Po wielu miesiącach prac nad nowym podatkiem akcyzowym od samochodów, Sejm przyjął ostateczną jego wersję. Mimo sprzeciwu wielu grup zawodowych, akcyza będzie liczona za pomocą specjalnie określonych stawek, wskaźników i przede wszystkim wzoru. Kiedy nowe przepisy będą obowiązywać?
Dokładnie rok temu pisaliśmy o propozycji Komisji Infrastruktury dotyczącej obniżenia akcyzy na samochody z silnikami większymi niż 2000 cm3. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy temat ten mocno ewoluował, a z nim także ustalenia rządu co do kształtu nowego podatku akcyzowego. Zamiast obniżki akcyzy, Ministerstwo Finansów zaproponowało akcyzę, której wysokość uzależniona miałaby być od rocznika pojazdu, pojemności jego silnika oraz, w określonym stopniu, także od jego stanu technicznego. Propozycja MF wzbudziła ogromne kontrowersje i obawy wśród osób zajmujących się sprowadzaniem używanych aut z zagranicy. Dlaczego? Bowiem w przypadku starszych aut z większymi silnikami koszty akcyzy byłyby tak wysokie, że często nie opłacałoby się sprowadzać takich aut.
Zobacz: Obniżona akcyza na auta z silnikami powyżej 2 litrów?!
Niestety lub stety, rząd nie ugiął się przed naciskami rozwścieczonych handlarzy i w nocy z 31 marca na 1 kwietnia przegłosował wejście w życie nowych przepisów. Aby mieć pewność, że nowelizacja ustawy zostanie zaakceptowana przez Sejm, głosowanie zorganizowano o godzinie 3:15 nad ranem. Od kilku miesięcy trwał bowiem wewnętrzny spór w partii rządzącej, co do ostatecznego kształtu nowych przepisów. Inicjatorzy zmian chcieli przecież z początku zmniejszyć wysokość akcyzy na auta z silnikami powyżej 2000 cm3, a według nowego projektu akcyzy, to właśnie te samochody byłyby najbardziej poszkodowane! Wielu posłów, zaskoczonych terminem głosowania nad projektem, nie zdążyło dotrzeć na czas do Sejmu.
pojemność silnika [cm3] | Norma emisji spalin lub rok produkcji auta (poprzednia stawka w zł) | |||
Euro 6 lub 2016 r. lub nowsze | Euro 5 lub 2010-2015 r. | Euro 4 lub 2005-2009 r. | Euro 3 lub 2004 i starsze | |
poniżej 1199 | 1000 (800) | 2000 (1000) | 2300 (2000) | 3500 (4000) |
1200-1499 | 1500 (1200) | 2400 (2000) | 2550 (4000) | 8000 (8000) |
1500-1999 | 1950 (2000) | 3120 (3000) | 3320 (6000) | 10 000 (12000) |
2000-2499 | 9000 (3800) | 18 000 (5000) | 20 700 (10 000) | 29 000 (20 000) |
2500-2999 | 14 000 (6500) | 25 000 (7000) | 32 000 (14 000) | 40 000 (28 000) |
3000-3499 | 20 000 (9000) | 36 000 (10 000) | 46 000 (20 000) | 57 000 (40 000) |
3500-3999 | 27 000 (17 000) | 42 000 (20 000) | 62 000 (40 000) | 76 000 (80 000) |
4000 i więcej | 35 000 (120 000) | 55 000 (140 000) | 80 000 (280 000) | 98 000 (560 000) |
Wzór na akcyzę od auta w 2017 roku
P = S x (1 – D)
gdzie:
P – szukana kwota akcyzy wyrażona w polskich złotówkach;
S – stawka akcyzy uzależniona od rocznika auta lub normy emisji spalin, które ono spełnia;
D- współczynnik deprecjacji
Kiedy nowa akcyza od samochodów wejdzie w życie?
Ostatecznie Sejm przyjął nowe przepisy dotyczące podatku akcyzowego, co oznacza, że teoretycznie nowe zapisy prawa powinny wejść w życie 1 maja 2017. Według Kancelarii Sejmu rząd chce jednak jak najszybszego uruchomienia nowych przepisów, bowiem w budżecie brakuje pieniędzy na nowe limuzyny dla VIP-ów. W ostatnich miesiącach liczne kolizje z udziałem aut rządowych, mocno przetrzebiły flotę rządowych pojazdów, a jeździć czymś trzeba.
Tak, tak. To jest 1 kwietnia czyli prima Aprilis. A powyższa informacja to na szczęście tylko żart! 🙂 Czujecie tę ulgę?
Dobrze, że w tytule jest wykrzyknik! 🙂
Czujecie tę ulgę? Tak czujemy. Przynajmniej wiemy, że nie ma na co czekać i można działać już teraz 🙂