Pagani Huayra Roadster – obsceniczne piękno i technika!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Pagani · Dodane: 15 lutego 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Pagani Huayra Roadster to jedna z gorących nowości zbliżających się Targów Samochodowych w Genewie. Jej wygląd robi równie ogromne wrażenie co jej dane techniczne. Niebotyczna moc silnika plus zredukowana masa pojazdu to tylko początek atrakcji jakie zaplanowali twórcy auta swoim klientom. Oto garść informacji wprost ze źródła na temat nowego roadstera od Pagani.

Dosłownie kilka dni temu opisywałem na facebooku swój zachwyt nad Pagani Huayrą, a dziś dotarła do mnie informacja, że włoska supersportowa maszyna doczeka się wersji roadster. I to nie byle jakiej. Mimo konieczności zwiększenia sztywności nadwozia, będącej skutkiem zastosowania zdejmowanego dachu, inżynierom z Pagani udało się uzyskać niższą masę wersji roadster niż odmiany coupe! To pokazuje, jak wiele pracy i wiedzy trzeba było włożyć w ten projekt. O skali tego zadania świadczą także słowa szefa marki czyli Horacia Paganiego:

Jest to najbardziej skomplikowany projekt jakiego się kiedykolwiek podjęliśmy!

W ustach projektantów Fiata lub Hyundaia zabrzmiałoby to pewnie nieco zabawnie, ale w przypadku Paganiego nie ma tu za grosz przesady. Włoska manufaktura pracując nad tym autem musiała wdrożyła szereg nowatorskich rozwiązań technicznych. Opracowała m.in. specjalną metodę łączenia włókien węglowych i tytanowych co pozwoliło obniżyć masę roadstera o 80 kg względem coupe, przy jednoczesnym zwiększeniu o 52% sztywności karoserii.

Zdaniem inżynierów Paganiego, zastosowana technologia przewyższa rozwiązania stosowane obecnie przy produkcji bolidów Formuły 1! W rezultacie Huayra Roadster ma osiągnąć masę nie przekraczającą 1280 kg, a przy tym świetnie się spisywać nawet przy niespotykanych dotąd w autach osobowych przeciążeniach! Ciekawostką jest także fakt, że auto będzie mogło zostać wyposażone w jeden z dwóch typów dachu. Pierwszy, bardzo lekki bo wykonany z karbonu jest na środku przeszklony. Drugi dach jest w całości wykonany z materiału i oparty na konstrukcji karbonowej.

Pagani Huayra Roadster – silnik 6.0 V12 M158 i skrzynia biegów X-track

Ale to nie wszystko, czym Pagani Huayra Roadster będzie zachwycać. Pod jej maską zagościł ten sam, mercedesowki silnik M158 co w wersji coupe, ale jego moc została zwiększona aż do 764 KM (z 730 KM)! Jego dwanaście cylindrów wspieranych pracą dwóch turbosprężarek potrafi wygenerować przy tym maksymalnie 1000 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest od 2400 obr./min. Mimo świetnym osiągów motor jest  w stanie spełnić niezwykle restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6b.

Z niemieckim silnikiem V12 współpracuje ulepszona, dwusprzęgłowa skrzynia biegów opracowana przez koncern X-track. Ta sama firma zajmuje się produkcją przekładni dla najbardziej prestiżowych i wymagających dyscyplin motosportu takich jak Formuła 1, rajdy WRC, wyścigi z serii IndyCar, Sportscar, GT, Touring Cars czy Moto GP. Zmodyfikowana, 7-stopniowa skrzynia biegów Huayry wyposażona została m.in. w nowe, karbonowe synchronizatory zdolne wytrzymywać znacznie większe niż dotąd obciążenie. Poprzecznie zamontowana przekładnia otrzymała także elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, którego konfiguracją zajęła się firma Bosch.

Hamulce Brembo i zawieszenie HiForg

Opracowanie układu hamulcowego powierzono firmie Brembo. Pagani Huayra Roadster ma na przedniej osi 380-milimetrowe tarcze ceramiczne współpracujące z 6-tłoczkowymi zaciskami. Tylne tarcze mają identyczne wymiary, ale posiadają 4 tłoczki przy każdym zacisku. Zdaniem producenta Pagani Huayra Roadster gotowa jest do jazdy po torze i regularnego hamowania z prędkości większych niż 200 km/h.

Zawieszenie Pagani zostało oparte na w pełni niezależnej konstrukcji z podwójnymi wahaczami poprzecznymi przy każdym kole. W porównaniu do Huayry w wersji coupe, w roadsterze masa całego zawieszenia została zredukowana o 25 procent dzięki zastosowaniu stopu aluminium określanego w firmie mianem HiForg. W połączeniu z opcjonalnymi oponami Pirelli P Zero Trofeo R, auto ma osiągać w zakrętach przeciążenia rzędu 1,8 G!

Pagani Huayra Roadster – cena

Cennik Pagani Huayry Roadster wygląda równie oszałamiająco, co jej nadwozie i wnętrze. Auto kosztuje 2,280,000 euro + VAT. Jeśli mimo to nadal jej pragniesz to wiedz, że wszystkie 100 egzemplarzy tego auta jakie zaplanowano zbudować, zostały już sprzedane. Musisz zatem liczyć, że któryś z właścicieli zechce go sprzedać. Innej opcji aby go nabyć (poza kradzieżą) nie ma.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności