Ford od lat wykorzystuje w produkcji aut ekologiczne materiały odnawialne i z recyklingu. W swoich planach zamierza zwiększyć wykorzystanie tworzyw jak najmniej obciążających środowisko. Więcej elementów auta ma być pochodzenia naturalnego lub pozyskanych z recyklingu. Ale tzw. ekologiczne części stosuje w autach już od 2007 roku.
Ford skupia się na zastosowaniu materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w produkowanych tworzywach sztucznych. Wykorzystując je w projektowaniu pojazdów, producent ogranicza ilość odpadów na wysypiskach i zużywa mniej zasobów naturalnych. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że od 2007 roku firma wprowadziła do swoich pojazdów kilkanaście pierwszych w branży materiałów pochodzenia roślinnego zyskując tym samym reputację lidera w tej dziedzinie. Były to m.in. pianka sojowa, słoma pszeniczna, łuski ryżowe, celuloza drzewna, włókno kokosowe i plewy z kawy.
Jak Ford stosuje recykling?
Zgodnie z Raportem Środowiskowym z 2022 roku, Ford zamierza do roku 2030 całkowicie wyeliminować jednorazowe tworzywa sztuczne ze swojej działalności. Skoncentrował się na zwiększeniu trwałości tworzyw sztucznych w konstrukcji swoich pojazdów i dąży do zastosowania 20% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w nowych pojazdach w Ameryce Północnej i Europie do 2025 roku oraz 10% w Chinach i Turcji. Recykling jest o tyle istotny, że z jednej strony utrzymuje odpady z dala od wysypisk, a z drugiej znacznie zmniejsza zużycie zasobów naturalnych oraz energii.
Już dziś w zakładach Forda plastikowe butelki z recyclingu przetwarzane są na wykładziny, osłony podwozia czy tuleje kół. Poużytkowe nylonowe i polipropylenowe wykładziny dywanowe używane są natomiast do osłon głowic cylindrów, wentylatorów, osłon krzywek i karbonowych pojemników. Ponad to Ford jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej, użył do produkcji niektórych części samochodowych w 100% przetworzonych oceanicznych tworzyw sztucznych. Mowa o zaciskach do wiązek przewodów zastosowanych w Ford Bronco Sport, które zostały wykonane z plastiku zebranego w Oceanie Indyjskim i Morzu Arabskim.
Ford i jego ekologiczne części samochodowe
Kolejnym kluczowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju Forda jest korzystanie z odnawialnych materiałów pochodzenia roślinnego. Sojowe poduszki, oparcia i zagłówki siedzeń są montowane od ponad dekady w każdym pojeździe produkowanym przez Forda w Ameryce Północnej (ponad 18,5 miliona pojazdów). Bio-pianki stosowane w samochodach producenta obniżyły łącznie emisję gazów cieplarnianych o ponad 108 milionów kg, wykorzystując ponad 730 miliardów nasion soi, zapewniając tym samym dodatkowe dochody rolnikom z USA. Pianka sojowa zmniejsza zależność od ropy naftowej o ponad 2,2 milionów kg rocznie. Warto zauważyć także, że materiały pochodzenia roślinnego są często lżejsze, co zmniejsza zużycie paliwa w trakcie użytkowania pojazdu
Zobacz: Zużyty kompresor klimatyzacji – objawy i naprawa
Ford był również pierwszym producentem w branży, który wprowadził na rynek schowki wykonane ze słomy pszenicznej, osłony przewodów elektrycznych wypełnione łuskami ryżu oraz wsporniki podłokietników i konsol z celulozy drzewnej. Dzięki współpracy z McDonald’s USA producent wykorzystał nawet plewy kawy czyli wysuszoną skórkę ziaren jako wzmocnienie obudowy reflektorów. Inżynierowie Forda z grupy ds. materiałów zrównoważonych kontynuują prace nad rozwojem zrównoważonego plastiku, w tym tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem alg i żywic polimerowych wykonanych z surowców odnawialnych. Testują także, czy celuloza drzewna i kompozyty, które zostały wykorzystane w konsoli Lincolna Continental, mogą mieć inne zastosowanie.
Recykling baterii samochodowych
W ramach ogłoszonej przez Forda strategii elektryfikacji producent rozpoczął współpracę z Redwood Materials w zakresie recyklingu baterii. Stosowana przez firmy technologia pozwala odzyskać średnio ponad 95% materiałów strategicznych, takich jak nikiel, kobalt, lit i miedź. Mogą one być poddane recyklingowi i regeneracji w zamkniętym obiegu, w którym Redwood tworzy miedzianą folię anodową i aktywne materiały katodowe do przyszłej produkcji baterii. Temat ten przybliżyliśmy w poniższym artykule:
Zobacz: Recykling baterii samochodowych pozwala odzyskać 95% materiałów!
Dodaj komentarz