Nawigacje w samochodach Fiata to rzekomo produkty firmy TomTom. Okazuje się jednak, że w wielu przypadkach jest to nieprawda. Poinformował nas o tym jeden z naszych czytelników, który nabył niedawno najnowszego Fiata 500X z fabryczną nawigacją TomTom. Gdy chciał zaktualizować mapy w swoim urządzeniu okazało się, że to niemożliwe, bo jego nawigacja nie ma map TomTom! Problem ten dotyczy nie tylko Fiatów, ale także innych aut włoskiego koncernu w tym Alfy Romeo i Jeepa.
Pan Paweł to świeży nabywca samochodu Fiat 500X w najbogatszej wersji wyposażenia Lounge z silnikiem 1.6 i fabryczną instalacją gazu LPG. Konfigurując swoje wymarzone auto, za radą sprzedawcy z salonu wyposażył je także w opcjonalny system Uconnect Radio Nav LIVE 6.5″ z nawigacją GPS i mapami TomTom. Sprzedawca zapewniał naszego czytelnika, że będzie on mógł relatywnie niewielkim kosztem (275 zł) aktualizować mapy nawigacji, a w trakcie pierwszych 90 dni użytkowania auta, czynność ta będzie zupełnie darmowa! Pan Paweł dał się skusić i dopłacił do systemu Uconnect Radio Nav LIVE 6.5” niemałe 3000 zł. O tym, że był to duży błąd przekonał się on już w drodze powrotnej z salonu do domu!
Po wyjechaniu z salonu Fiata okazało się, że nawigacja zamontowana w moim Fiacie 500X nie posiada map z najnowszymi odcinkami dróg. Postanowiłem zatem ją zaktualizować. Niestety, w menu systemu Uconnect nie odnalazłem żadnej opcji mogącej do tego służyć. Natychmiast skontaktowałem się zatem z przedstawicielem firmy TomTom, która była odpowiedzialna za przygotowanie nawigacji w moim Fiacie, aby rozwiązać problem. Szybko okazało się, że zostałem oszukany, bowiem w moim aucie nie ma map firmy TomTom!!!
Zobacz: Obniżona akcyza na auta z silnikami powyżej 2 litrów?!
Pan Paweł został poinformowany, że firma TomTom zapewnia aktualizacje map do 5-calowych nawigacji Fiata (za wyjątkiem Fiata Tipo). W urządzeniach Uconnect 6,5” zainstalowane są natomiast mapy zupełnie innej firmy – HERE! Szok i niedowierzanie z zaistniałej sytuacji były u Pana Pawła tym większe, gdyż każdy z 8 dilerów, z którymi się kontaktował zapewniał go, że modele z 6,5-calowymi ekranami na pewno mają mapy TomTom i mogą być aktualizowane. Poczucie bycia oszukanym jest u Pana Pawła tym większe, że kupując Fiata 500X w wersji Lounge w standardzie miał on nawigację z 5-calowym ekranem i mapami TomTom! Większa i droższa nawigacja już ich nie posiada (choć producent dalej upiera się przy tym, że są to mapy TomToma)!
Mapy HERE zamiast TomTom w nowych Fiatach
Problemy z 6,5-calowymi nawigacjami Uconnect są o tyle duże, że zainstalowane w nich mapy HERE pochodzą z 2013 roku! System nie ma jednak możliwości jej aktualizacji. Pan Paweł skontaktował się w tej sprawie z przedstawicielem Fiata w Polsce. Otrzymał od niego informacje, że we wrześniu pojawi się aktualizacja map HERE za bagatela 200 euro czyli prawie 1000 zł! To czterokrotnie wyższa cena niż sugerował to sprzedawca Fiata (a przecież przez pierwsze 90 dni aktualizacja nawigacji Fiata miała być zupełnie darmowa!).
Najgorsze jest to, że mimo poinformowania Fiata o zaistniałych problemach z nawigacjami, przedstawiciele marki nadal informują klientów o rzekomych mapach TomTom w systemach nawigacyjnych Uconnect Radio Nav LIVE 6.5”. Co gorsza, winą za zaistniały stan rzeczy Fiat obarczył…dilerów marki!!!. To od nich Pan Paweł ma starać się uzyskać rekompensatę! Sęk w tym, że nasz czytelnik nie widzi winy po stronie sprzedawcy, tylko po stronie producenta, który w swoich prospektach reklamowych i katalogach sprzedażowych podaje fałszywą informację. Co więcej, diler Fiata, u którego Pan Paweł zakupił pojazd chce pomóc mu w tej sprawie jednak na chwilę obecną nie jest to możliwe. Oto odpowiedź kierownika salonu Fiata, w którym Pan Paweł kupił samochód, odnośnie oszukanej nawigacji:
Panie Pawle,
Fiat wyparł się wszystkiego! Scedował problem na Nas, a ja nie mam żadnego wsparcia w Fiacie Auto Poland. Mamy sami załatwić ten problem. Ja jako szef salonu muszę pisać do producenta map, bo Fiat nie chce się tym tematem zajmować. Trzykrotnie napisałem pismo do producenta map za granicę, jednak nie otrzymałem od niego żadnej odpowiedzi. Moi koledzy z innych salonów Fiata zrobili to samo i także nie uzyskali żadnej odpowiedzi. Nie jestem w stanie odpowiedzieć Panu czy będzie aktualizacja map do Pana nawigacji i kto ewentualnie za nią zapłaci, gdyż Fiat unika z nami kontaktu w tej sprawie.
Sytuacja z mapami Fiata przypomina mi aferę Volkswagena dotyczącą fałszowania wyników spalania w samochodach niemieckiego producenta. Póki sprawą nie zajmie się np. rzecznik praw konsumenta, póty problem nadal będzie zamiatany pod dywam. O tym, że przypadek Pana Pawła nie jest odosobniony świadczą liczne wpisy na forach Fiata, Alfy Romeo i Jeepa w Polsce i na świecie. Problem jest a my nie zamierzamy tej sprawy pozostawić bez rozwiązania.
Zobacz: Przetestowaliśmy Fiata Tipo 1.3 Diesel – czy to najlepszy tani sedan na rynku?
Mam fiata Talento. Kupiony w Belgii, mapy europy zachodniej . Próby uzyskania map Polski w fiacie to jakaś porażka….NIE da się . Najśmieszniejsze jest to że jako to praktycznir jest trafic to fiat odesłał mnie do RENO . Auto na gwarancji jeszcze . W reno mi na 200 zł wgrali co chciałem ..
Jakie sterydy
Kupiłem 500x z nawigacją trochę z ciekawości a trochę z powodu tego że w wybranych opcjach nie dało się kupić bez. Okazało się że mapy zainstalowane były nie pierwszej świeżości.Po wielu utarczkach z Fiatem udało mi się od niego wydębić mapę bardziej aktualną ale jest inny problem.Zainstalowana mapa pokrywała teren Europy a po aktualizacji mam tylko mapę Polski.Dla mnie to nie problem gdyż w większości podróżuję po Polsce.Ale odradzam kupowanie tego typu sprzętu bo jedyną jego zaletą jest wyciszanie radia w momencie podawania komunikatu.Aktualizacje map są czynione cztery razy rzadziej niż np.w sprzęcie za 200zł z Biedronki i są horrendalnie… Czytaj więcej »
Mój problem jest podobny. Kupiłam nawigację a podróżuję z telefonem gdyż nawigacja fiata prowadzi po drogach których już nie ma. Wielkie oszustwo!!.! Coś z tym trzeba zrobić.
Jestem na etapie dyskusji z Fiatem. Oczywiście Fiat nie widzi w tym swojej winy. Twierdzi, że nic nie może w tej sprawie zrobić. Sprawa jest po mojej stronie i muszę zapłacić za nowe mapy. Po otrzymaniu pisma ze strony Fiata zamierzam sprawę kierować dalej. Będzie ona dotyczyła barku informacji nt. zainstalowanych map oraz braku funkcji Uconnect w systemach sprzed 2016 roku (nigdzie nie było o tym informacji a wszystkie informacje z tego czasu dość mocno akcentowały obecność tego rozwiązania ). Czy ktoś z forumowiczów już sprawę gdzieś zgłaszał lub jest zainteresowany dalszymi działaniami?