Uszkodzony moduł albo pompa płynu AdBlue w Renault Trafic oznacza poważnym problem.Naprawa jest droga, a zamienniki nie występują. Nadal jednak awaria AdBlue to temat, o jakim wie niewiele osób. A jak zaraz zobaczysz, powinni o niej wiedzieć wszyscy, którzy rozpatrują wybór używanego samochodu z dieslem pod maską.
Do naszego mechanika trafił Renault Trafic 1.6 dCi, na którego przykładzie pokażemy Wam, ile kosztuje ekologia w nowoczesnym dieslu. Jak się bowiem okazuje, większość kierowców kojarzy diesle z awaryjnymi kołami dwumasowymi, pompowtryskiwaczami i fitrami DPF. A jak się okazuje, w obecnie produkowanych silnikach wysokoprężnych stosuje się znacznie więcej awaryjnego i drogiego w naprawach osprzętu. Przykładem jest system AdBlue. Układ ten bazuje na specjalnym płynie AdBlue, który dodawany do spalin odfiltrowanych już przez filtr cząstek stałych ogranicza w nich poziom tlenków azotów. Auto wyposażone w ten układ, wymaga regularnego dolewania płynu, co podnosi koszty eksploatacji, a jak pokazuje praktyka, sam system też jest zawodny. I niestety drogi w naprawie.
Uszkodzony moduł lub pompa AdBlue w Renault
W omawianym Renault Traficu doszło do bardzo kosztownej awarii modułu AdBlue. Niestety, samochód z 2016 roku ma jeszcze moduł zintegrowany ze zbiornikiem płynu AdBlue, dlatego trzeba wymienić obie części. Sęk w tym, że zbiornik AdBlue wraz z modułem kosztuje w ASO Renault aż 6355 zł, a zamienniki nie występują. Co gorsze, z czasem zużywa się też pompa płynu AdBlue, która kosztuje kolejne 1635 zł. A mówimy o układzie dodatkowym, działającym równolegle z system paliwowym, który stworzony tylko po to, by poprawić jakość spalin.
Tylko czy koszt tych części nie powinien być niższy, skoro nie jest on specjalnie skomplikowany, a służyć ma dobru naszej planety? Przy obecnych cenach tego rozwiązania i braku możliwości jego naprawy, wygląda to tylko jak kolejny sposób do wyciągania pieniędzy od kierowców. Warto jednak zauważyć, że w nowszych wersjach Renault Trafic, moduł Adblue można odkręcić od zbiornika, obniżając koszt naprawy. Nadal jednak jest to część droga. A przecież w używanym silniku Diesla z każdym rokiem przybywa części jakie mogą wymagać wymiany lub naprawy.
Warto bowiem pamiętać, że samochód ten ma też pompę paliwa, wtryskiwacze, koło dwumasowe, filtr cząstek stałych i dwie turbosprężarki – wszystko bardzo kosztowne w naprawie. Czy w użytkowym aucie nie powinno być przede wszystkim rozwiązań trwałych i tanich w naprawach, aby samo auto służyło jak najdłużej?
Zobacz: Czy usunięcie filtra DPF jest legalne?
Dodaj komentarz