REKLAMA

Wymiana tylnych hamulców w Citroen C4 Grand Picasso

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 22 października 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Wymiana tylnych hamulców w Citroenie C4 i C4 Grand Picasso jest nietypowa z uwagi na tarcze zintegrowane z piastą i łożyskiem. Pokażemy Wam, jak krok po kroku wymienić tarcze zintegrowane z piastą, ile to kosztuje i jakie są wady i zalety tarcz ze zintegrowaną piastą.

Wymiana tarcz hamulcowych, niezależnie od modelu auta, przebiega podobnie, z uwagi zbliżoną konstrukcję układów hamulcowych. Ale od wielu lat na rynku równolegle do klasycznych tarcz hamulcowych, produkowane są też tarcze ze zintegrowanymi piastami. Co więcej, cześć z nich od razu ma osadzone w piastach łożyska. Tego typu konstrukcje przeznaczone są do pracy na tylnych osiach aut spotkać można je przede wszystkim w samochodach francuskich marek takich jak Peugeot, Citroen czy Renault. Pokażemy Wam na przykładzie Citroena C4 Grand Picasso jakie są zalety, wady i koszty związane z eksploatacją tego typu tarcz hamulcowych.

Tarcze zintegrowane z piastą i łożyskiem – zalety i wady

Co do zasady, tarcze ze zintegrowaną piastą przeznaczone są do pracy na tylnej osi. Ich konstrukcja obejmuje tarczę, piastę koła oraz łożysko, które w zależności od producenta części może być fabrycznie osadzone w piaście (najlepsze rozwiązanie). Wymieniając zatem tego typu tarcze hamulcowe, auto od razu zyskuje też nowe piasty i przede wszystkim łożyska. Można zatem powiedzieć, że naprawa jest bardziej kompleksowa i paradoksalnie łatwiejsza. Wśród największych zalet tego typu konstrukcji wymienić trzeba:

  1. łatwiejszy i szybszy montaż;
  2. ograniczenie ryzyka popełnienia błędu (np. uszkodzenia łożyska)
  3. bardziej kompleksowy zakres naprawy;
  4. fabrycznie osadzone z odpowiednim luzem łożysko (większa trwałość, brak konieczności regulacji luzu łożyska);
  5. zintegrowany pierścień impulsowy (magnetyczny) współpracujący z czujnikiem ABS wbudowany w tarczę;
  6. ograniczenie ciężaru nieuresorowanego pojazdu.

Wymieniając tarczę od razu można zatem rozwiązać problem huczącego łożyska czy błędów ABS-u. Nie ma zatem mowy o szukaniu na siłę oszczędności w postaci przeciągania terminu wymiany łożyska w piaście i późniejszego dublowania kosztów robocizny. Za jednym zamachem rozwiązuje się kilka problemów.

Ale są też wady tego typu konstrukcji. Po pierwsze wyraźnie wyższa cena takich tarcz oraz konieczność wymiany części, które mogłyby jeszcze posłużyć, bo nie wykazują żadnych objawów zużycia. Postanowiliśmy pokazać Wam, na czym dokładnie polega temat wymiany tego typu tarcz wykonując taką naprawę w Citroenie C4 Grand Picasso, którego zaprowadziliśmy do naszego mechanika.

Wymiana tylnych tarcz i klocków w Citroenie C4 Grand Picasso

Sama operacja jest prosta i relatywnie łatwa do wykonania pod warunkiem, że w trakcie pracy nie pojawią się nieprzewidywane problemy, takie jak np. zapieczona czy urwana śruba. Prace rozpoczynamy od zdjęcia koła. Następnie należy odkręcić zacisk od jarzma (2 śruby, klucz płaski 13) oraz wyjąć wciśnięte w jarzmo stare klocki hamulcowe.

Potem trzeba najpierw odkręcić jarzmo od tarczy nośnej (2 śruby torx 50), a następnie nakrętkę centralną w piaście (klucz nasadowy 36) i zdjąć z czopa tarczę hamulcową. Na jej miejsce można od razu włożyć nową tarczę, wstępnie ją odtłuszczając.

Nowa tarcza hamulcowa firmy SRL ma nie tylko zintegrowaną piastę, ale i od razu osadzone łożysko. Ułatwia to wymianę tarcz oraz wyklucza konieczność dodatkowego osadzania i regulacji luzu łożyska.

Kolejnym krokiem jest przygotowanie układu pod montaż nowych klocków hamulcowych. Najpierw należy wkręcić tłoczek w zacisku (pamiętając, że w lewym zacisku tłoczek ma lewy gwint, w prawym prawy), a następnie oczyścić jarzmo. Jeśli klocki hamulcowe mają w zestawie blaszki, to trzeba je zamontować w jarzmie, jeśli ich nie ma, to należy oczyści stare blaszki.

Odświeżone jarzmo przykręcany do tarczy nośnej, dokręcą obie śruby torx kluczem dynamometrycznym (30 Nm i kat 45°). Wykorzystując klucz dynamometryczny, warto od razu dokręcić nakrętkę centralną blokującą tarczę hamulcową (70 Nm i kąt 45°), pamiętając o dobiciu zabezpieczenia nakrętki i nałożeniu kapsla dołączonego do tarcz.

Następnie wkładamy nowe klocki hamulcowe w jarzmo i przykręcamy do niego zacisk. Pozostaje już tylko założyć koło i gotowe. Można się brać za wymianę hamulców z drugiej strony pojazdu. Procedura jest identyczna, ale trzeba pamiętać, że w lewym zacisku jest lewy gwint.

Ile kosztuje wymiana tylnych hamulców w Citroenie C4 GP?

Największą wadą hamulców ze zintegrowaną piastą jest cena. W związku z tym, że łączą one kilka elementów, to ich koszt jest wyższy niż w przypadku klasycznych tarcz hamulcowych. Jak duża jest różnica? W autoryzowanym serwisie Citroena 2 oryginalne tylne tarcze do Citroena C4 GP kosztują 1200 zł brutto, a klocki hamulcowe 320 zł. Łącznie za same części trzeba zapłacić zatem ponad 1500 zł! A do tego trzeba jeszcze doliczyć koszt robocizny na poziomie 350 zł.

Wymiana tylnych hamulców Citroen C4 Grand Picasso
części
ASO Citroen Zamienniki z ASH Polcar
tylne tarcze zintegrowane z piastą i łożyskiem 1200 zł 482 zł (SRL)
tylne klocki hamulcowe 320 zł 71 zł (SRL)
RAZEM 1520 zł 553 zł
robocizna
miejsce naprawy ASO Citroen warsztat niezależny
wymiana tarcz i klocków (komplet)
350 zł 120 zł
całkowity koszt wymiany tylnych hamulców
ŁĄCZNIE (2 strony) 1870 zł 673 zł

Na całe szczęście, na rynku pojawiły się już zamienniki takich tarcz. Warto jednak szukać takich, w których tarcze zintegrowane z piastą mają już osadzone łożysko. Dzięki temu regulacja luzu łożyska nie jest potrzebna, montaż jest prostszy, a trwałość łożyska większa.

W prezentowanym Citroenie zamontowaliśmy tarcze hamulcowe firmy SRL. Oprócz zintegrowanej piasty, mają one bowiem fabrycznie osadzone łożyska. Ich cena jest przy tym zdecydowanie niższa niż części oryginalnych. Za 2 tylne tarcze SRL z łożyskami zapłacić trzeba 482 zł (i to bez rabatów), a za komplet nowych klocków SRL 71 zł. Łącznie cena części wyniosła 553 zł czyli prawie 3 razy taniej niż w ASO Citroena. Koszt robocizny w nieautoryzowanym warsztacie to 120 zł. Co ważne, za relatywnie nieduże pieniądze Citroen zyskał nie tylko nowe tarcze i klocki, ale i piasty, łożyska i pierścień impulsowy od ABS-u. Tym samym właściciel powinien mieć spokój z kolejnymi naprawami przez dłuższy czas, oszczędzając nie tylko na częściach, ale i na robociźnie.

Zobacz: Zużyte hamulce bębnowe – objawy i wymiana

Jeśli chcesz sprawdzić, jakie hamulce dostępne są do Twojego auta i ile one kosztują, możesz  skorzystać z internetowego katalogu części Polcar. Wystarczy wybrać wersję auta, a otrzymasz pełną listę pasujących do niego zestawów hamulcowych i ich elementów różnych producentów (wraz ze zdjęciami).  

Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar

4
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
witDaily DriverMarcinKamil Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
wit
Gość
wit

tarcze na alledrogo 242zł klocki i sprężynki 56zł i pięć minut roboty

Marcin
Gość
Marcin

Ja zapłaciłem w zwykłym, choć chyba dość dobrym serwisie 877 zł. Zawyżone ceny elementów (tarcze 309 zł – szt., klocki 139 zł za parę), bo robocizna wpisana na 120 zł.

Kamil
Gość
Kamil

Tarcze takie same są w zwykłym C4. Sprawdzone 🙂

Aktualności