Urwane lusterko na parkingu to powszechny problem. Ile kosztuje nowe lusterko? Na czym polega jego wymiana? Seat Ibiza, który trafił do naszego redakcyjnego warsztatu, będzie świetnym przykładem, aby pokazać Wam na czym polega naprawa urwanego lusterka. Koszt nowego lusterka przedstawimy też na przykładzie takich aut BMW 3 E46, Suzuki Swift V, Skoda Fabia II czy Volkswagen Passat.
Urwane lusterko w samochodzie to problem, z którym kierowcy szczególnie często mierzą się w okresie zimy. Zalegający na poboczach śnieg zawęża szerokość jezdni, przez co dużo łatwiej o kolizję nadjeżdżających z przeciwka pojazdów. Podobnie ma się sytuacja na wąskich, osiedlowych uliczkach, gdzie nieprawidłowo zaparkowane samochody utrudniają przejazd innym pojazdom. Tak też stało się w przypadku kierowcy, który trafił do naszego redakcyjnego warsztatu. Próbując wyminąć zaparkowane na łuku drogi auto, uszkodził prawe lusterko w swoim Seacie Ibiza II (FK2). Sęk w tym, że naprawa na oryginalnych częściach jest bardzo kosztowna, a na dodatek jego auto posiada charakterystyczne dla aut z grupy VAG mniejsze, prawe lusterko, które wyjątkowo trudno dostać nawet na szrotach. Co w takiej sytuacji robić? Ile w ogóle kosztuje wymiana lusterka? Czy jest to skomplikowany proces? Gdzie szukać części jeśli nie ma ich w ASO? Pokażemy Wam to na tym konkretnym przykładzie.
Ile kosztuje nowe lusterko do samochodu?
Pomijając kwestię tego kto jest winny urwania lusterka (policja często orzeka współwinę w tej kwestii), pierwsze od czego należy zacząć naprawę, to oszacowanie kosztów zakupu nowego lusterka. W przypadku prezentowanego Seata Ibizy II, nowe lusterko z podgrzewaniem i elektrycznym sterowaniem (wkład niestety występuje jako cześć wspólna z uszkodzonym ramieniem) kosztuje w ASO Seata aż 1069 zł, a jego wymiana kolejne 300 zł. Biorąc pod uwagę wartość pojazdu wynoszącą 6000 zł, łączny koszt naprawy na poziomie 1369 zł jest wręcz zaporowy.
Ale to nie koniec problemów. Jak dowiedzieliśmy się w trakcie naprawy, ASO nie ma już w ofercie lusterek do tego modelu Seata (o tym z czego wynika taka sytuacja i jak sobie z nią radzić pisaliśmy tutaj).Na rynku części używanych sytuacja wygląda podobnie. Auto jest z 2002 roku, na dodatek z krótszej serii po liftingu, przez co nawet w internetowych serwisach ogłoszeniowych nie znaleźliśmy żadnego używanego lusterka, które pasowałoby do tego egzemplarza. W archiwum były widoczne aukcje kilku takich sztuk za 120-200 zł.
Zobacz: Jak długo dostępne są części samochodowe w ASO?
Lusterka sterowane elektrycznie, podgrzewane, prawa strona | ||
Samochód | oryginalne z ASO | zamiennik z hurtowni Polcar (jakość PJB) |
BMW 318i e46 2003 r. | 1 869 zł | 330 zł (VIEW MAX) |
Citroen C2 2004 r. | 499 zł | 106 zł (VIEW MAX, z czujnikiem temperatury) |
Chevrolet Aveo T300 2012 r. | 780 zł | 213 zł (VIEW MAX) |
Seat Ibiza II FL 2002 r. | 1 069 zł | 143 zł (VIEW MAX) |
Skoda Fabia II 2009 r. | 805 zł | 200 zł (VIEW MAX) |
Suzuki Swift V 2012 r. | 1 037 zł | 245 zł (SRL, jakość PJ) |
VW Passat B6 2008 r. | 1 206 zł | 298 zł (VIEW MAX) |
W takim przypadku pozostaje ostatnie rozwiązanie – zakup zamiennika. Aby uniknąć „niespodzianek”, trzeba jednak zwrócić uwagę na kilka rzeczy, które pozwolą dobrać dobrej jakości lusterko, które będzie praktycznie identyczne jak to oryginalne. Dzięki temu jego montaż będzie łatwy, a sama operacja nie będzie wymagać żadnego dodatkowego „rzeźbienia”.
Jak wybrać właściwy zamiennik lusterka do samochodu?
Nowe części karoseryjne, takie jak zderzaki, błotniki czy właśnie lusterka zewnętrzne, można znaleźć np. w polskiej hurtowni Polcar, która znana jest na rynku z tego, że specjalizuje się w tzw. „nadwoziówce”. Przeglądając jej katalog części, trzeba zwrócić uwagę na to, jakie lusterko jest zamontowane w samochodzie. Najważniejsza jest liczba pinów w lusterku (tożsama z liczbą przewodów), które określają de facto zakres jego funkcji. W zależności od modelu auta, lusterka sterowane elektrycznie mogą posiadać dodatkowe funkcje jak podgrzewanie, automatyczne składanie, lampkę doświetlająca okolice auta czy czujnik temperatury powietrza. Każda funkcja to osobny przewód i pin. Określenie liczby pinów nie jest trudne, bo urwane lusterko zazwyczaj w pełni „odkrywa” swoje wnętrze.
W przypadku prezentowanego Seata Ibizy II FL zamówiliśmy 5-pinowe lusterko firmy VIEW MAX o jakości PJB (część o porównywalnej jakości z oryginalną, szczególnie polecana przez dostawcę). Nowe, z gwarancją i posiadające wszystkie elementy w zestawie (łącznię ze zwierciadłem, dolną obudową i nakładką zewnętrzną, które w przypadku oryginału trzeba osobno zamawiać) kosztowało 143 zł, czyli o 926 zł mniej niż w ASO. Po otwarciu pudełka okazało się, że jest praktycznie nie do odróżnienia od tego oryginalnego.
Jedyne co można było wyczuć w trakcie bezpośredniego porównania z oryginalnym lusterkiem, to nieco mniej elastyczny plastik. I tyle. Kształt i faktura identyczne, podobnie jak wkład z elektronicznym mechanizmem sterowania, kostką z pinami i zwierciadłem.
Montaż lusterka – Seat Ibiza (VW Polo, Skoda Fabia)
Montaż lusterka we własnym zakresie nie jest skomplikowany. Najtrudniejszym etapem jest demontaż boczka drzwi, który zamocowany jest na plastikowych spinkach. Spinki te mogą popękać, zatem trzeba liczyć się z zakupem nowych (groszowa sprawa, powinny być dostępne także w Polcarze). Najpierw należy zdemontować plastikową obudowę podłokietnika w drzwiach (wciskana na zatrzaski), odkręcić 2 śruby znajdujące się pod nią mocujące boczek do drzwi, a potem delikatnie wypinać poszczególne jego spinki (krok po kroku) używając do tego np. łapki.
Następnie trzeba odpiąć kostkę od sterowania elektryczną szybą, potem cięgno klamki, a na końcu kostkę od sterowania lusterkiem. Pozostaje demontaż wewnętrznej obudowy lusterka (jest wciskana na zatrzaski) i odkręcenie 3 śrub torx 25 mocujących lusterko do drzwi.
Zobacz: Klauzula napraw – co to takiego i jakie korzyści daje w trakcie naprawy auta?
Montaż nowego lusterka przebiega w kolejności odwrotnej do jego demontażu. Jeśli ma ono zostać dodatkowo polakierowane, to warto to zrobić przed zamocowaniem go do drzwi, bowiem cały proces przebiega najsprawniej wtedy, gdy lusterko jest przykręcane do nadwozia w całości. Warto też sprawdzić przed przyczepieniem obić drzwi, czy nowe lusterko działa. W tym celu należy podpiąć lusterko do kostki zasilającej i dokonać próbnej jego regulacji.
Jak widać proces wymiany lusterka na nowe nie jest skomplikowany , ale w zależności od warsztatu, który podejmie się tej czynności, jego koszt robocizny może wynieść od 70 do nawet 300 zł. Im droższe auto, z bardziej rozbudowanym zakresem funkcji danego lusterka, tym wyższa cena robocizny. Bardzo wysokie potrafią być za to ceny oryginalnych lusterek z ASO. Na dodatek są one silnie zróżnicowane w zależności od marki pojazdu. Na szczęście na rynku nie brakuje dobrej jakości zamienników, które jak widać na przykładzie Seata dostępne są nawet wtedy, gdy ASO nie ma już w ofercie oryginalnych części.
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie lusterka dostępne są do Twojego auta i ile one kosztują, możesz skorzystać z internetowego katalogu części Polcar. Wystarczy wybrać wersję auta, a otrzymasz pełną listę pasujących do niego lusterek oraz ich elementów różnych producentów (wraz ze zdjęciami).
Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar
A ile lakierowanie kosztuje?
Miałem w a4 takie małe lusterko prawe