz!

Łącznie Celice udało się wywalczyć 2 tytuły mistrzowskie dla zespołu Toyoty (w 1993 i 1994 roku) i aż 4 tytuły championa dla Carlosa Sainza (w 1990, 1992, 1993 i 1994 roku) oraz dwa mistrzostwa producentów (1993 i 1994). Warto jednak pamiętać, że sukcesy z lat 1992-1994 to osiągnięcia kolejnej generacji słynnego coupe – modelu ST185.

Ile kosztuje używana rajdówka z grupy A?

Samochód oferowany obecnie przez Deman Brussels na portalu Classic Driver za 199 000 euro (czyli na dzień dzisiejszy ponad 865 tysięcy zł) był jednym z aktorów tych ekscytujących wydarzeń. Należał do zespołu Toyota Team Europe w 1991 roku, co potwierdza certyfikat autentyczności wystawiony przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) w Kolonii. Carlos Sainz i jego pilot Luis Moya wystartowali tym konkretnym egzemplarzem w Rajdzie Akropolu (Rajdzie Grecji), w którym zajęli drugie miejsce. W tym samym roku Marc Duez i pilot Klaus Wicha, również z zespołu fabrycznego Toyoty, poprowadzili to auto w Rajdzie Wielkiej Brytanii (RAC Rally). Duez dojechał do mety jako ósmy.

Ostatnim właścicielem auta był Ernst Kopp, belgijski kolekcjoner i pasjonat, a dawniej szef zespołu mechaników Toyota Team Europe. Nie dziwi zatem, że klasyczna Celica została wyremontowana przez dawny zespół rajdowy Toyoty. Teraz jest to idealny pojazd na rajdy historyczne.

Zobacz: Jak zbudowany jest samochód rajdowy? Skoda Fabia R5

Obecnie Kopp pracuje w tej samej roli co dawnej, lecz w zespole Hyundai Motorsport startującym w rajdach historycznych. Jego zadaniem jest renowacja klasycznych samochodów zgodnie z oryginalnymi specyfikacjami i przygotowanie ich do startów.

W 2017 roku, po kilkunastoletniej przerwie, Toyota powróciła do Rajdowych Mistrzostw Świata z nowym samochodem – Yarisem WRC. Japońska marka od początku była bardzo konkurencyjna – w otwierającym sezon Rajdzie Monte Carlo Jari-Matti Latvala zajął 2. miejsce, a kolejny Rajd Szwecji wygrał. W sezonie 2018 Toyota zdobyła mistrzostwo producentów – głównie za sprawą 4 zwycięstw Otta Tanaka, choć pomógł także Jari-Matti Latvala wygraną w Rajdzie Australii. W aktualnym sezonie Toyota ma na koncie już 5 zwycięstw, a Ott Tanak znajduje się na szczycie tabeli.

Zobacz: Kolejna Toyota MR2 zbudowana będzie razem z Porsche?

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
DominikCamio Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Dominik
Gość
Dominik

Carlos Sainz zdobył 2 tytuły Mistrza Świata w roku 1990 i 1992r. W 1993 tytuł zdobył Juha Kankkunen a w 1994 Didier Auriol. Wszyscy na Toyotach. Sainz w modelu ST165 i ST185 a Kankkunen i Auriol w modelu ST185.

Camio
Gość
Camio

Zajebista!

Aktualności