Fabryka Bentleya w Crew od 75 lat produkuje legendarne auta. Zmiany jaka przeszła pokazuje m.in. tempo budowy nowych aut. Dawniej z linii produkcyjnej zjeżdżało 1 auto miesięcznie, dziś jest to 85 samochodów dziennie! Poznajcie bliżej historię tego niesamowitego miejsca.
Właśnie mija 75 lat produkcji samochodów Bentley w kultowej fabryce w Crewe, w Anglii. W tym okresie wykonano ręcznie tam 197 086 luksusowych samochodów, czyli 97% całej historycznej produkcji Bentleya. Pozostałe 38 933 wyprodukowanych aut przypada na okres XX wieku, przed wprowadzeniem współczesnych wersji takich modeli, jak Continental GT i Bentayga.
Ile Bentleyów produkuje dziś fabryka w Crew?
Statystyki pokazują, że 84% wszystkich samochodów zbudowanych w Crewe i przeznaczonych na rynek brytyjski nadal jeździ po drogach, a odsetek ten wciąż rośnie. Obecnie firma Bentley buduje 85 samochodów dziennie. Dwie dekady temu z linii produkcyjnej zjeżdżał jeden samochód na miesiąc.
– Od 75 lat Crewe jest synonimem produkcji luksusowych samochodów, światową wizytówką kunsztu i jakości. W tym czasie nasi koledzy stworzyli jedne z najbardziej kultowych i pożądanych produktów na świecie, w tym samochody dla rodziny królewskiej oraz egzemplarze na wyjątkowe osobiste zlecenia – mówi Peter Bosch, członek zarządu firmy Bentley ds. Produkcji.
Historia fabryki w Crewe
Ponieważ produkcja samochodów uległa wstrzymaniu w latach II wojny światowej, dawna siedziba firmy w Derby została przebudowana w 1946 roku na potrzeby budowy silników odrzutowych nowej ery. Bentley Mark VI był pierwszym samochodem zbudowanym w całości w nowej lokalizacji, zakładach Bentleya w Crewe, a także pierwszym, który był oferowany z karoserią ze stali tłoczonej. Początkowo zastosowany sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 4,3 litra, został zmodernizowany do mocniejszej jednostki 4,6 litra w 1951 roku. W Crewe produkowano najbardziej kultowe modele Bentleya, w tym R-Type Continental, Turbo R, Arnage i Azure.
Prawdopodobnie największa zmiana przy Pyms Lane w Crewe miała miejsce w 1998 r., po dołączeniu Bentleya do Grupy Volkswagen. Koncern natychmiast zainwestowała znaczne środki w modernizację fabryki, tworząc fundamenty dla kluczowego okresu w historii firmy Bentley Motors. Siedziba przy Pyms Lane pozostała głównym punktem centrali firmy Bentley w Crewe od momentu pojawienia się firmy w 1938 r. Obecnie jest on jednym z wiodących obiektów w branży, które są w pełni neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Bentley jest pierwszą marką luksusowych samochodów, która tego dokonała.
Koniec wspaniałej ery
Niestety marka, podobnie jak większość innych koncernów nawet popularnych marek, przechodzi na elektryfikację napędów. Legendarne silniki V8,, V12 czy nawet W12 odchodzą w zapomnienie. Bentley przyszłości będzie bardziej przypominał obecną Teslę, bo to ona nadała na świecie kierunek zmian. W nadchodzących tygodniach ruszają kolejne inwestycje firmy Bentley przy Pyms Lane – otwarcie Engineering Test Center oraz budynku badawczo-rozwojowego. Działanie obu oddziałów ma wesprzeć firmę Bentley Motors w realizacji planu brytyjskiej marki, aby do 2030 roku osiągnąć pełną neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w fabryce Crewe.
Zobacz: Bentley zanotował wzrost sprzedaży w 2020 roku, ale poza Europą!
Według założeń i zgodnie ze strategią Beyond 100, wszystkie samochody marki Bentley w pierwszej fazie przejdą pełną elektryfikację – PHEV lub BEV – do 2026 r. Kolejnym zapowiadanym krokiem jest premiera całej gamy modeli z wyłącznie elektrycznym zasilaniem akumulatorowym w 2030 roku. A to oznacza, że klasa i styl Bentleyów, wywodzących się z wyścigowych torów, bezpowrotnie zniknie w gąszczu innych, elektrycznych silników. Oczywiście pozostanie technologia najwyższych lotów, ale nie charakter.
Zobacz: Nowy Bentley Continental GT Speed – większa moc, szpera eLSD i skrętna tylna oś!
Dodaj komentarz