Stuki z silnika czy z zawieszenia? Jak je odróżnić i jaka może być ich przyczyna? Łatwo je pomylić, ale ich bagatelizowanie może zakończyć się fatalnie, gdy np. stukające panewki pomylone zostaną z usterką zawieszenia.
Gdy samochód zaczyna nagle hałasować, szybko rośnie niepokój o jego stan techniczny. Niektóre dźwięki mogą sugerować awarie, które przy braku natychmiastowej reakcji prowadzą do poważnych i drogich napraw. Jak rozpoznać stukanie panewek? Jakie są objawy pękniętego tłoka? I jak drążek kierowniczy można pomylić z uszkodzoną maglownicą? O tym w poniższym poradniku.
Stuki z silnika – jaka może być przyczyna?
Stuki, metaliczne odgłosy i piski mogą wskazywać na problemy z pompą płynu chłodzącego, paskiem klinowym, albo elementami jednostki napędowej. Zbyt późna wymiana tych elementów może doprowadzić do kosztownej naprawy lub nawet wymiany silnika. Jeśli kierowca słyszy charakterystyczne dudnienie, szczególnie przy przyspieszaniu, może to wskazywać na problem z panewkami. Stuki w silniku to także objaw
- uszkodzone panewki: metaliczne stuki słyszalne bezustannie przy pracy silnika, nasilające się przy przyspieszaniu, mogą wskazywać na zużyte panewki korbowodowe lub panewki główne, panewki w niektórych samochodach (BMW M3 e92) powinny być wymieniane nawet co 100-120 tys. km, aby zapobiec poważniejszym uszkodzeniom.
- problemy z tłokami: głośne stukanie, zwłaszcza przy zimnym rozruchu, często sugeruje pęknięte tłoki (poprzez spalanie stukowe, zjawisko LSPI), zużyte pierścienie tłokowe; takie problemy wymagają dokładnej diagnostyki (m.in. pomiar kompresji silnika) i potencjalnej wymiany uszkodzonych elementów; aby uniknąć tego problemu tłoki i pierścienie należy oczyszczać z nagaru;
- niesprawny rozrząd: metaliczne stuki, szczególnie przy pracy na niskich obrotach, mogą sugerować problemy z łańcuchem rozrządu lub napinaczem; w takiej sytuacji konieczna jest wymiana tych elementów, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom;
- uszkodzone popychacze hydrauliczne: stałe stukanie, często słyszalne na wolnych obrotach, może być spowodowane przez uszkodzone popychacze zaworów; często wystarczy wymiana lub regulacja tych elementów, a czasem zastosowanie odpowiedniego oleju.
Zobacz: Jak zwiększyć kompresję silnika?
- luzy zaworowe: stukanie zależne od temperatury silnika wskazuje na konieczność regulacji luzów zaworowych; jest to szczególnie istotne w starszych samochodach, gdzie systemy korygujące luzy zaworowe mogą być mniej efektywne bądź w ogóle nie występować;
- problemy z układem smarowania: nietypowe odgłosy i przegrzewanie się silnika mogą być skutkiem niewłaściwego smarowania z uwagi np. na niski poziom oleju; w pierwszej kolejności należy uzupełnić poziom oleju silnikowego, bo ten ma wpływ nie tylko na układ korbowo-tłokowy silnika, ale też na pompowtryskiwacze czy turbosprężarkę; dlatego regularna wymiana oleju to podstawa
Każdy z tych problemów wymaga natychmiastowej interwencji mechanika. Ignorowanie stuków w silniku może prowadzić do poważnych i kosztownych napraw. Regularne przeglądy i odpowiednia konserwacja mogą zapobiec wielu awariom. Wiele z powyższych awarii powoduje nagar w silniku, dlatego przed każdą wymianą oleju, powinna zostać zastosowana płukanka do silnika, a przy większych przebiegach i jednostkach napędowych wyposażonych we wtrysk bezpośredni benzyny, także pianka do usuwania nagaru z tłoków, pierścieni i cylindrów.
Stuki z zawieszenia mają inne przyczyny
Laikowi dość łatwo za to pomylić stuki silnika ze stukami dochodzącymi z zawieszenia. Natomiast jeszcze trudniej zdiagnozować jest ich źródło, bowiem zawieszenie, a w zasadzie podwozie, dostarcza ich całe mnóstwo. Za stuki zawieszenia odpowiadać mogą m.in. zużyte lub uszkodzone amortyzatory, sworznie, drążki czy tuleje stabilizatora. Ale równie dobrze może być to też stukająca maglownica, która dodatkowo generuj specyficzny luz na kierownicy. Sęk w tym, że w takim przypadku taniej i roztropniej jest zacząć od kontroli drążków kierowniczych, które dają prawie identyczne objawy zużycia.
Odgłos stuków podczas hamowania, może oznaczać luz na maglownicy, ale też luźne klocki hamulcowe, albo … pękniętą sprężynę. Stukanie słyszane w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni może oznaczać uszkodzone tuleje tylnej belki, albo sworznie wahaczy. Z kolei skrzypienie bądź trzeszczenie słyszalne podczas skręcania kierownicą to najczęściej zużyte górne łożyska kolumny resorującej albo … uszkodzona maglownica (np. BMW F30). Zdarza się też, że nawet problemy z układem wydechowym mogą również powodować niepokojące dźwięki, takie jak głośne dudnienie lub wibracje, które mogą wynikać z nieszczelności w układzie lub uszkodzonych mocowań. Widać zatem wyraźnie, że objawy stuków zawieszenia mogą mieć poważne i kosztowne w naprawie przyczyny, albo dużo mniej niebezpieczne i tańsze do usunięcia awarie. Dlatego podstawą jest dobry mechanik i właściwa diagnoza.
Zobacz: Jaki preparat na zapieczone pierścienie?
Dodaj komentarz